Van een stuk metaal onder je matras heb ik nog niet eerder gehoord. Wel van een stuk zeep.

Hoe dan ook, helpt zoiets? Het antwoord is: ja en nee.

Aan de ene kant werkt het niet. Het kan niet werken, want er bestaat geen enkele manier waarop het zou kunnen werken. Er is geen enkele invloed van een vijl of een stuk zeep op je lichaam. Ook niet indirect via velden, energieën, of wat dan ook. Er zijn proeven mee gedaan, en daarbij bleek dat het voor de kramp geen verschil maakt of je wel of niet iets onder je matras legt.

Case closed, zou je zeggen.

Maar: aan de andere kant wordt zowel de kramp zelf, als de gevoeligheid voor een eventueel optredende kramp, beïnvloed door jouw psychische gesteldheid. Als jij je gerustgesteld voelt door die vijl of dat stuk zeep, ben je ontspannen. Daarnaast zorgt je psyche ervoor dat je als het ware je eigen kwalen geneest, al is het maar gedeeltelijk.

In die zin helpt het wel.

Als jij je dus fijn voelt bij het idee dat die vijl of dat stuk zeep onder je matras liggen, dan zal het helpen, al is het alleen al door het idee. Dus: vooral doen.

Je partner mag dan zelfs die vijl of dat stuk zeep stiekem weghalen - zolang jij maar dénkt dat er nog iets ligt, zal het nog steeds helpen.

Wil je écht iets aan je krampen doen, slik dan - in overleg met je arts natuurlijk - magnesiumtabletten. Die helpen echt tegen krampen in het been, onafhankelijk van jouw geloof in de werking.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waardevol antwoord +1. Dankje

Andere antwoorden (8)

Alle vijlen zijn van ijzer (lees staal), dus is onzin...

Ik heb wel gehoord als je een rubberen vijl onder je matras legt, maar dat weet ik dan weer niet zeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze van staal zijn is niet de reden dat het onzin, XiniX...
Natuurlijk! Alles waarin je geloof helpt......., een beetje

Toegevoegd na 1 uur:
Trouwens...., een simpel stuk zeep schijnt ook wonderen te doen. Volgens mijn grootmoeder (God hebbe haar ziel), moest het wèl SunLite zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het schijnt idd te helpen mijn oma had dat ook altijd alleen die had een ijzeren broodmes onder haar bed liggen en die had er baat bij
dus als je geen last hebt van kramp met de vijl onder je bed lekker laten liggen
je kunt het zelf testen door hem een paar weken onder je bed uit te halen als je dan wel kramp krijgt helpt je vijl zeker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was dat mes niet tegen inbrekers of andersoortige belagers of die van zich af te houden,of juist te dwingen?
Magnesium (vitamine-bruistablet) en kalium (in banaan) helpen.

Toegevoegd na 40 seconden:
Tegen kramp. Een ijzeren vijl lijkt mij onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een macheta onder mijn bed loggen, ook van ijzer tegen kramp en indringers. Een vijl lijkt mij niet nuttig, tenzij je in wakkere uren jouw eelt wilt wegvijlen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat doe jij in de wakkere uren met een machete??
Als jij een rustig gevoel krijgt als je een vijl onder je bed hebt liggen, om welke reden dan ook, kan dat best helpen tegen kramp. Bij mij zou de vijl waarschijnlijk niet helpen, omdat ik geen bijzonder gevoel krijg bij een vijl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft alleen maar nut als die matras zich in een gevangeniscel bevindt. Maar dan wel voor andere doeleinden!
Persoonlijk gebruik ik tegen kramp altijd een stukje uitgekauwd kauwgum,dat door een hoogzwangere vrouw is uit gespuugd.
Nee,een ijzeren vijl helpt daar niet tegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus koolwitje dat is(bij)geloof!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kramp is pijn dat komt van spieren die te snel te veel krimpen. Het kan wijzen op een relatief slechte doorbloeding (ouderdom, verkeerde houding of gebruik, roken, bepaalde medicamenten en voeding en vast nog veel meer). Een te koude omgeving daarbij.
Tegen de kramp (het verschijnsel) moet je de krampende (krimpende) spier oprekken. Zit het in de kuiten dan trek je de voet over het enkelgewricht omhoog, richting scheenbeen. Is de kramp echt heftig dan kan de voet het niet alleen en moeten de handen hulp bieden. Daarna een tijdje met een wollen doek de spier warm wrijven.
Wat aan de achterliggende oorzaak doen heeft natuurlijk alleen zin als je die kent.