Als je geen groente of fruit eet, wat zijn dan de nadelen?

Toegevoegd na 12 uur:
Je krijg wel overal de voordelen te horen, maar niet de nadelen. Wat gebeurd er met je lichaam.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.8K

Het beste antwoord

Als je helemaal geen groente en fruit eet, dan krijg je een vitamine deficiëntie (te kort aan vitamines). De gevolgen daarvan zijn zeer uitlopend.. Van scheurbuik, tot nachtblindheid, tot diarree tot dementie.. Google maar is gebreksziekten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dan is de kans op veel overgewicht veel groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve dat je bepaalde vitamines en mineralen tekort komt, is het ook niet goed voor je darmen. Groente en fruit heeft ook een reinigende werken voor je darmen. Voor een goede darmwerking heb je vezels nodig en groente en fruit zit vol vezels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door vitamine gebrek kan je een slechtere weerstand krijgen.
en ben je kwetsbaarder om ziek te worden.
ook kan je je moe voelen als je lang geen groente en fruit eet.

ook krijg je doordat je geen fruit eet als tussendoortje eerder zin in wat anders lekkers wat veel ongezonder is
14 jaar geleden
Scheurbuik als je dat blijft weigeren te eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt dan totaal maar dan ook totaal geen weerstand. Bij n zuchtje wind zul je al verkouden zijn. Verder krijgt je lichaam niet de vitaminen binnen die het nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel vitamine en mineralen tekorten en belangrijke vezels voor je darmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Voedingscentrum heeft de voordelen van het eten van groente en fruit op een rijtje gezet, zo zijn er bijvoorbeeld veel aanwijzingen dat het eten van voldoende groente en fruit het risico op chronische ziekten verlaagt. We kunnen niet zeggen dat het niet- eten van groente of fruit leidt tot chronische ziekte, er spelen natuurlijk ook andere factoren een rol.
Kijk voor meer informatie over de gezondheidseffecten van groente en fruit op onderstaande website.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt helemaal géén groente en géén, echt géén fruit eet, zul je al je vezels, vitaminen en mineralen uit je overige voeding moeten halen, en dat gaat je OF niet lukken, OF je krijgt en passant veel te veel calorieen mee naar binnen.

Groente en fruit vormen een groot (zelfs het grootste !) onderdeel van ons natuurlijke dieet. Eiwitten zijn al schaarser en hebben we dus minder nodig, en vetten zijn nog moeilijker aan te komen, dus die hebben we maar weinig nodig.

Als je alle groente en fruit uit je dieet weglaat, zul je dus meer eiwit- en vetrijke voeding eten, uberhaupt al om vol te zitten maar ook om gezond te blijven, en dat zul je hoe dan ook gaan merken aan je gewicht. Tenzij je voortdurend honger wilt lijden, obstipatie of diarree wilt hebben, moe wilt zijn, noem maar op, dan zou je het ondervoed wellicht een aardig poosje uit kunnen zingen, maar lekker voel je je er zeker op de lange duur niet bij. Dikke kans ook dat je insulineproductie verstoord raakt (hetzij als effect van de ondervoeding, hetzij als gevolg van het overgewicht) met diabetes als gevolg. Ook geen lolletje.

Je kunt wel heel lang geen groente eten, alleen maar fuit (maar dan krijg je teveel suikers binnen en mist een paar belangrijke mineralen) of alleen groente en geen fruit (maar ook dan mis je noodzakelijke vitamines en suikers). Het beste is ongeveeer 50/50 , niet per se per dag, maar als het effe kan toch wel per week. En nee, je kunt fruit niet vervangen met vruchtensap, en zelfs niet met drinkontbijt. Dat zijn leuke extraatjes, maar geen vervangers voor volwaardige voeding. Helaas. (Want ik heb een bloedhekel aan fruit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb nog nooit fruit gegeten en veel soorten groente lust ik ook niet,ben nooit ziek en heb ook geen overgewicht...volgens mij valt het allemaal wel wat mee