Hoe krijg je een vuiltje die nu begint te ontsteken weer uit het vel van in je hand?

Veegde vanmorgen met mn hand van dat kleine decoratiemateriaal van het aanrecht, maar toen bleef er een stukje in mn hand zitten. Ik kreeg het er niet meer uit met een pincet en nu begint het te ontsteken.
Hoe krijg ik dit er weer uit?
Ik heb wel eens gehoord dat het goed is om te weken in Biotex, maar moet dat dan in de groene of in de blauwe Biotex?
Weet iemand nog andere manieren?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Bij een normale gezonheid, dus goede weerstand, zweert het vuil er van zelf uit.
Voelt het vervelend aan, peuter dan met een speld het velletje er om heen weg en je kan het er meestal heel eenvoudig er uit halen.
Als je gaat weken met wat dan ook, haal je de splinter of wat het ook is er niet uit, je maakt je huid erg week en de kans dat het daarna erger wordt is aanwezig.
Weken doe je alleen als de ontsteking niet weg gaat en de wond gesloten is.
Laat alles zo droog mogelijk, bacteriën zijn gek op water, pleister er op is natuurlijk prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je vanochtend het vuiltje er in hebt zitten, dan is je huid nu geirriteerd. Nog niet ontstoken hoor. Dat duurt meestal een dag of 2 voor een ontsteking zich ontwikkeld.

Maar goed. Dat terzijde. Je wilt het kwijt.

Ik zelf pak dan een speld, en trek een klein spleetje in de huid waar het vuil zit. Met een beetje zuigen kan je meestal het vuil er zo uithalen.

Weken in Soda [niet biotex!] helpt bij het tegen gaan van een ontsteking, maar haalt het vuil er niet uit. Wel wordt je huid wat zachter, waardoor je het vuil er welicht makkelijker uit haalt.

In principe komt het vuil er uit zichzelf ook uit hoor.

Toegevoegd na 16 minuten:
Nog wat verder gekeken nav de reacties op mijn antwoord. Hier het advies van een ziekenhuis over wondverzorging:

Maak dus geen gebruik van soda-, biotex- en zeewaterbadjes.
U reinigt hiermee de wond niet; het natuurlijk
milieu in de wond raakt er door verstoord, waardoor de
genezing mogelijk aanzienlijk trager verloopt. Bovendien
drogen de wond en zijn omgeving ervan uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soda is prima, Biotex niet..
Maar als je toevallig van die ouderwetse trekzalf in huis hebt dan is het er vanavond al uit....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, ik heb laatst gehoord (van iemand die bij een apotheek werkt) dat trekzalf vroeger veel gebruikt werd, maar eigenlijk helemaal niet goed is. Ik heb niet verder gevraagd, want ik wist niet dat het hier op GV ter sprake zou komen.
Anders had ik natuurlijk precies naar de hoed en de rand gevraagd :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Jet hieronder zet is in principe waar maar aan soda zit geen geur.. is zuiverder... is mij tenminste door mijn huisarts ooit verteld...
Biotex! Soda tast ook gezonde huidcellen aan, in het ziekenhuis gebruiken ze Biotex en niet soda! Kleur maakt niet uit, heet water, zo heet als je kunt hebben en Biotex erin en weken. Als het niet te groot is niet te veel mee peuteren, je kunt het er ook dieper in drukken. Dan kun je beter wachten tot het een beetje ontstokene is en gaat het er zo uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
y're welcome
Ik heb vaardigheid ontwikkeld om steriel werkend met een steriele injectienaald voorzichtig het wondje te ontdoen van vuil en uit te wassen met wat sterilon, wat ik ook voor de behandeling inzet om het wondje en het gebied daar omheen steriel te krijgen.
Bij gebrek daaraan kan desnoods brandspiritus gebruikt worden maar dat prikt meer.
Het voordeel van een injectienaald is, dat de punt eigenlijk een heel klein scherp mesje is, wat weefsel van elkaar kan scheiden zonder het verder te beschadigen.
De kuns is, net voldoende ruimte te maken om het vuil volledig uit het wonje te halen. Wat er niet in zit kan immers ook niet ontsteken.
Daarna pleister erover met wat betadinezalf erop, klaar.
Ik kan me echter voorstellen dat deze werkwijze niet
gemakkelijk is en daarom is trekzalf ook een goede remedie, alhoewel die niet op een beschadigde huid(!)
gebruikt mag worden.
Andere methoden om vuil uit een wondje te halen
vind ik minder functioneel.
Het met een gewone naald in een wondje ompeuteren is zeker niet aan te bevelen, als is de naald zelf door gloeien oid gesteriliseerd, het wondje zelf is dat al niet.
Bij dergelijke heel kleine wondjes is een pincet eigenlijk te groot.
Omdat je huid al snel na de impact reageerde is er mogelijk een allergische reactie, het materiaal moet er dan wel uit.
Met biotex hebben we ook wel ervaring maar soda is veel te agressief.
Biotex trekt door osmose vocht en vuil uit de wond, het alkalisch karakter maakt de huid weker en zorgt voor desinfectie.
Er is zelfs in de medische wereld geen eenduidigheid
over het gebruik van biotex, sommige artsen adviseren het juist, anderen niet.
Dit hangt ook af van het type wond.
Een van de beste ontsmettigsmiddelen is 3% waterstofperoxideoplossing, deze heeft het nadeel dat de peroxide langzaam ontleedt en na enige maanden al onbruikbaar kan zijn , het is dan ontleed in zuurstof en water en heeft dan geen desinfecterende eigenschappen meer.
Ik test dat door een beetje peroxide in een ZILVEREN theelepeltje te gieten, ontstaan er meteen bellen, dan werkt de peroxide nog en is bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer eens terkzalf,dettol,heet weken met soda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat de natuur even zijn gang gaan. Meestal lukt dat prima.