Ik word s'ochtends een stuk slechter wakker, omdat het nu donker is als ik eruit moet. Is dit iets natuurlijks of gebeurd dit bij meer mensen?

Als het buiten nog donker is voel ik me gewoon een stuk slaperiger als ik wakker word gemaakt (door de wekker). Is dit iets persoonlijks of 'klopt het biologisch gezien gewoon niet'?

Toegevoegd na 24 minuten:
UPDATE: Ik wil dit graag weten WAAROM een mens slechter wakker word...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Dat is heel normaal hoor, ik hoor dat echt heel vaak van anderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad dit herken ik ook uit verhalen van andere. Wat jou misschien kan helpen is een lichtwekker (of hoe die ook genoemd wordt) van Philips. Bepaalde mensen in mijn omgeving hebben daar wel baat bij.. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf ook, verschrikkelijk. Een apparaat dat je wekker aansluit op een lamp, dat zou handig zijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt doordat de melatonine aanmaak deels onder invloed van licht, of juist het gebrek eraan, begint. Zodra er weer licht is, wordt de melatonine niet meer aangemaakt, en afgebroken. Melatonine bepaald voor een groot deel onze seintjes van vermoeidheid, samen met je biologische klok. Om dezelfde reden kunnen veel mensen niet slapen met het licht aan, is voor het slapen gaan computeren of tv kijken niet bevorderlijk voor je nachtrust, en is nachtwerk en ploegen werk vaak slopend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn een hoop zaken die zonlicht voor je doet. Ten eerste regelt het zonlicht je biologische klok; Als jij zonlicht op je pupillen krijgt, reageert je lichaam met de aanmaak van allerlei hormonen die zorgen dat je actief wordt. Ook wordt er onder invloed van zonlicht vitamine D aangemaakt.

Zonlicht heeft gewoon een heilzame werking op het lichaam, ook wat ziektebestrijding betreft.

Eigenlijk moet je het zo zien dat wij in ons klimaat een buffer opbouwen in de zomer, die we in de winter gebruiken om de winter te overleven. In de winter krijgen wij nl. veel te weinig zonlicht.