Wat gebeurt er als je miniscus niet goed is?

Ik krijg een kijkoperatie aan mijn miniscus. Als hij stuk of versleten blijkt te zijn wat gebeurt er dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk dat je er weer bent, wat een lekkere bollebozen heb je. +

Het beste antwoord

Tijdens de kijkoperatie bekijken ze de knie van binnen wat de oorzaak kan zijn.

Ze bekijken de conditie van het kraakbeen, en of er ergens scheurtjes zitten. Als ze iets zien wat niet goed is kunnen ze dit gelijk verwijderen.

Als deze echt is versleten zullen ze niet gelijk een nieuwe knie inzetten, want dit heeft ook vele nadelig gevolgen op jonge leeftijd.

De kijkoperatie zal het uitwijzen. Hieronder veel informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wat er volgende week gebeuren gaat.

Andere antwoorden (5)

Dan bestaat de kans dat je een nieuwe knie moet hebben.
(er vanuit gaande dat je je Meniscus bedoeld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt
(er vanuit gaande dat je bedoelt bedoelt)   ;-) Er bestaat ook de kans dat een andere oplossing kan worden gevonden. Een nieuwe knie is niet in alle gevallen de aangewezen oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee en zeker niet op jonge leeftijd want het ook nadelige gevolgen als je veel sport, dan zal je dit ook gedeeltelijk moeten opgeven. Leuk dat je er weer bent+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cryo... ja stom he... wil je iemand verbeteren met een spelvaud in de verbetering... Zag het ook direct toen ik op oke had geklikt... en om nu een bewerk eronder te plaatsen... dan vestig je er alleen maar extra aandacht op... :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Ach, de aandacht vestigen op andermans fouten is één van mijn kerncompetenties...   ;-)
Tip: vul bij onderstaande medische zoekmachine meniscus in, en je zult ook informatie vinden over operaties.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede site!
Wanneer de scheur zich dirct naast het gewrichtskapsel bevindt kan het bij jonge mensen nog gehecht worden. Is de meniscus versleten of een deel gescheurd wordt het kapotte deel verwijderd en door een kunststofprothese vervangen of door een gehele knieprothese. Op de site; www. knie.nl staat alles goed uitgelegd ook op de diverse links op de site staat uitgebreide info. Heel veel sterkte!

Toegevoegd na 9 minuten:
Foutje, het is geen hele kunststof prothese alleen de schijf die tussen de metalen delen van de prothese wordt verankerd, die zorgt voor het soepel scharnieren v.d. nieuwe knie, is van kunststof. Soms is de hele knieschijf aangetast en dan wordt deze vervangen, anders wordt hij weer op zijn plaats gezet. Het gewrichtskapsel en de spieren worden weer gehecht en de huid wordt met nietjes gehecht.
amc
14 jaar geleden
Het ligt er helemaal aan wat er versleten is (scheutje of dat het kraakbeen heel dun is geworden, misschien is er een stukje afgebroken... 't kan van alles zijn). Soms wordt er een stukje van de meniscus afgeknipt en soms wordt de volldige meniscus verwijderd. Tegenwoordig kan de meniscus vervangen worden door een kunststof prothese, dit zal een beetje afhankelijk zijn van de staat van je knie. Vroeger (nog tot zo'n 10 / 15 jaar geleden) werd de meniscus heel vaak verwijderd zonder dat er iets voor in de plaats terug werd gezet, het nadeel daarvan is dat je eerder kans hebt op artrose. De meniscus fungeert als 'schokdemper' in je knie en heeft dus echt wel een belangrijke functie, zeker als je veel sport etc... Verder stelt de operatie niet zo heel veel meer voor dankzij de kijkoperatie, ik kan me nog herinneren dat patienten een aantal jaren geleden tot een dag of 5 in het ziekenhuis moesten blijven, terwijl het tegenwoordig poliklinisch is als er verder geen complicaties zijn. In ieder geval veel sterkte met je herstel, en vooral niks forceren met die twee kleine ukkepukken van je!

Toegevoegd na 1 minuut:
'scheutje' = 'scheurtje'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met het kijkoperatie van de meniscus zal bekeken worden in hoeverre deze stuk.
Het ligt aan de grote van het letsel of men de heel of een gedeelte gaat verwijderen.