Welke methodes bestaan er om met pijn om te gaan?

Beste mensen,

ik kamp nu al 1 jaar met aanhoudende rugklachten, hier neem ik relatief zware pijnstillers voor (Zaldiar) en nu is het iets dragelijker maar de pijn is er nog steeds.

Er zijn enkele foto's gemaakt (CT, MRI, botscan,...), er zijn lichte afwijkingen te zien maar zeker geen reden om te opereren zeggen de artsen.

Ik kopieer en plak hier even de uitslag van de MRI die werd gemaakt:

- Schheuermann sequelen dorso lumbale overgang.
- Discopathie L5-S1 en in mindere mate L3-L4 en L5.
- Bilaterale spondylolyse L5 met anterolisthesis graad-I.
- Geen hernia. Vernauwing neurale formina L5-S1.

Laatst heb ik mijn huisarts gevraagd hoe lang ik deze pijnstiller (Zaldiar) mocht gebruiken en wat er zal gebeuren als de pijn op termijn niet zal verdwijnen; ik kreeg als antwoord dat ik het gerust 5, 6-tal maanden kan gebruiken en als de pijn niet verdwijnt dat ik mij er een beetje moet overheen zetten en proberen om te gaan met de pijn die ik ervaar want iedereen ervaart pijn anders en iedereen heeft een ander pijndrempel kreeg ik te horen en ook het feit dat ik nog maar 24 jaar ben en nog heel wat moet betekenen voor de arbeidsmarkt.

Ik vond het raar dat ik te horen kreeg dat ik er mee moet leren leven en er mee omgaan; nu vraag ik mij af of de redenering van mijn huisarts wel klopt en indien wel of er degelijk wel methodes/therapieën/behandelingen of whatever bestaan om met pijn om te gaan?

Alle mogelijke tips en adviezen zijn welkom...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
ben je ook naar iemand toegegaan om te kijken of je houding wel goed is?
en misschien is iets van yoga wat voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vetten zorgen voor het beschermende laagje op gewrichten.
En nu niet naar de frituur rennen, kijk eerst eens naar mijn avatar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als alle tips welkom zijn heb ik er nog wel een paar die het proberen waard zijn: Al manuele therapie geprobeerd? Chiropractie? Glucosamine? Zwemmen? Andere schoenen / steunzolen? En als laatste redmiddel: de pijnpoli.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel, Chiropractie heb ik geprobeerd en dat verergerde de pijn... Manuale therapie (goed laten masseren) heb ik nog niet geprobeerd, maar mijn moeder brengt elke dag zalf aan op mijn rug en ze masseert mijn rug ook maar het helpt niet... Zwemmen helpt redelijk, vooral tijdens het zwemmen heb ik weinig last maar eens ik terug buiten ben en op de stoel zit krijg ik ontzettend veel pijn... Glocosamine? Nog nooit van gehoord, wat is dat? Andere schoenen met stuenzolen heb ik ook niet geprobeerd neen; En als laatst heb je het over de pijnpoli, wel uiteindelijk ben ik onlangs bij de pijnpoli beland in Waterschei (Genk) >>> Belgische Limburg, heb onlangs een prikje gehad in mijn rug (Zenuwblokkade) met als bedoeling om tenminste de uitestralende pijn aan mijn linkerkuit weg te krijgen, maar die behandeling zal niks veranderen aan de pijn in mijn rug zei de pijnarts :|
Ritsuka
11 jaar geleden
Glucosamine zijn pilletjes die je kunt nemen voor soepelere gewrichten. Ik neem ze zelf omdat ik snel last heb van de gewrichten in mijn benen (knie en heup).
Te halen bij drogist, winkels als de Tuinen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel & Ritsuka, waar kan ik glucosaminesulfaat bestellen vanuit België?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee waar ik dit kan kopen?

Antwoorden (5)

Ik zou eens naar een fysiotherapeut gaan of een andere behandelaar in dat genre. Ze kunnen in ieder geval je spieren erom heen steviger maken of andere resultaten halen die je toch pijnvermindering kan geven.

Je kunt daar zonder verwijzing naar toe en afhankelijk van je zorgverzekering (aanvullend) wordt er nog wel eens iets vergoed ook.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mail eens meerdere fysio's in de buurt met dezelfde informatie als die je hier geeft en vraag wat ze voor je kunnen doen. Afhankelijk van het antwoord maak je een afspraak. Kijk wat er nog meer zit in je buurt aan therapeuten en mail ze allemaal je gegevens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ervaren dat specialisten/artsen E-mails niet beantwoorden helaas :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit gaat om fysiotherapeuten en als die geen klant willen zullen ze inderdaad geen mail beantwoorden maar over het algemeen willen ze dat wel. Je mailt dus dat je arts zegt dat er niets meer aan te doen is, je mailt de gegevens die je al in je vraag zet en je vraagt of zij er nog heil in zien. Je kunt ze natuurlijk ook bellen en vragen of je ze kunt mailen. Dit omdat je niet een duur intakegesprek wil beginnen zonder dat je weet of ze iets voor je kunnen doen.
Ik zou voor een second opinion gaan, heb in familie kring meerdere malen ervaren, dat artsen (om wat voor een reden dan ook) er nog weleens naast zitten, of er niet uit komen en dan maar zeggen leer er maar mee leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gevoel heb ik de laatste tijd ook een beetje ja =(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga op je intuitie af! Laat je niet overdonderen, door de titel arts of specialist.
Ik denk dat je wel eens baat zou kunnen hebben met Qigong. Dat is verwant met Yoga, maar is makkelijker te doen met een moeilijke rug.
Ik doe zelf Spring Forest Qigong (zie link) en dat heeft actieve oefeningen en 2 meditaties; Small Universe en Self concentration waarbij je alleen een half uur met je ogen dicht op een stoel hoeft te zitten. Bij Small Universe visualiseer je dat er energie rond gaat in je lichaam. En dat voelt zalig. Ik denk dat dat je wel wat pijnverlichting kan geven.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is dat ik bij het zitten en bij langdurig rechtstaan vooral pijn heb, dus pijnloos op een stoel zitten denk ik niet dat het zal lukken...
grasmaaier
11 jaar geleden
Je kan het ook liggend doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar videobeelden van?
grasmaaier
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=gr5MkMLyoeI http://www.youtube.com/user/SpringForestQigong/videos
Je zou ook eens contact op kunnen nemen met een pijnpoli.
Deze zijn gespecialiseerd in de behandeling / verlichting van diverse soorten pijn.
http://www.dcpijncentrum.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteindelijk ben ik onlangs bij de pijnpoli beland in Waterschei (Genk) >>> Belgische Limburg, heb onlangs een prikje gehad in mijn rug (Zenuwblokkade) met als bedoeling om tenminste de uitestralende pijn aan mijn linkerkuit weg te krijgen, maar die behandeling zal niks veranderen aan de pijn in mijn rug zei de pijnarts :|
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnenkort krijg ik een 2de prik, wat ze zullen doen aan de pijn "in" mijn rug weet ik nog niet :|
Hoi,

Allereerst..heel vervelend voor je je rugklachten. Ik heb er zelf ook al jaren last van ( heb 2 keer een hernia gehad) en zo een beetje ook alles al uitgeprobeerd om de klachten en pijn te verminderen.. wat voor mij hielp en nog steeds helpt is ontspanningsoefeningen doen omdat zodra je aan je pijn gaat denken je spieren gaat spannen en daardoor meer pijn krijgt. Wat misschien ook belangrijk is voor je is naar je gevoel luisteren! Een arts kan wel zeggen leer er maar mee leven maar je moet niks, als jij methodes kunt vinden wat jou gaat helpen zou ik dat zeker doen hoor.. er zijn zo veel mogelijkheden ( chiropractie, zooltjes, fysio. wervelkolomcorrectie, warmte, een acupressuurmat enz).. Beweging is ook belangrijk en op tijd je rust nemen, jij kunt je lichaam het beste aanvoelen. Heel veel succes en sterkte ermee hoor!