Hoe kom ik van mijn gedachtes af?

Eind december 2010 wou ik mijn haren rood verven. Dat wou ik niet zelf doen, dus een vriendin van mij die een kappersopleiding volgt wou dat graag voor me doen bij mij thuis. Ik ken haar al heel mijn leven, en onze ouders elkaar ook, we waren toen beste vrienden. Zij is zo iemand die regelmatig fotos maakt van alles, en ze ook bewaart (ze heeft zelfs fotos van ons uit 2005!). Nu zit ik al een tijdje te twijfelen of zij die dag ook fotos had gemaakt van mij, ( en dan vooral tijdens het wachttijd, waar mijn haar nog in de verf zat. Ik had toen een spaghettiband hemdje aan met een diepe decolette. En of ze ook een foto had gemaakt toen ik dat verf uit mijn haar spoelde waarbij ik gebukt op het randje van de douche zat, en zij ergens achter mij, waardoor ik haar dus niet kon zien, en niet weet wat ze deed). Ik vind het altijd vreselijk als mensen fotos van mij maken wanneer ik een decolette heb, dan laat ik ze die fotos ook altijd verwijderen. In dit geval kan ik het haar niet eens vragen want heb al maanden geen contact meer met haar, en zo wil ik het ook houden. Maar ik blijf het me steeds afvragen en voel me dan ook erg ongemakkelijk, ook al is het 2 jaar geleden (en daar zit ik nu pas mee). Wat kan ik het beste doen hieraan? Heeft er iemand tips buiten de tip dat ik het aan haar moet vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Deze vraag heb ik al eerder langs zien komen. Maar ik vind 'm nogal vreemd. Als je weet dat iemand graag fotografeert, en jij houdt er niet van om je decolleté op te gevoelige plaat vast te leggen. Wáárom doe je dan een bloot hemdje aan als die zogenaamde vriendin komt? Zogenaamd ja, want een echte vriendin kent jou en weet waar jij een hekel aan hebt. Een echte vriendin gaat jou niet stiekem fotograferen. Dit doet vermoeden dat jij opzettelijk een bloot hemdje aandeed. Met welke bedoeling? En dan twee jaar later pas bedenkingen erbij krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik denk dat er twee keuzes voor jou zijn: Of je zult contact op moeten nemen met de betreffende vriendin en kijken of die foto's (nog) bestaan, of je zult vrede moeten hebben met de situatie zoals hij nu is. De eerste optie is het meest effectief, maar lijkt af te vallen omdat je zelf al aangeeft geen contact te willen. En gezien het persoonlijke karakter van de foto's vermoed ik dat je ook niet een derde persoon ik wil schakelen. Blijft over vrede hebben met de situatie. Dat is moeilijker omdat het de onzekerheid laat bestaan. Maar het is wel mogelijk.
Het kan op een aantal manieren, maar alle komen er op neer dat je je het beste kan focussen op de positieve kanten van het verhaal. Iedereen is onzeker over zichzelf. Je zou verbaast zijn hoe vaak mensen die zichzelf op een foto of in een spiegel bekijken bij zichzelf meteen alle nare dingetjes zien. Een ander bekijkt dezelfde foto en ziet een prima, of wellicht een grappige foto. Mensen die jou in het werkelijke leven prima vinden, die vinden jou ook op een foto prima. Hoogstens is een bepaalde houding even grappig. meer niet.
Probeer het maar eens uit zet een close-up scene van een sprekend persoon maar eens op pause. Goede kans dat 'ie tijdens het praten net even een gekke bek trekt. Grappig, maar verandert die persoon daardoor ? Nee hoor, da's nog steeds dezelfde van de rest van de film.
Zo gaat dat ook met foto's jou. Als ze er al zijn en als ze al grappig zijn, dan ziet iedereen jou nog steeds als de persoon die je bent. Daar verandert niets aan. Dus waarom zou je je er druk over maken ? Een andere methode is eigenlijk nog eenvoudiger: gewoon ronduit positief denken. Je weet niet zeker of er wel foto's zijn gemaakt. Wel, ga er gewoon vanuit dat ze niet gemaakt zijn. Gewoon alsof ze nooit gemaakt zijn. Zolang ze niet op je pad komen hebben die foto's geen invloed op je leven. Dus of ze wel of niet bestaan dat maakt toch niet uit. Waarom zou je dan niet kiezen voor de situatie die jou het beste uitkomt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je daar moeilijk over doen??? Denk dat je eerder iets moet gaan doen aan je zelfbeeld. Als je al onzeker wordt over een beetje borst. Het is toch heel natuurlijk, elke vrouw heeft ze..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea: dikke kans dat ze voor het beschermen van haar kleding tegen de verf haar lange mouwenshirt heeft uitgetrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je denkt dus dat ze een foto van jouw heeft gemaakt terwijl jij je haar aan het spoelen was. Maar dat weet je dus niet omdat je ogen dicht had???? Ik vind je onzeker overkomen, en je bent erg gericht naar wat de buiten wereld mogelijk van jou vindt. Ik heb ook jaren zo gedachten patroon gehad en ik kan je uit ervaring vertellen dat ik er nog onzekerder van werd. Niet echt aan te raden dus... Geniet van het leven en maak je geen zorgen over wat andere mogelijk van je vinden of denken. Het enige waar jij invloed op is je eigen zelfbeeld. Verander die in een persoon die jij wilt zijn! Als je meer respect voor jezelf kunt opbrengen dan schep je een omgeving dat andere makkelijker ook respect voor jou hebben. Doe je dat niet, en blijf je onzeker dan kan je echt niet verwachten van andere dat ze dat voor jou wel zullen hebben. Succes

Antwoorden (3)

Jullie kennen elkaar al heel lang waren vroeger vriendinnen. Dus je zou gewoon weer eens kunnen afspreken en dan vragen naar de foto's omdat je ze graag weer ns wil zien. "Gezellig de foto's kijken" en als je de foto tegenkomt die je echt vreselijk vind smeken of ze die weggooit.
Maarja waarschijnlijk doet zij helemaal niks met de foto's. En zitten ze ergens op een mapje met de naam december 2010 waar al 3 jaar niet meer naargekeken is.
Ik zou me dr niet zo druk om maken, niemand ziet ze, maar als je het echt vreselijk vindt dan zou ik gewoon weer eens uitnodigen en contact zoeken als vriendinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste poppetje,

Wat vervelend dat je je nog zo veel zorgen maakt.
Je schaamt je voor je decolete zeg ja, maar besef je wel dat anderen hier met plezier naar kijken. Over het algemeen vinden mensen een decolete erg mooi of zelfs sexy. Het voelt alleen bekeken voor jezelf. Als die vriendin je vriendin is zal ze niet een stiekeme lelijke foto nemen achter je rug om. Als ze dat zou doen, dan zal ze zal deze dan ook aan jou hebben laten zien, voor de grap. Omdat het zo lang geleden is en je hebt er nu nog zorgen over, dat is niet erg prettig en ook niet gezond voor je. Wellicht heb je het gevoel dat je geen controle over de situatie hebt of had vanwege dat je juist in die posities zat waarin je kwetsbaar was, hurkend op je benen, met nat haar. Juist dan denk je dat er wat is gebeurd. Dat kon je niet waarnemen want je was even bezig en dus niet op haar gericht. Ook is het al erg lang geleden, het is een angst waar je mee zit. je hebt in principe verschillende keuzes, de eerste is contact zoeken en vragen of je nogeens langkan komen om samen foto,s van vroeger te bekijken. Voorzichtig kun je dan vragen naar die ene keer dat ze jouw haar heeft geverft, of ze dat nog weet ect ect.. Zo kun je kijken welke er wel zijn gemaakt en welke niet, de 2e keuze die je hebt is het loslaten en accepteren dat je niet altijd de controle hebt en als zij stiekem een foto heeft gemaakt van je decolete of achterwerk , dan is dat maar zo. En dan kun je dat accepteren of het zelfs grappig gaan vinden. Een beetje zelf spot kunje wel gebruiken. Je was niet naakt , bloedend , of wat dan ook. Oftewel de situatie valt wel mee.
Het kan altijd veel erger. :)

Succes liefs Mellow
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan jezelf ook vragen of het realistisch om wel een decolleté te hebben door je kledingkeuze en daar vervolgens een probleem mee te hebben. Je wist dat ze foto's neemt regelmatig anders vroeg je je het ook niet af (hoop ik). Je kan je ook afvragen waarom je op de eerste plaats een probleem hebt. Waarom je het je zo aantrekt?