Wat is beter tijdens een Burn-Out, Veel rusten of zoveel mogelijk buiten ondernemen?

Ik zit inmiddels alweer een half jaar thuis met een zware burn-out (ook met lichamelijke klachten zoals flauwvallen in de beginfase), en ik merk nog geen verbetering. Ik heb ontzettend veel rust gepakt en ga nog maar een keer per week een uurtje naar buiten. Dingen ondernemen gaat moeizaam en ik ga ze liever uit de weg. Na een half jaartje de hele dag tv kijken en computeren merk ik dat er geen verschil in komt. Ik heb een korte periode van 3 weken elke dag gesport in de ochtend. Hierdoor ben ik me nog ellendiger gaan voelen.

Dus mijn concrete vraag: Moet men bij een BO dingen gaan ondernemen of rust blijven pakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

je wilt weten wat je het beste kan doen, veel rusten of veel buiten ondernemen. eerst zal je anders moeten leren "denken". er is geen kwestie van "moet" dit of "moet" dat.

je hebt nu gemerkt na een half jaar dat de hele dag alleen maar veel rust/ tv/ computer niet goed is, zoals je in die 3 weken iedere ochtend sport ook merkte dat het niet werkte voor jou.

vraag is wat voor jou wel werkt.

[het vorige antwoord geeft al aan dat je dit niet alleen kan oplossen.
de problemen waardoor je een burn out hebt gekregen verdwijnen niet omdat je nu ziek thuis zit.
wat voor iedereen in jouw situatie het beste is: eerst hulp zoeken, via je huisarts,]

geloof me, ik heb het zelf mee gemaakt, het is niet leuk, ik bleef eerst ook gewoon thuis zitten, kon niet slapen zat nachtenlang wakker, raakte door slaapgebrek uitgeput en zakte dieper en dieper weg in de "shit". lichamelijk zowel als geestelijk.

wat ik je kan aanraden is (afgezien van hulp zoeken) alles rustig aan te doen, als je alleen woont en bijvoorbeeld niet kookt, maar brood eet, je zelf dwingen om weer warm te eten en dus te koken. daarvoor 3 keer in de week naar buiten te gaan om boodschappen te doen (niet alles in een keer kopen, nee 3 x in de week naar de winkel) en de andere dagen een verplichte wandeling te maken van 20 minuten à een half uur. (ik leende de hond van de buren!)
frisse buitenlucht is heel belangrijk.
daarnaast is mijn ervaring, was ik liever alleen dan in gezelschap, dat kan je beter doorbreken door jezelf er toe te zetten (minstens) een keer in de week mensen/ iemand te bezoeken of uit te nodigen. anders word je een kluizenaar en dat is niet goed voor je.

@anyway: doe 't rustig aan, zoek hulp, sporten is prima, overdrijven niet, ik hoop dat 't binnenkort een beetje beter met je gaat, beterschap!

Toegevoegd na 12 minuten:
wat ik nog vergat, is dat het voor jou goed kan zijn om veel minder of zelfs niet te computeren.
aan de computer bezig zijn werkt vereenzaamend en dat is niet goed.
dus minder aan de computer, ook in de sneeuw kan je naar buiten, pak een sneeuwschuiver/bezem en doe de stoep voor je oude buurman/ buurvrouw.

een ander goed idee is om je op te geven voor vrijwilligers werk. dat gaat vaak per dagdeel (halve dag) en kan voor jou zeer genezend werken: iets doen voor een ander en je hoofd/gedachten op nul! bij mij werkte het...

denk er niet te lang over na, gewoon doen, je kan altijd iets anders kiezen (als 't niet leuk is) en of er weer mee ophouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke + Ik spreek gelukkig niet uit ervaring, maar jouw antwoord klinkt volkomen logisch en je toont ook oprecht medeleven. Top!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel!

Andere antwoorden (3)

Uit ervaring raad ik je aan om rustig aan dingen te gaan ondernemen, neem niet te veel hooi op je vork.
Gewoon een stukje lopen elke daag en alles op ie gemak doen, en afentoe toch een schop voor je eigen kont geven als je geen zin hebt.

Toegevoegd na 59 seconden:
Een burnout gaat nooit zelf over, je moet zelf ondernemen, zit je ook aan medicijnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de laatste inzichten zeggen dat het het best is om iets te gaan ondernemen. Doe iets waar je blij van wordt of waar je je nuttig door voelt (zo snel mogelijk weer in het arbeidsproces, bv met minder uur) schijnt juist goed te zijn. Bewegen (wandelen of sport) is het meest effectief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fijn te horen van een ervaringsdeskundige :) Ik ken het wel vanuit onderzoeken maar heb het niet aan den lijve ondervonden.
Een burnout krijg je niet zomaar, daar zitten altijd problemen achter.
Dat kan zijn in je omgeving (bijvoorbeeld je werk, je huissituatie, relaties), maar ook geestelijke problemen kunnen de oorzaak zijn. Bijvoorbeeld problemen van vroeger die je niet op de voor jou juiste manier hebt verwerkt. Of natuurlijk een combinatie.
Met 1/2 jaar computeren, rusten en tv kijken ga je jouw problemen niet oplossen, omdat deze gewoon blijven bestaan.
Dus ik raad je aan deskundige hulp te gaan zoeken; iemand die samen met jou gaat werken aan oplossingen die helpend zijn voor jou.
Te beginnen bij de huisarts.
Veel succes!