Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je ineens een nummer in je hoofd hebt?

Vandaag was ik de hele dag opp mijn werk en net kreeg ik ineens een nr. in mijn hoofd. Hoe komt dit? Er stond geen radio aan en ik heb dit nummer al heel lang niet gehoord of aan gedacht.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
889

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Doet me denken aan de 'oorwurm', een fenomeen wat door (muziek)cognitief-wetenschappers bestudeert wordt.

Zie bron voor meer (en betere) uitleg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Muziek is een gevoelskwestie. En als je in een bepaalde sfeer verkeert functioneert dat een beetje als een gevoelsmatige herinnering. Ook als je behoefte hebt aan een bepaalde sfeer kan je onderbewustzijn zo iets naar bovenhalen wat je bijvoorbeelt opvrolijkt, of juist triest maakt. Vaak zonder dat je er zelf erg in hebt :-)

En, je brein associeert vrijelijk, vooral ook op momenten dat je niet al je concentratie hoeft te gebruiken, ook dan gaan je gedachten vaak rond, denkend over vanalles, en dan staat je brein toe dat er zomaar iets in je gedachten floept!

Leuk he?

(tot het ergerlijke liedje er niet meer uit wil natuurlijk, haha)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit een goed antwoord, maar volgens mij gaat dit veel dieper dan bovenstaande post. Iemand die neurologie studeert/de?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm, dan zou je het als medische vraag moeten stellen misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een beetje psychologie-kennis en het lezen van de krant kom je ook een eind. Zie mijn reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm, niet helemaal mee eens. Dat is per mens verschillend weer. Dat liedje blijft bij mij dus niet hangen. Het wetenschapsartikel gaat over neurien, en die vind ik wel toepasselijk.
Ik vermoed dat je het ook nog eens (redelijk) mooi moet vinden om te blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
* of juist zeer ergerlijk natuurlijk.
Op dat moment neemt dat nummer een deel van je hersenfuncties over, zonder dat je daar wat aan kunt doen.
Dat gebeurt meestal met hits. Er komt een tijd, dat een computerprogramma alle hits aller tijden tot één geweldige top-hit weet te bakken. Dat nummer zal alle hersenfuncties overnemen, en dus een ideaal wapen blijken in de derde wereldoorlog. Death by music.
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding