Wat een "iemand" bedoelt weten wij natuurlijk niet.

Maar stel dat jij iemand bent die heel vaak een probleem op een eenvoudige manier weet op te lossen.
Simpel, eenvoudig, gewoon. Dan ben je dus goed praktisch bezig.

Maar als iemand zegt: je bekijkt het TE praktisch,
dan is diegene misschien niet op zoek naar een handige oplossing.
Dan wil diegene misschien juist wel alle theoretische mogelijkheden onderzoeken en bespreken.

Dan gaat het er dus niet om of er een snelle oplossing komt,
maar wordt gevraagd om iets van alle kanten te bekijken en te wegen en om de vraag
of jij die kwestie op dezelfde manier kan bekijken, met alle voors en tegens en consequenties............zoals
zij dat doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het zou kunnen zijn dat die 'iemand' een stuk emotie mist. De voor- & nadelen voor anderen of wat jij er zelf bij voelt.
Iedereen heeft een voorkeur om dingen aan te pakken. De een weeg af wat het voor anderen zou kunnen betekenen en de ander gaat in een 'rechte lijn' van A naar B. Met beiden is niets mis het zijn verschillen die (voor mij) de mensen interessant maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoedelijk bedoelt die iemand dat jij te rechtlijnig en enkel praktijkgericht denkt.

Bijvoorbeeld zou het kunnen dat jij (in zijn/haar ogen) alleen maar kijkt naar wat iets jou aan geld oplevert en dat jij daarbij te weinig oog zou hebben voor wat jij anderen met het doorzetten van jouw idealen aandoet.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat me raden, die IEMAND is een vrouw, en de JIJ een man. Waarom weet ik niet, maar veel vrouwen schijnen als ze een probleem hebben niet een mogelijke OPLOSSING te willen, maar gewoon praten over het probleem ; de gevoelsmatige kant ervan ofzo. Ze willen bevestiging, of steun, of gelijk, of medeleven, of lekker samen klagen, maar niet van die koue, praktische oplossingen waardoor het probleem wel eens zou kunnen verdwijnen.

Ik schijn te denken als een man, en krijg dit 'verwijt' dan ook regelmatig naar mijn hoofd. Maarja, als je een probleem hebt, wil je dat in MIJN optiek toch opgelost zien, niet alleen maar er over lullen en het probleem in stand houden. Helaas verschil ik daarin blijkbaar sterk van veel andere vrouwen.

Ik krijg vaak het gevoel dat als iemand met een (oplosbaar) probleem naar buiten komt, en ik verschillende oplossingen probeer te zoeken, ze vinden dat ik te weinig input geef in de zin van 'wat vervelend, wat vreselijk voor je, goh meid, wat een drama, nou zeg, dat is vervelend" en teveel "Shit happens, wat gaan we er aan doen en wat kun je er zelf mee". Dat zou ook kunnen doordat ik soms misschien wat te snel mede-oorzaken in de persoon zelf zie - maar dat kan ook onderdeel van het oplossingsgericht denken van mij zijn ; als daar namelijk het probleem zit, moet je ook met jezelf aan de slag. Maar op een of andere manier is dat eng of niet leuk of vervelend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist. Dit is wat ik ook bedoelde maar dan duidelijker. +
Herkenbaar ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het verschil tussen Venus- Marsbewoners, in grote lijnen. Heel grappig en vaak herkenbaar.
(dit heb ik al 9 uur geleden als reactie gepost is toch misschien beter als antwoord)

zodra ik mijn zus vertel over een probleem, komt zij als ware zij mijn grote broer met DE OPLOSSING !
en is dan ook nog plaatsvervangend blij voor mij.

ik ben heel anders, ik bespreek mijn probleem met anderen, anders zou zij mijn probleem niet weten. ik ben het type mens, ik heb een probleem en denk daar over, bespreek het met deze en gene hoor daardoor dus vele zo niet alle kanten van een probleem, en vorm daardoor een, nee mijn mening. andere mensen doen dat heel anders die hebben niemand nodig, die doen het zelf. bedenken zelf de oplossing. en komen daarmee al dan niet op tijd binnen.

praktisch denk is oplossing gericht denken.
niet buiten het boekje denken: als 1 + 3 = 4 , zou ik ook denken dan is 1 + 1 + 2 = ook 4 of 1 + 1 + 1 + 1 = ook 4 dat houdt dus in meerdere kanten zien, meerdere mogelijkheden zien. niet alleen de recht-zo-die-gaat oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Praktisch denken is alles van de snelste, makkelijkste en handigste kant bekijken.

In het bedrijfsleven is dit een pre voornamelijk, bazen zien graag werknemers met zo'n inzicht. Die werken snel en oplossingsgericht.

In prive omstandigheden hebben mensen vaak niets aan praktische oplossingen, maar een beetje begrip en medegedeeld tonen hebben ze meer behoefte aan. Soms hoeft een lamp niet alleen te branden, een mooie blikvanger die wat sfeer geeft is vaak ook nog gezelliger.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Medegedeeld is medegevoel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi lala88 als het goed is geeft ze voorbeelden waardoor je het begrijpt. vraag er anders naar. het is toch geen schande als je niet begrijpt wat ze bedoelt? als ze geïrriteerd wordt omdat je voorbeelden wilt, dan is er volgens mij iets anders aan de hand. dan is ze misschien wel jaloers op je en wil ze je een beetje naar beneden halen. dan helpt het misschien al als je haar wat meer complimentjes geeft :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kan ook nog bedoelen dat de oplossing wel praktisch is , maar dat het bijvoorbeeld niet volgens de regels of het beleid is.