Heeft een lichamelijke gehandicap invloed op het karakter/persoonlijkheid van die persoon?

Je wordt geboren met een lichamelijke handicap. Heeft dat invloed op je gedrag? Of zijn deze mensen qua karakter precies hetzelfde als zij die handicap niet hadden gehad?

Hoe zit het met mensen die later gehandicapt worden om een één of andere rede, veranderen zij hierdoor in hun karakter of blijft dit over het algemeen wel hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

mensen die met een handicap geboren zijn gaan meestal anders om met hun handicap dan mensen die op latere leven een handicap krijgen.
bij de eerste groep zie je meer acceptatie, ze hebben van jongs af aan leren omgaan met hun handicap.
er zijn mensen die vooral kijken naar wat ze niet kunnen en mensen die meer bezig zijn met wat ze nog wel kunnen. (positief ingesteld versus negatief ingesteld)

mensen die op latere leeftijd een handicap krijgen, zitten nog vollop in een verwerkingsproces moeten hun leven weer richten geven. je ziet dan een periode van verwerking, maar ieder doet dat op zijn eigen manier!

ik denk niet dat je karakter veel zal veranderen, je karakter maakt je wie je bent.
ben je van nature een doorzetter, dan zal je je mischien voor 200% procent inzetten om bijv. toch nog je arm te kunnen gebruiken. ben je dat niet dan zul je misschien eerder bij de pakken neer gaan zitten, en denken het heeft toch geen zin. en leren leven met je beperking (dit zijn uiterraard twee uitersten).

wat wel opvalt is dat er op tijden dat het moeilijk gaat, het karakter van mensen meer opvalt. als je leven gewoon op rolletjes loopt valt het veel minder op dat je bijv. snel opgeeft.Je karakter komt meer naar voren.
als je bijv. gaat revalideren valt het meer op, sterker nog mensen gaan zich er ook nog mee bemoeien en je er vaak ook nog op aan spreken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel gehandicapten die hun handicap al heel hun leven hebben, willen zelfs niet anders. Klinkt vaak raar, maar die handicap is een deel van zichzelf geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zal vast een groep zijn die zijn handicap zo heeft geaccepteerd dat het gewoon bij ze hoort.
als je de dingen die je graag doet, ondanks je handicap gewoon nog kan doen, zul je het misschien zodanig kunnen accepteren dat het gewoon bij je hoort. maar....pas op met het woordje veel.
bedenk je wel dat mensen niet altijd hun "zwakheden' aan anderen durven laten zien. en zullen zeggen dat het goed gaat zo als het gaat.
door mijn werrk kom ik regelmatig in contact met jongere met een beperking en die zouden niets liever willen dan gewoon hun rijbewijs halen, kunnen dansen in een discotheek enz. (maar hierin uiteindelijk in berusten) het zal best kunnen dat de leeftijd hierin een (grote) rol speelt maar ook de mate van je beperking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, leeftijd zal veelbepalend zijn. Je zult toch moeten accepteren dat het zo is (en nog heel lang zo zal zijn), iets wat een uitzonderlijk moeilijk opgave is.

Andere antwoorden (4)

Ik kan me voorstellen dat een persoon met een lichamelijke handicap iets onzekerder kan zijn (of worden). Vooral als er steeds opmerkingen over gemaakt worden of zelfs pesterijen ontstaan. In dat opzicht kan het karakter dus wel enigszins veranderen. Maar dat is lang niet bij iedereen zo. Sommige mensen gaan er ook heel goed mee om en zien het niet als een gebrek bij zichzelf (wat het in feite ook niet hoeft te zijn), bij hun zal het hun karakter absoluut niet beinvloeden.
Eeen karakter kan in de loop der jaren altijd nog groeien en ontwikkelen of iemand nou een handicap heeft of niet. Dit komt door alles wat je in leven meemaakt, je persoonlijkheid groeit altijd door.
Eeen mens met een handicap, geestelijk en/of lichamelijk is gewoon een mens zoals jij en ik en de rest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, alle (schokkende) dingen die iemand meemaakt helpt om je karakter/persoonlijkheid op te bouwen, hetzij positiedf, hetzij negatief. Zonder het doormaken van de handicap of wat dan ook neem je later misschien andere beslissingen. Kijk maar eens naar het intervieuw mewt Bastiaan Ragas, nu is dat wel iets heel anders dan het hebben van een handicap, maar volgens mij is de invloed op je leven van hetzelfde kaliber.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een handicap kan uiteraard schokkend zijn, maar dat hoeft niet. Sommige mensen kunnen er goed mee omgaan, en 'willen" zelfs niet meer anders, hoe gek dat ook klinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daarom staat schokkend ook tussen haakjes, zodat je het ook weg kan laten....maar naar mijn idee vormt alles wat je meemaakt je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard klopt dat laatste.
Ik denk dat niet zo zeer hebben van de lichamelijke handicap invloed heeft op het karakter van die persoon, maar de maner waarop de omgeving ermee om gaat.
Sommige gehandicapten worden niet als volwaardig behandeld, en dan voelen ze zich ook minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn broer raakte op jonge leeftijd zwaar gehandicapt en hij is een en al positiviteit, blij met wat hij nog kan.