Hang IQ samen met de persoon zijn communicatieve vaardigheden?

Ik heb een lichte vorm van autisme en ben erg onzeker van mijzelf.
Met bekende mensen kan ik makkelijk gesprekken voeren maar met 'nieuwe' mensen erg slecht. Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen in zo'n gesprek. Dit heeft ook te maken dat ik erg bewust ben van mijzelf op dat moment en juist 'niet dom' wil overkomen waardoor ik niet met mijn hoofd bij/in het gesprek kan blijven. Ik heb dan dat ik stilval/dichtklap
Als ik op me gemak ben heb ik er minder last van. Ik maak me zorgen dat ik zwakbegaafd/dom ben omdat ik slecht conversaties kan voeren. Ik praat mezelf de grond in met dat ik zwakbegaafd ben en later geen normale, leuke (vrienden) relaties kan hebben. Kunnen jullie mij aub tips geven? En Is het iets wat tijd nodig heeft en dat je leert of is het aangeboren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe oud ben je?

Het beste antwoord

IQ heeft niets te maken met communicatieve vaardigheden, maar autisme vrijwel altijd wel.
Autisme heeft trouwens ook niets te maken met zwakbegaafdheid of domheid: je sociale vaardigheden zijn alleen anders dan bij mensen zonder autisme. Veel is goed aan te leren, maar waarschijnlijk zal je altijd wat problemen houden in je contacten met anderen. Wat deskundige hulp daarbij is erg prettig: een cursus sociale vaardigheden (Sova training) heeft mijn zoon (ASS, Asperger Syndroom) veel geholpen.
Heeeel veel mensen met een vorm van autisme hebben wel vrienden en autisme is aangeboren. Daar wordt overigens nog veel onderzoek naar verricht.
Misschien is het raadzaam om je te verdiepen in wat autisme nou werkelijk is. Onderstaande site is speciaal voor jongeren met autisme.
http://www.autsider.net
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor dit beste antwoord!

Andere antwoorden (4)

Sommige hoogbegaafden hebben ook problemen met communiceren .. dat heeft niets met IQ te maken.
Als je problemen hebt met de "opstart" is het altijd makkelijker om vragen te stellen dan om zelfs iets te vertellen. Bedenk dus van tevoren een paar vragen om een gesprek te beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zwakbegaafd en autisme hebben geen verband. Binnen Mensa (hoogbegaafden) is een groep autisten die samen werkt aan juist het aangaan van contacten en dergelijke. Het hebben van vrienden en relaties is voor de meeste autisten wat harder werken, maar zeker niet onmogelijk! De meeste autisten hebben moeite in groepen en functioneren beter in 1 op 1 contacten. Ik ken meerdere autisten die al heel lang getrouwd zijn en ken veel niet-autisten die geen relatie kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is het juist andersom, en gaat autisme samen met een hogere intelligentie, maar een lager EQ, oftewel je emoties en dus ook communicatieve vaardigheden. Zelf heb ik er ook in lichte mate last van, bij mij zijn het juist weer andere situaties waarbij ik echt dichtsla. Informeer anders eens bij de ggz of zoek eens op internet naar een particuliere psycholoog, er bestaan namelijk trainingen om hier beter mee om te leren gaan zodat je je niet meer zo onzeker gaat voelen, want dat maakt het alleen maar erger. En erkenning is sowieso de eerste stap naar een oplossing, en om hulp vragen een hele goede grote tweede stap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor het heeft meer te maken met leeftijd dan met IQ.
Ik zag dat je 17 bent, en dat is best een lastige leeftijd om in contact te komen met anderen. Je bent teveel met jezelf bezig, hoe je overkomt. En dat zijn echt niet alleen de mensen met autistische trekjes die dat hebben op die leeftijd. Je zult merken dat het op den duur beter gaat worden, maar sommige mensen hebben het makkelijker dan anderen wat dat betreft.
anneliez