Dat is iemand die lijdt aan diabetes, ofwel suikerziekte.
Er zijn twee typen te onderscheiden ; diabetes type 1, waarbij helemaal geen insuline wordt aangemaakt en die vaak op jonge leeftijd begint, en diabetes type 2, waarbij het lichaam onvoldoende insuline maakt of er ongevoelig door is geworden. Deze komt vaak op latre leeftijd en is een combinatie van erfelijke aanleg en (vaak) overgewicht.

In beide gevallen wordt je bloedsuiker te hoog als je eet omdat er onvoldoende of geen insuline is om die suiker weer af te breken. Dat is ongezond en kan allerlei complicaties geven. Daarom moet je een dieet volgen en/of insuline slikken of spuiten.

Het is overigens een misverstand dat suikerziekte rechtstreeks te maken heeft met suiker, of dat je geen suiker meer mag. Het gaat om alle soorten (snelle) koolhydraten die je moet zien te vermijden, waarbij met name witmeel bijvoorbeeld een van de grootte 'boosdoeners' is. Volkorenproducten vormen dus een belangrijk deel van het dieet van diabetici. Daarnaast is het meestal ook kaloriebeperkt als er sprake is van overgewicht.

De ziekte komt aan zijn naam doordat vroeger de diagnose suikerziekte werd gesteld aan de hand van de zoetheid van de urine, en betekent 'zoete stroming'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is iemand die suikerziekte heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die diabetes (suikerziekte) heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die diabetisch is (aan suikerziekte lijdt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die verslaafd is aan suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt helemaal niet vandaar een minnetje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rensie ga is effe naar Google en lees je daar in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar klopt helemaal niks van.
Zelf ben ik ook een diabeet, dat is iemand die diabetes/suikerziekte heeft. er was al iemand die het helemaal heeft uitgelegd, maar dat klopt niet helemaal.

een diabeet is iemand waarbij de alvleesklier niet meer goed werkt. Daaronder heb je weer twee types: type 1 en type 2 Type 2 is ouderdomssuiker, dat komt voor bij oudere mensen en bij mensen met overgewicht.(hier werkt de alvleesklier nog wel, maar niet optimaal) Type 1 noemt men kindersuiker(kunnen ook oudere mensen krijgen) en daarbij werkt de alvleesklier nauwelijks of helemaal niet. Deze mensen moeten meestal insuline inspuiten via een pen(met naaldje en vulling) of via een insulinepomp. Dat is een apparaatje die je altijd bij je hebt, en die automatisch elk uur een beetje insuline geeft(insuline is het gene wat de alvleesklier niet meer maakt, dus dat je zelf moet inspuiten). Mensen mettype 1 worden dus vaak gecontroleerd, niet alleen of hun bloedglucosewaarde goed is, maar ook vooral op je ogen en voeten. Want het komt nogal vaak voor dat mensen met diabetes sneller last krijgen van hun ogen en voeten.

Voor de rest moeten mensen met diabetes niet letten op de hoeveelheid suiker die ze eten, maar op de hoeveelheid koolhydraten. Wat veel mensen dus denken: suikerpatienten mogen geen suiker, klopt dus niet. Maar waarscheinlijk begrijpt u wel dat je niet zomaar een suikerspin mag eten(heb het eigenlijk sinds ik diabetes heb nooit meer gegeten).

Ik hoop dat ik je hierbij genoeg heb geinformeerd en als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

elkgt