Heb ik slapeloosheid?

Ik heb heel vaak dat ik midden in de nacht wakker word, moe ben en niet meer door kan slapen. Dit heb ik heel vaak.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo te horen wel, maar om hier zeker van te zijn zul je naar een arts moeten. Deze zal je waarschijnlijk medicijnen voorschrijven, maar deze zijn vaak synthetisch, wat botontkalking, hartfalen en andere dingen kan veroorzaken. Farmaceutische industrie... Probeer dingen uit, warme melk met honing, slaapthee uit de natuurwinkel als je 's nachts wakker wordt, ook ''gedachten dingen'' werken: Je loopt rond de muur van een grote tuin, alleen jij hebt de sleutel van de poort. Je gaat naar binnen, je vriend de eekhoorn huppelt je tegemoet. Samen kletsen jullie over van alles en nog wat. Bij het mooiste meer aangekomen dat je ooit hebt gezien zwemt meneer zwaan, omlopen duurt lang, maar hij wil je wel een lift naar de overkant geven. Rustig zwemt hij met jou op zijn rug naar de overkant. Aan de overkant staat een klein huisje, regelrecht uit een sprookje, je gaat naar binnen, daar staat een prachtig hemelbed, je kruipt in bed, het is heerlijk warm en zacht. Een koor bosnimfen zingt slaapliedjes en langzaam dommel je in... doe dit wel met je ogen dicht! Succes.

Zolang je wel slaapt heb je geen slapeloosheid. waarschijnlijk heb je minder slaap nodig of overdags meer inspanning, en een vast slaapritme. Hou je in de avond niet teveel bezig met inspanning maar geef je hoofd rust. neem voor het slapen een warme tot hete douche of bad. In bed blijven liggen werkt ook rustend en bijna net zo goed als slapen, zolang je lichaam en je hoofd maar rust, lees desnoods een boek die niet spannend is....als je maar in bed blijft. Lukt het slapen nog niet, neem dan een glas warme melk of thee.

Op basis van de informatie die jij geeft denk ik dat je een slaapstoornis zou kunnen hebben. Ga hiervoor naar de huisarts, er kunnen lichamelijke oorzaken zijn, psychische of een combinatie van beiden. In geval van een psychische oorzaak is er goede hulp, je hoeft echt niet aan de pillen. Een paar tips: vermijd te veel suikers overdag, drink na 19 uur geen koffie, cola, zwarte thee, etc. meer. Eet niets meer na 20 uur 's avonds, ook geen koekje of chips etc. Zet een half uur voor je naar bed gaat de tv en je computer/laptop/tablet uit en dim de lichten of doe alvast wat lampen uit. Zorg voor een rustige opgeruimde slaapkamer, weinig afleiding, geen felle kleuren, veel frisse lucht. Je kunt ook eens kruidenthee proberen die de nachtrust bevordert, te koop bij vrijwel alle supermarkten, drogisterijen, reformzaken, etc. Melatonine tabletten werken ook heel goed, op recept te verkrijgen in hogere dosering of in de vrije verkoop bij de drogist (bijv. kruidvat huismerk nachtrust extra sterk) Ik wens je een gezonde nachtrust toe! Anja

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100