Hoe lang blijven hormonen in een lichaam als je een tijd hormoonmedicijnen hebt gebruikt?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb een tijd Prednison gebruikt en Entocorte, bomvol hormonen...erg vervelend. Je leest veel verschillende antwoorden als je vraagt hoelang de hormonen in een lichaam blijven. De een zegt "net zolang als je de medicijnen hebt gebruikt" de ander 2 maanden, weer een ander 6 maanden. Ik zou het graag willen weten aangezien ik nog steeds last van die hormonen heb en ik blij zal zijn als ze zijn verdwenen :)

14 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Als je er last van hebt, dan zijn ze er nog en als je er geen last meer van hebt, dan hoeven ze niet weg te zijn, maar dan is de werking er niet zodanig dat je iets hoeft te veranderen...

Het is een samenspel van factoren, je lichaam, de soort hormonen en je gezondheid en hoe stapelen hormonen zich als dat het geval is...

Als je er geen last meer van hebt is het al genoeg voor je... Elke dag wordt het beter met je, want je neemt ze nu niet meer in, dus elke dag zal er meer en meer uit je lichaam verdwijnen, eerst heel snel en dan wat langzamer, maar uiteindelijk zal alles weg zijn... Elke dag gaat het beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit soort medicatie blijft inderdaad lang in het lichaam achter. kennelijk mocht je ermee stoppen, dat is erg fijn! de arts kan aardig inschatten hoelang ze nog in je lijf blijven. dat kan soms twee jaar zijn. sommige middelen kunnen ervoor zorgen dat je eerder 'verlost' bent. bijv. als je zwanger wilt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sonaya
14 jaar geleden
Het kan zijn dat ik die medicijnen later weer moet nemen, ik heb nl. Crohn en dat is helaas chronisch. De laatste keer moest ik eigenlijk weer Prednison maar wilde dit absoluut niet (na in een jaar 20 kilo te zijn afgevallen zat er na 2 maanden Predni weer 23 bij wat eraan bleef! :( ), en mocht ik Entocorte gebruiken. Veel minder bijwerkingen dan Predni maar toch met die ellendige hormonen. I geloof dat ik in oktober de laatste Entocorte heb geslikt, maar de hormonen zijn er nog niet uit en dit zal nog wel een tijdje duren meen ik.
Ik zou zeggen: lees de bijsluiter!

Staat het er niet, dan citeer ik hier voor je:

Prednison
Kinetische gegevens
Resorptie: goed. Plasma-eiwitbinding: ca. 90%. Metabolisering: in de lever tot werkzaam prednisolon. Prednisolon wordt vervolgens gemetaboliseerd, o.a. door reductie en glucuronidering. Eliminatie: de metabolieten worden uitgescheiden met de urine. T1/2el = 2–4 uur De biologische halfwaardetijd = 12-36 uur.

Hier staat dus: de helft van de ingenomen dosis wordt na 2 tot 4 uur uitgescheiden. De aktiviteit van prednison is 12 tot 36 later met de helft afgenomen.

Dus na 2 dagen moet zeker meer dan de helft er uitzijn...