Hoe zit de snelheid van het aanmaakproces van urine in elkaar?

Zodra je wakker bent en je dagelijkse dingen gaat doen moet je sneller naar het toilet dan wanneer je gaat liggen om je nachtrust te nemen. Komt dit slechts doordat je overdag juist drinkt en snachts niet? Of komt het omdat je snachts geestelijk niet aanwezig bent? Of zit er een hele andere reden achter de snelheid van het aanmaken van urine?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

Het is niet vanzelfsprekend om 's nachts niet of weinig te hoeven plassen. Denk aan jonge kinderen, die moeten dit echt leren, maar ook ouderen moeten 's nachts vaker plassen, vrouwen in de overgang ook (uit eigen ervaring, die laatste, minstens 2 maal per nacht)
Ik heb een onderzoek gevonden waar men heeft ontdekt dat het met de aanmaak van een eiwit te maken heeft, wat ervoor zorgt dat de capaciteit van de blaas groter is(zie link) Zelf denk ik dat het een combinatie van factoren is, ik denk dat ik door minder vast te slapen er regelmatig uit moet en misschien ook een hormonen kwetstie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aanmaak van urine is in de eerste plaats afhankelijk van het vochtgehalte in het lichaam.

Een mens die weinig tot niets drinkt heeft daarom veel minder urine en zal daarom ook veel minder vaak het toilet moeten bezoeken dan iemand die dagelijks een paar liter water en 's avonds nog een glaasje bier drinkt.

De frequentie van het nachtelijke toiletbezoek is ook afhankelijk van de grootte van de blaas.

Een klein mens zal een minder grote blaas bezitten dan een reus van een kerel.

De nieren zuiveren continu het bloed van allerlei stoffen die als reststoffen afgevoerd dienen te worden. Maar als er geen vocht aan te pas zou komen kunnen de af te voeren stoffen niet afgevoerd worden.

Het gevolg is dan dat het noodzakelijke vocht aan het lichaam wordt onttrokken. Hetgeen tot grote problemen kan leiden.

De blaas kan gemiddeld c.a. één liter urine bevatten. En wanneer de blaas 'vol' is wordt een berichtje naar de hersenen gestuurd en, als dat tijdens de slaap is, word je wakker.

Overdag krijg je inderdaad veel meer vocht binnen dan 's nachts omdat je, in de eerste plaats, wat meer drinkt èn omdat je voeding ook voor een niet onbelangrijk deel uit water bestaat.

Als je daarnaast een grote drinker bent, stroomt je blaas ook veel sneller vol dan wanneer je heel weinig drinkt.

De meeste mensen drinken overdag doorgaans koffie en thee en soms ook andere dranken.Om die reden gaan de meeste mensen in de regel overdag vaker naar het toilet dan 's nachts.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt door een wat hogere ADH (=AntiDiuretisch Hormoon: een hormoon dat de urineproductie vermindert) spiegel ‘s nachts. Als de nachtelijke spiegel van dit hormoon verlaagd is kan dit mede een oorzaak zijn van bedplassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de nieren wordt je bloed ahw uitgeperst, bloedcellen en grote moleculen passen niet door het filter. Deze vloeistof heet de voor-urine, het gaat om ca. 150-200 liter per dag. Hierna worden allerlei stoffen door de nier teruggehaald (glucose en water bijvoorbeeld) of juist extra uitgescheiden. Uiteindelijk hou je de urine over, dus ca. 1% hiervan. Vrijwel al het water wordt dus weer opgenomen uit de voorurine. De concentratie opgeloste stoffen in urine kan lager of hoger zijn dan in je bloed, afhankelijk vd behoefte. De nieren zorgen nl. o.a. voor de water-zouthuishouding van je lichaam op de langere termijn, die moet binnen vrij nauwe grenzen blijven. Een van de hormonen die invloed heeft op de hoeveelheid water die de nier weer opneemt uit de voorurine is ADH, anti-diuretisch hormoon. Diurese betekent urineprodukie/plassen. In de nacht maak je normaliter minder urine aan dan overdag maar dat zegt nog niet dat je er 's nachts nooit uit hoeft.