Hoe komt het dat een liedje vaak veel langer in je langer termijn geheugen blijft hangen dan bijv een proefwerk?

Bijvoorbeeld: als ik nu een stedenlijst van China leer voor aardrijkskunde en over 2 jaar vraag je het dan weet ik het echt niet meer. Maar soms heb ik liedjes 3,4 jaar niet gehoord en kan ze nog altijd meezingen. Hoe kan dit ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Vanwege de structuur en de melodie die goed werken bij het onthouden. Als je van je proefwerkstof ook een liedje zou creëren zou je het ook beter onthouden. Vroeger leerden we ook de Provincies en Hoofdsteden in een soort cadans. Dat werkte ook goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook de herhaling in een nummer helpt. Daarnaast is een liedje vaak stukken korter dan een paar hoofdstukken van een boek.

Toegevoegd na 3 minuten:
Eigenlijk is een liedje ook een mnemotechniek (ezelsbruggetje).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ezelsbruggetje

Toegevoegd na 5 minuten:
Van de Engelse GV:

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080922161345AAJmEAw