Wie weet of je ook WIA aan kunt vragen enkel om te bevestigen dat je mogelijk gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent ?

Ik werk wel maar ben in de problemen gekomen nadat mijn oude functie verviel en men mij geen andere functie kan aanbieden omdat dit steeds botst met mijn lichamelijke en psychische problemen. Ik ben dus niet ziek.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je kunt wel WIA aanvragen als je van mening bent dat je loonverlies lijdt of hebt geleden omdat je beperkingen hebt. Die beperkingen bestaan blijkbaar bij jou in de vorm van psychische- en lichamelijke problemen, waardoor je je oude werk of het vervangende werk niet (meer) kunt doen. De keuringsarts bepaalt of je die beperkingen daadwerkelijk hebt en de arbeidsdeskundige bepaalt vervolgens of je meer dan 35% loonverlies hebt geleden en of je recht hebt op WIA. Toegevoegd na 3 dagen: In principe kun je zo vaak WIA aanvragen als je wilt. Je moet natuurlijk wel aan de voorwaarden voldoen. Zo zit er een wachttijd aan vast van twee jaar, oftewel, je moet twee jaar arbeidsongeschikt zijn geweest om überhaupt in aanmerking te kunnen komen voor WIA. Als je er geen recht op blijkt te hebben, dan krijg je daar bericht over. Je kunt dan nog in bezwaar gaan als je het er niet mee eens bent, maar dat staat dan ook in de afwijzingsbrief. In dat geval zou je nog altijd in aanmerking kunnen komen voor WW als je je baan kwijt bent. Na een afwijzing kan je als je binnen vijf jaar een toename van dezelfde klachten hebt, hier mogelijk alsnog WIA voor krijgen. Toegevoegd na 4 dagen: Je kunt helaas niet zomaar uitrekenen hoeveel je loonverlies exact is. Ten eerste moet je al uitgaan van het loon voor de Sociale verzekeringswetten, hetgeen lager is dan het brutoloon, en er moet bekeken worden hoeveel je exact verdiend hebt in de zogenaamde referteperiode, dat is grofweg een jaar voor je eerste dag van uitval. Bovendien wordt er bij het SV-loon bijgeteld de gereserveerde vakantietoeslag en de eventueel gereserveerde eindejaarsuitkering (en er zijn nog wat andere looncomponenten die erbij of er af gaan) en je moet er weer aftrekken wat je aan vakantietoeslag en eindejaarsuitkering daadwerkelijk hebt ontvangen. Kortom, het is veel ingewikkelder dan gewoon bekijken wat je in een jaar hebt verdiend en wat je nog kunt verdienen. Overigens wordt er gekeken naar voorbeeldfuncties die je wel zou kunnen doen bij het kijken of er loonverlies heeft plaatsgevonden. De enige mogelijkheid is gewoon naar het UWV stappen en een aanvraag om uitkering doen. Succes!

Nee, wia aanvragen gaat niet zonder ziekte of handicap, je kunt je natuurlijk wel vrijwillig laten keuren, door een keuringsarts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100