Wat is de definitie van kinderporno?

Een vrienden en ik hadden er eens een discussie over. De vriendin zei dat het ook kinderporno is wanneer jonge meiden in hun ondergoed op de foto gaan; jonge modellen bijvoorbeeld. Ik denk dat de definitie ligt op het echt naakt zijn en eventuele handelingen uitvoeren.

Wie van ons had gelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt duidelijk gelijk, je zou anders een hoop kinderporno hebben opeens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het algemeen bedoel ik dan, niet dat jij perse een hoop afbeeldingen van jonge meiden in ondergoed zou hebben. Er zou anders een hoop kinderporno zijn in de wereld als dat als kp beschouwd zou worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad, ook op stranden en zo :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is niet echt ineens meer kinderporno omdat naakte kinderen niet zomaar gefotografeerd in een leesblad of internet mag worden geplaatst maar wel nu steeds meer ouders zelf foto's van hun kroost (naakt en niet naakt en)en nietop internet plaatsen, bijv. hyves , facebook enz. Niet als porno bedoeld maar de kinderpornohandel word wel door de ouders ontketend geholpen aan materiaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
 (naakt en niet naakt en)en nietop = (naakt en niet naakt) op

Het beste antwoord

Kinderporno:
Foto's en film- of video-opnames die seksuele activiteiten met minderjarigen tonen.

Wetgeving varieert onder meer over een geposeerde naaktfoto zonder daadwerkelijke seksuele activiteit, maar met nadruk op de geslachtsdelen, over tekeningen en geschreven materiaal, over de vraag of het gaat om de leeftijd of de schijnbare leeftijd, en over virtuele kinderporno (waarbij niet-kinderpornografische beelden op de computer bewerkt worden om er kinderpornografisch uit te zien; deze is bijvoorbeeld in Nederland wel strafbaar, maar in de Verenigde Staten niet).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals bij alles zijn hier grensgebieden. Ik zou willen stellen: foto's of ander beeldmateriaal met minderjarigen die tot doel hebben seksueel te prikkelen zijn kinderporno. Een schattig baby'tje naakt op de weegschaal (zo sta ik afgebeeld (meer dan 50 jaar geleden)) lijkt me geen kinderporno, hoe jong en bloot ook.
Uiteindelijk bepaalt de rechter het bij alle grensgevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik schrijf mijn anwoord even opnieuw:

Ook het plaatsen van een kind in ondergoed kan onder pornografie vallen, zie deze link:

http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?235

Hierbij wordt ervan uitgegaan dat een volwassen man/vrouw kinderen benaderd om zich te laten fotograferen, bloot of in ondergoed. Beiden is via deze weg strafbaar.

Modellen dienen zo en zo de leeftijd van 18 jaar bereikt te hebben tenzij ouders daar toestemming voor geven. Modellen die minderjarige zijn mogen zo en zo niet naakt in een modellenblad staan, alleen ondergoed kan voor een reclameblaadje van kinderkleding een uitzondering zijn.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/240b.html

Toelichting oriëntatiepunt art. 240b Sr kinderporno Strafvermeerderende en/of strafverminderende factoren: - - - - - - - Aantal afbeeldingen (fysiek en/of digitaal) Periode waarin de verzameling van afbeeldingen is opgebouwd Leeftijd slachtoffer(s) Het feit wordt gepleegd met zijn minderjarig kind, stiefkind of pleegkind, zijn pupil, een aan zijn zorg, opleiding of waakzaamheid toevertrouwde minderjarige of zijn minderjarige bediende of ondergeschikte Het feit wordt gepleegd met een slachtoffer dat in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijke onmacht verkeert, dan wel aan een zodanige gebrekkige ontwikkeling of ziekelijke stoornis van zijn geestvermogens lijdt dat hij niet of onvolkomen in staat is zijn wil daaromtrent te bepalen of kenbaar te maken of daartegen weerstand te bieden Het feit wordt voorafgegaan door of gaat gepaard met folteringen of ernstige geweldpleging Aard van de afbeelding(en) (bijv. vernederend of zeer expliciete pose, ontuchtige handelingen, seksueel binnendringen, geweld) - - - - - - Type afbeelding (bijv. echt of virtuele productie) Professionaliteit (bijv. commercieel doeleinde, winstbejag) Recidive Gepleegd door twee of meer verenigde personen Herhalingsgevaar Bereidheid tot gedragsverandering, erkenning en inzicht in problematiek gedrag.

Zie:

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Raad-Voor-De-Rechtspraak/Agenda-van-de-Rechtspraak-2011-2014/Documents/20110211_OrientatiepuntenenafsprakenLOVS.pdf

Toegevoegd na 5 minuten:
Foto's van minderjarige kinderen op internet (bloot of in ondergoed) kunnen op internet gekopieerd worden en gebruikt om foto's te bewerken of in pornoblaadjes laten publiceren zonder hun medeweten.

Het plaatsen van naakte of halfnaakte kinderen op internet kan aanlevering van materiaal aan pedofielen of homoseksuelen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry mr. Tomaat, ik maakte een te grote fout in mijn antwoord door de verkeerde link te plaatsen, vandaar nieuw antwoord.