sterven er in december meer mensen dan in andere maanden van het jaar en waar ligt dat aan?

ik vraag me af of het waar is, er zouden in december meer mensen overlijden.

Toegevoegd na 41 minuten:
is er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan ? en naar de redenen / oorzaken ?

Toegevoegd na 6 dagen:
hartelijk dank voor de antwoorden en reacties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt inderdaad, in de december maand zijn er meer mensen die het niet meer zien zitten. Dit komt omdat de dagen korter worden, het weer grauw is en mensen de financiële druk van de feestdagen niet meer aan kunnen.
Ook omdat het weer slechter word worden mensen die vatbaar zijn voor o.a. griep en verkoudheid sneller ziek. Als deze personen dat ook nog bijv. bejaard zijn is de mogelijkheid dat deze daar aan kan overlijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Januari lijkt me een stuk troostelozer want juist DAN is alle sfeer weg, ben je platzak en duurt het nog maanden voor het lente is! Griep komt ook meer voor in de beginmaanden van het jaar.

Het beste antwoord

Zoals ik al dacht (reactie) is januari de maand met de meeste overledenen:

Het CBS heeft gekeken naar de periode 1995-2004. Het gemiddeld aantal sterfgevallen per dag varieert sterk van maand tot maand. In januari is het sterftecijfer met gemiddeld 430 gevallen per dag het hoogst. In september overlijdt gemiddeld het minst aantal mensen: 350 per dag. In januari is het aantal sterfgevallen 22 procent hoger dan in september. In de wintermaanden zijn er meer sterfgevallen.

De maandelijkse fluctuaties in het aantal overledenen kunnen vooral aan drie doodsoorzaken worden toegeschreven. De belangrijkste doodsoorzaak is de sterfte aan hart- en vaatziekten (een derde van het totaal aantal sterfgevallen). In januari en december ligt het aantal personen dat aan een hart- of vaatziekte overlijdt 13 procent boven het gemiddelde. In augustus ligt het aantal personen dat hieraan sterft juist 11 procent onder het gemiddelde.

Het aantal sterfgevallen aan een ziekte aan de longen of de luchtwegen, zoals longontsteking of cara, varieert sterker per maand. In januari is het aantal overledenen aan zo'n ziekte twee keer zo groot als in september. Als zich een forse griepepidemie voordoet, ligt de sterfte aan een ziekte aan longen of luchtwegen extra hoog. Dit was het geval in januari 2000. In deze maand overleden ruim duizend mensen meer aan een dergelijke ziekte dan normaal in januari.

Een derde doodsoorzaak die een duidelijk maandpatroon laat zien, zijn de gevolgen van psychische stoornissen. Vooral de fysieke complicaties van dementie leiden vaker in de wintermaanden tot de dood. Ook in augustus is het aantal sterfgevallen door de gevolgen van dementie hoger dan gemiddeld. Vooral in 2002, 2003 en 2004 stierven in augustus relatief veel mensen aan de gevolgen van dementie. De hoge temperaturen in deze maanden speelden hierbij waarschijnlijk een rol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In december komt de kerst enzo eraan, er zijn een hoop mensen die dan door het donkere weer depressief worden en zich ook realiseren dat hun bijv niemand hebben om de kerst mee te vieren, hierdoor word er in december meer zelfmoord gepleegd. Dit is bewezen.
Mvg Laurens