Kan ik, ondanks gedeelte afkeuring, gaan proberen om langer te werken ?

Ik ben jaren geleden gedeeltelijk afgekeurd, nu ik me weer iets beter voel wil ik (in overleg met de bedrijfsarts) gaan proberen of ik weer langer kan gaan werken. Zitten hier nog haken en ogen aan of kan ik dat gewoon gaan proberen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja daar zitten wel wat haken aan ogen aan.
Val je onder de oude WAO wetgeving of onder de nieuwe WIA wetgeving? Dat is nl nogal een verschil.

Als je onder de oude wetgeving valt geldt het volgende;
je recht op een uitkering in het kader van de WAO kan op twee manieren verminderen. Op de eerste plaats doordat je minder afgekeurd wordt of op de tweede plaats doordat je meer gaat verdienen. Je verdiende geld moet je dan opgeven bij de uitkering en dan krijg je uiteindelijk een beslissing thuis dat je uitkering officieel verminderd is. Wordt je dan weer opnieuw ziek dan kan het zo zijn dat je de oude uitkering niet meer krijgt (daar zitten nog wat voorwaarden en uitzonderingen aan, die sla ik even over).

De bedrijfsarts moet bij het starten van langer werken aangeven dat dit gebeurt onder voorbehoud. Daarvoor is een speciaal artikel in de wao wetgeving opgenomen. Zou het meer werken dan om een of andere reden niet lukken dan krijg jij in ieder geval nog je oude uitkering terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vergelijk je met mezelf: volledig afgekeurd maar toch een beetje aan het werk.

Ja dat kan. Het nadeel is dat je vroeg of laat in trede (percentage dat je bent afgekeurd) naar beneden gaat. Dan krijg je minder uitkering wat je opvangt door het loon wat je krijgt. Ik zou alleen wel wachten met meer werken. Eerst maar eens aanzien of je herstel niet tijdelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou fantastisch zijn als dat zo is.
Wellicht kun je met de KEURINGSARTS en arbeidsdeskundige een try out organiseren.
Zo kun je dan vaststellen of het een tijdelijke verbetering is of een herstel.
Het is immers altijd mooier dat je je eigen brood kunt verdienen.
Wel kan het zo zijn, dat je je zonder arbeidsbelasting zo goed voelt dat je denkt (meer) te kunnen werken, maar dat -als die belasting eenmaal geinitieerd is- je toch
overbelast raakt.
Daar zijn echter goede afspraken over te maken en het UWV is bekend met alles aangaande dit verlangen.
Mijn ervaring is, dat ze er NIET op uit zijn je er in te luizen.
Het is ook jammer dat als je herstel inzet, je ziek thuis blijft zitten, een juiste arbeidsbelasting kan belangrijk bijdragen aan je verdere herstel.
Veel succes.