Heeft er iemand originele en bruikbare tips die helpen bij het stoppen met roken?

Originele, bruikbare tips zijn erg welkom aangezien ik 1 februari ga stoppen met roken. Het liefst dingen die gemakkelijk en goedkoop uitvoerbaar zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Heel goed dat je 1 februari gaat stoppen. Het is beter om in het voorjaar te stoppen dan in de winter omdat je lichaam in de winter grotere veranderingen minder goed aan kan dan in het voorjaar.
Hier een aantal tips wat bij mij heel goed werkte:

- sta iedere dag ff stil bij het feit dat je 1 februari gaat stoppen en zeg tegen jezelf: ik hoef straks niet meer te roken!
- vertel zoveel mogelijk mensen dat je gaat stoppen
-besef dat het af en toe heel moeilijk zal worden, maar dat je sterk genoeg bent om dat te weerstaan
- zorg dat je tegen die tijd een nieuwe bezigheid hebt
- begin nu al met meer water te drinken en eventueel koffie en alcohol te minderen, dat helpt je lichaam alvast te ontgiften zodat je straks geen afkickverschijnselen krijgt.
-iedere keer als je aan een sigaret denkt, is het een kwestie van doorzetten, dat is echt het enige, gewoon doorzetten totdat het vanzelf gaat.

Heel veel sterkte en succes!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, nog iets: Begin niet aan hulpmiddelen zoals nicotine kauwgom of pleisters, want dan ben je niet gestopt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (50)

De beste tip is: stop nu, en wacht niet tot 1 februari.

Nu betekent dat je niets meer opsteekt, ook vandaag niet meer.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal waar itsme.+1. DCCDEGRUIJTER moet zich dan vanaf nu realiseren dat ie NOOIT meer rookt.
itsme
14 jaar geleden
Mijn ervaring is dat elke keer als ik me voornam om te stoppen, dat ik dan redenen begon te verzinnen om het uit te stellen.
Ik ben echt gestopt toen ik voor mezelf besliste dat ik per direct niet meer zou roken. Pakje weggegooid, niets meer gerookt inmiddels al 15 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ stoppen doe je gewoon in 1x. Geen smoesjes of uitstellen, gewoon nooit meer doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook gestopt door te zeggen na dit pak shag stop ik, anders is het zonde van de shag als het niet lukt, heb je toch weer een dikke 6 euro weggegooid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En hoe is het met je gewicht gegaan Itsme?
itsme
14 jaar geleden
die 15 jaar is zeker 13 kilo geleden... en dat is wel even meer geweest ook, maar dat is er weer af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pfff ... 13 kilo kan ik er écht niet bij hebben. Want die krijg ik er nooit never niet meer af. Wat een dilemma!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja? wat dan? Dan kan ik vast afvallen voordat ik ga stoppen. Heb ik een beetje "marge" :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt gelijk... beter nu dan straks, want dat is maar uitstel (en deel van de verslaving ;). Maar maak dat een verslaafde maar eens wijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de plusjes op dit antwoord komen ongetwijfeld van niet-rokers
Tip: Zorg dat je geen sigaretten in huis hebt! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kauwgom eten kan je helpen.
Ga iedere dag eens aan je kleren ruiken dan wil je wel graag stoppen.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt in bereiken ipv vermijden, kom je een stuk verder. Zorg dus dat je denkt in positieve termen: Je stopt niet met roken. Nee je begint met gezonder te leven.
Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
en bedenk wat dat gezonder leven je allemaal oplevert: Een gezondere huid, meer conditie, een frissere adem en een vollere portemonee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het echt 100% willen.Dat is het aller belangrijkste.Vraag hulp aan iedereen om je heen.Geen sigaretten in huis.Zoek afleiding en een gezond alternatief.Bijvoorbeeld een suikervrij kaugum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
het is inderdaad alleen maar de wil die het moet doen. Als je het niet wil, lukt het ook niet.... +1
Er zijn er tig . Er zijn ook verschillende andere goeievragen over gesteld.

Ik vind Allen Carr's boek > stoppen met roken een openbaring . Hij ontdekt dat roken geen voordelen heeft en alleen maar nadelen en hij laat het je zelf ontdekken . Niets hoeft , je mag tot het laatste hoofdstuk door blijven roken. Geen nare verhalen over de aandoeningen die je zou kunnen krijgen. Het makkelijkst te lezen is het hoofdstuk over de voordelen van het roken.

Zelf kon ik makkelijk stoppen door het roken te vervangen door "smokeless Tobacco". Amerikaanse heel sterke troep die je bloeddruk opjaagt.
Na een jaartje had ik er genoeg van en stopte ik definitief.

Google : smokeless tobacco.

O ja 17 jaar geleden voor het laatst gerookt.

Toegevoegd na 9 minuten:
In een vorige vraag www.goeievraag.nl/vraag/manier-stoppen-roken.24427 staan ook leuke ideeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed boek +
Wees bedacht op de zogenaamde rookmomenten. Zoals het sigaretje an het idee, na de daad op de rand van het bed, tijdens een glas alcohol enz enz

Toegevoegd na 37 seconden:
an het idee = na het eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op die momenten moet je simpelweg denken "vroeger had ik nu gerookt"
het zal vast niet makkelijk zijn... maar ik zal het zeker proberen en DOORZETTEN! als je echt wil stoppen..is de kans ook groot dat het je lukt.... kop op! :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij had het onder handbereik hebben van een thermosfles met zoethoutthee wel succes, voor mij vermindert af en toe een slokje de trek in een sigaret.
Niet te veel van drinken i.v.m. hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knip van alle pakjes die je nog rookt,de gezondheidswaarschuwingen uit,plak op een stuk papier en hang het op een plek waar je regelmatig komt.Wc bijv.

Hou je uitgespaarde geld apart en koop iets leuks voor degene waarvan je houdt,desnoods jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen met roken tips:

* Als je wil stoppen met roken schrijf dan voor jezelf eens op papier op wat jouw voordelen en nadelen zijn van stoppen met roken of blijven roken. En kijk dan welk van de twee het meest doorweegt.

* als roken meer voordelen bied dan om te stoppen met roken. Kijk dan of je geen alternatief middel kan vinden voor het roken. Bvb Je wil niet stoppen met roken omdat je van roken rustig van word. Gebruik dan bvb een kop rustgevende thee.

* Als het bvb de gewoonte is om direct na het eten een sigaret op te steken. Begin dan vanaf nu onmiddellijk na het eten de tafel af te ruimen en de afwas te doen.

* Als je gaat stoppen met roken, vertel dan aan uw vrienden dat je gestopt bent met roken. Zo voel je jezelf ook verplicht om daadwerkelijk te stoppen met roken. (Anders heb je GELOGEN)

* Eens je besloten hebt om te stoppen met roken, werp dan alles weg in huis en in uw auto dat met roken te maken heeft.

* Begin met stoppen met roken op een zaterdag avond. Zo is het op zondag veel moeilijker om nog ergens sigaretten te kopen vermits de meeste winkels gesloten zijn.

* Beloon jezelf. Leg het geld dat je spaart door te stoppen met roken apart. En gebruik dit om iets leuk te kopen.

* Als het je niet alleen lukt om zonder hulp te stoppen met roken, bestaan er ook cursussen die je met andere mensen in groep kan doen.

* Of via uw huisarts kan je ook medicijnen bekomen die jou kunnen helpen bij het stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is eigenlijk een soort van gedachte wat je moet omgooien. Ik heb zelf ook gerookt en ben toen eens gaan kijken naar mensen die roken. Eigenlijk is het gewoon een domme bezigheid. Onzinnig rook naar binnen zuigen van een vieze stink sigaret en dan uitblazen. Het is een onzinnige bezigheid, rook binnenzuigen en weer uitblazen.......zucht......
Hoezo dan? Zodat je uit je mond kunt stinken, je kleren stinken, je elke 2 jaar je huis opnieuw kunt witten, je longen zwart zijn, je stem schor wordt, je huid gaat rimpelen,........etc.etc.
Het is belangrijk dat het tussen je oren goed zit. Besef nu eigenlijk eens waar je nu mee bezig bent. Op een gegeven moment gaat die klik om en verklaar je jezelf voor gek dat je nog rookt. Ik ben mijzelf gewoon gaan wijsmaken dat ik een idioot was om te blijven roken, en op een gegeven moment vond ik dit ook echt. Kijk nu maar eens rond, hahaahhahahah dan staan die zielige kantoormedewerkers in -5 buiten te roken. Zielig he? Met de Kers had ik visite, 1 persoon rookte, hij moest in de sneeuw staan roken, terwijl iedereen heerlijk binnen zat, zielig he?
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rook niet meer sinds april vorig jaar.
Op het moment dat ik besloot om niet meer te willen roken: je stinkt uit je mond, je kleren en je haren stinken en ik stond als enige buiten te roken, met als gevolg dat ik de helft van een gesprek mistte als we bij vrienden waren..
Ik 'mocht' een week van mezelf drie sigaretten per dag roken, tot vrijdags.
Op die bewuste vrijdag heb ik mijn laatste sigaret uitgemaakt en hardop gezegd (ik was wel alleen) Zo, nu rook ik NIET meer.
Ik heb wel suikervrije kauwgom gegeten en Fisherman's Friend snoepjes.
En tot nu toe heb ik niet meer gerookt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top en nu rookt die aap jouw cigaretten op +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed van je loes. Een dikke + van mij.
Ennuh .... hoe is het met je gewicht gegaan? Ben je (veel) aangekomen of valt het reuze mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bijna 5 kilo aangekomen..:(
Maar..ik ben druk aan het lijnen , er is al weer 1,5 kilo af.
Het grappige is dat ik wel telkens had van, verderrie, ik kom telkens aan, dacht mede door de overgang, waar ik al 3 jaar in zit.
Toen herinnerde ik me; oh ja, ik ben ook gestopt met roken :)
Dus het is even dubbel op, maar ik ga er voor, ben een doorzetter hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooo, 5 kilo valt reuze mee. Ik hoor (en zie) van die horrorverhalen van 25, 30 kilo. Dat weerhoudt mij van het stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou esme, ik kan je wel vertellen dat diegene die 25 kilo aankomen dat echt wel door het eten is gekomen hoor.
Als je stopt met roken krijg je op de een of andere manier een andere stofwisseling en kom je gemiddeld een kilo of 2-3 aan.
Meestal raad een arts je aan om na een jaar te beginnen met lijnen , als je dat wilt.
Meis, gewoon doen, stop er mee, ik had nooit gedacht dat het zo makkelijk was, echt waar.
Ik was nog net geen schoorsteen, soms wist ik geeneens of ik er al een gerookt had, dan stak ik er maar weer een aan..
Tuurlijk zijn er wel eens momenten dat ik een sigaretje lust, maar dat zijn enkelt seconden, die gedachte.
Het allerbelangrijkste is dat je het zelf wil en het niet laat afhangen van een of ander stoppen met roken middel.
Jij, alleen jij kan stoppen met roken.
Kies welk middel er het best bij je past.
Maar vooral, ben er in je hoofd elke dag mee bezig, daar moet het knopje om!!
Sla geen dag over met er aan te denken, ook je brein moet zich kunnen voorbereiden op deze grote moeilijke stap.
Ga er voor!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerste zou ik willen zeggen dat je nu moet stoppen. De verslaving zit nog in je kop. Zolang je het stoppen voor je uit schuift gaat het niet lukken.

Mijn tip:
Loop tijdens bezoekuur zomaar eens over een afdeling oncologie. Op de afdeling oncologie is mijn moeder vandaag precies 4 jaar geleden overleden aan kleincellige longkanker. Binnen een week eet deze kanker je op.

Het beeld van een geliefde (roker) aan de beademing laat je direct stoppen.

Bovenstaande kan mogelijk bot overkomen. Het is voor mij als niet roker wel de reden om nooit te gaan roken.

Evengoed heb je nu als roker wel de eerste stap gezet op weg naar een rookvrij leven. Ik hoop dat het je gaat lukken. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een doosje wiebertjes in je zak , zo is 2/3 van mijn kennissen gestopt ........als je zin in een sigaret krijgt een wiebertje nemen .
En weinig koffie ............en alcohol .
Wat dat wakkert de trek weer aan .
Sucses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pauzeren doe je vaak, stoppen maar één keer...

Als je dit in het achterhoofd houdt, is het simpel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk als je zorgt dat je bezig blijft en aan heel andere dingen denkt dan vergeet je die drang om te gaan roken zo is me zus ook gestopt met roken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem jezelf voor, dat als je toch een keer "de fout ingaat" en een sigaretje opsteekt, je dit niet ziet als het einde van het niet-roken maar als een eenmalig gebeuren en ga daarna gewoon door met niet meer roken. En laat gedachten over het zin hebben in een sigaret gewoon toe en spreek ze, indien mogelijk ook uit tegen iemand. Die kan je dan steunen in dat moeilijke moment. Ik zeg af en toe tegen mijn man: Ik heb zo'n zin in een sigaret.........maar ja, ik rook niet meer! En ik moet zeggen dat ik dit steeds minder zeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zorg dat je zoethout in huis hebt. dan heb je een soort stokje waar je op kan kauwen. heb je meteen iets in je hand .
14 jaar geleden
Nee. Want die zijn er naar mijn idee simpelweg niet. Ik ben zelf twee keer gestopt met roken. Éénmaal heb ik de datum geprikt en ben ik gaan roken tot ik er ziek van werd. Het was toen erg zwaar, en ben op den duur weer begonnen. De tweede keer echter kwam het zo plotseling, mijn sigaretten waren op en in plaats van nieuwen te halen besloot ik gewoon te stoppen. En het ging zo simpel toen. Ik ben echt overtuigd gestopt.
Er zijn geen trucjes, behandelingen, gadgets of medicijnen die je helpen (het is allemaal geldklopperij). Het enige wat je nodig hebt is wil!
Dus plan geen datum, maar ga eens nadenken over waarom je rookt en waarom je wilt stoppen.
En onthoud, het zit allemaal tussen je oren ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste periode om te stoppen is de vakantie. Daarna niet meer roken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het origineel is durf ik niet te zeggen, maar wat mij heeft geholpen: vooruit kijken!
Kijk uit naar de tijd dat het makkelijk is om niet te roken. Want die tijd komt, echt waar.
Op moeilijke momenten, en dat zullen er veel zijn in het begin, denk dan "nu is het moeilijk, maar dit moment gaat voorbij, en het zal steeds makkelijker worden". Positief denken! Wees blij dat je niet overal op zoek moet naar asbakken en rookplekken, dat je rustig kunt blijven zitten en niet meer af en toe naar buiten moet rennen voor je fix, wees blij dat je een gezonder mens wordt!
En het beeld van rollator, permanentje en peuk stond mij ook niet zo aan.... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is een datum prikken juist goed. Ik heb dat ook gedaan, kon ik er een maand naar toe leven. En alle mensen in jouw omgeving vertellen dat je gaat stoppen(vooral aan de rokers:) En dan bijhouden hoeveel sigaretten je niet gerookt hebt(ik al zo`n 16.000! niet, 1,5 jaar geleden gestopt)
Succes! het is mij 100% meegevallen. Geen sigarettengeur meer in de kleding en haren. Je vantevoren niet meer druk hoeven te maken waar je wel of niet mag roken en hoe je de sigaretten meeneemt. Nu terugkijkend heeft het alleen maar voordelen

Toegevoegd na 3 uur:
Zoethout wordt wel geadviseerd. Een collega van mij is ook gestopt en zit de hele dag op zo`n houtje te sabbelen. Zo ranzig! Dan heb ik nog liever dat hij rookt:) Veel water drinken, ik miste een bepaalde smaak in mijn mond en ben (suikervrije) dropjes gaan eten. Nu eet ik deze bijna niet meer. Je zult wel een beetje je gewicht in de gaten moeten houden. Ik ben 5 kg aangekomen maar ik zat onder mijn normale gewicht dus geen probleem. Ik ben juist gezonder gaan eten! Nogmaals succes. En wanneer ik dat kan zou iedereen dat moeten kunnen wantr ik rookte als een ketter:) En denk aan dat je maar één sigaret niet hoeft te roken en dat is de eerste nadat je gestopt bent:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vriend is gestopt door het boek van Allan Carr te lezen, door te gaan hardlopen, liters water te drinken en weken met een stukje zoethout in zijn mond rond te lopen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gedachte die je kan helpen als je eenmaal gestopt bent:
Ik kan nu een sigaret opsteken, heb dan 5 minuten het genot van het roken, maar het is zo zonde van al die tijd dat ik al niet gerookt heb.

Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou de Moos methode aanraden (de sport van het stoppen).
In dit boekje kun jezelf allereerst bijhouden wanneer je rookt en hoeveel. Zo krijg je inzicht in je rookgedrag.
Vaak steken mensen zomaar een sigaret op en eigenlijk vinden ze die dan niet eens lekker.
Deze sigaret kun je dan als eerste laten vallen. En zo werk je naar een punt toe dat je gaat stoppen.
Je moet het wel even bijhouden, maar je zult verbaasd staan hoe vaak je zomaar een sigaret opsteekt.
Misschien wat voor jou omdat je 1 februari stopt.
En heel vaak je tanden poetsen dat geeft een schoon gevoel in je mond!
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lees het boek van Allen Carr :stoppen met roken
zal je echt goed doen en gaf hier ook erg veel steun en zonder moeite gestopt..op 30-nov 2008 zelfs de feestdagen goed door gekomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo dccdegruijter! Probleem met stoppen:

Alleen is het heel moeilijk vol te houden. Hoe komt dat? Omdat het nicotinemonster maar blijft vragen om bevredeging... (Die reclame van nicotinell is nog zo gek nog niet...) En dus heb je vooral last van jezelf.

Daarnaast zijn er heel veel mensen die jou maar blijven vertellen dat je zó sjagerijning wordt / bent van het niet roken dat je maar weer moet beginnen.

En dus zal je op een positieve manier ervanaf moeten komen: Je hoeft niet te roken, je kan er vanaf, je voelt je beter enz.

Deze mensen kunnen je helpen (zie link) Ik ben er met coaching van hen ook mee gestopt en ik heb écht geen sigaret meer nodig!

Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het origineel of bruikbaar is maar ik kan je alleen vertellen hoe ik er vanaf ben gekomen.
Heb zelf jaren gerookt en ben ook meerdere keren gestopt. Nu ben ik drie jaar volledig gestopt.
De keren dat het me niet lukte was omdat ik niet echt gemotiveerd was, zag er niet echt het nut van in wist alleen dat het beter voor me was.
Wat ik heb gedaan is niet alleen stoppen met roken maar mijn hele levenstijl omgooien. Sporten, gezond eten, ontspanning zoeken, vooral heel veel dingen doen waar ik blij van wordt en waardoor ik me goed ging voelen en er beter van uit ging zien. Door dat bereikt te hebben heb ik nooit meer een sigaret willen aanraken. Het geeft je een doel, afleiding en beloning!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je waard ...
afleiding! en nog eens afleiding.
erover praten.
uitrekenen wat je bespaart door niet te roken.
je smaak verbeterd, het is het waard!
roken is een van de meest erge verslavingen, het kan wel hoor! heel veel sterkte ermee. je kunt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een keertje 10 jaar gestopt zonder hulp. Toen heb ik mezelf 3 maanden aangepraat dat ik ging stoppen na die betreffende 3 maanden. Dat is prima gelukt.

Toen kreeg ik een nieuw en spannender leven. Ik ging veel uit, kwam op plaatsen waarvan ik niet wist dat ze bestonden en vond het opeens wel weer leuk om te gaan roken. Hoe stom kun je zijn. Na 5 jaar weer gerookt te hebben kwam ik langzamerhand weer tot de ontdekking waarom ik ooit gestopt was. Ik kreeg weer ademhalingsproblemen als ik uit bed kwam en mijn conditie was ver beneden peil. Ook deed de huisarts de uitspraak dat i.v.m. hart- en vaatziekte in mijn familie ik beter kon stoppen.

Wederom geprobeerd om een tijd mezelf aan te praten dat ik ging stoppen. Helaas dit keer lukte het niet. Telkens als ik het te zwaar kreeg kocht ik weer sigaretten. Toen ben ik naar de acupunctuur gegaan en heb mijn probleem voorgelegd. Deze heeft ter ondersteuning een paar zilveren en gouden puntjes in mijn oor geplaatst die er na een aantal dagen vanzelf eruit vallen. Deze puntjes zetten ze blijkbaar op bepaalde punten waardoor je verslavingsdrang (craving) wordt geblokkeerd. Ik hoop dat ik het goed uitleg want dit worden uiteraard weer een aantal minnen van de minder bedeelden hier op GV.

Dit is inmiddels 5 jaar geleden. Kosten werden vergoed door de zorgverzekeraar en 1 sessie was genoeg. Dus ik ben van mening baadt het niet dan schaadt het niet. Je doet het uiteindelijk zelf en je dient er zelf 100 % achter te staan. Maar ik heb veel vrienden die zonder hulp zijn gestopt en nog altijd op feestjes "zin" hebben in een sigaret. Ik heb (en of het nu aan de acupunctuur ligt of dat het tussen mijn oren zit kan me niet schelen) nooit geen trek meer gehad in een sigaret; ik vind het vies en vreselijk stinken. Het is zelfs zo erg dat bij mij in huis niet meer mag worden gerookt. Dus waarom geen gratis extra stok achter de deur, als dat helpt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Oeps, baat het niet dan schaadt het niet (typfoutje)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knip al je sigaretten door, en realiseer je dat je nu je geld verknipt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke keer als je een pakje sigaretten in huis ziet, gooi je die uit het raam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wil is het allerbelangrijkste zonder de wil om te stoppen hoef je eigenlijk niet eens eraan te beginnen.

Het is mij ooit 9 jaar gelukt om niet meer te roken (en ja ik ben weer begonnen en wil ook weer stoppen maar heb de motivatie nog niet gevonden) ;)

Dag 1: Je stopt! geen sigaretten meer maar kauwgom of een stukje zoethout

Dag 2: als ik 1 dag niet heb gerookt lukt het me ook 2 dgn niet te roken

dag 3: als ik 2 dgn niet heb gerookt lukt het me ook 3 dgn niet te roken

dag 4 zie dag 3
dag 5 zie dag 4 etc etc

bij 1 week

als ik 1 week niet heb gerookt kan ik het ook 2 wkn.. etc etc

Na een week vond ik het echt zo zonde als ik weer was begonnen, je bent echt supertrots op jezelf dat je al zover bent gekomen, het motiveerde me zelfs en na 2 weken wordt het echt al een stuk gemakkelijker

babysteps at the time dus.. niet teveel denken nu mag ik nooit meer roken, doe het per dag/week/maand net zolang tot de behoefte minder wordt en de moeilijke momenten steeds korter worden.. ik heb het 9 jaar volgehouden, ben helaas wel weer begonnen maar dat had op dat moment zijn redenen.. (zucht) spijt dat wel.. komt wel weer dat moment dat ik zeg we beginnen weer met dag 1

probeer jezelf wel af te leiden door leuke dingen te gaan doen, of minder leuke (keukenkastjes uitruimen en poetsen bijvoorbeeld) ga in iedergeval niet stil zitten.. althans niet te lang ;) ohja veel water drinken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja: geen sigaretten meer roken, dat helpt het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je (ECHT) bewust bent van het feit dat roken op zichzelf niet lekkerder is dan bijvoorbeeld een kopje thee, of een andere dagelijkse versnapering.

Een algemeen iets bij rook-verslaving is namelijk dat je voortdurend het in feiten niet bestaande genot automatisch gaat concluderen als gevolg van het voorafgaande verlangen, dat op zijn beurt weer wordt opgewekt door het schijngenot.

Je overtuigingen kloppen dus niet, en daar MOET je te volle bewust van zijn!

Lukt dat niet, dan lukt het stoppen misschien soms tijdelijk met wilskracht (omdat je met je voornemen je graag aan je woord houdt), maar zal nooit stand blijven houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu ruim een half jaar gestopt, na iets van 25 jaar roken. Bij mij was het een beetje een samenloop van omstandigheden. Door keelpijn besloot ik één sigaret niet op te steken maar in plaats daarvan wat vroeger naar bed te gaan, De volgende dag kwam ik erachter dat ik al bijna twaalf uur niet gerookt had (een unicum!) toen besloot ik te kijken hoe lang ik het kon volhouden om die ene peuk uit te stellen. Ik heb mezelf voorgehouden (en nog steeds) dat ik wel mág roken, maar het niet hóéf (het is namelijk geen ramp als je wel rookt, wat de maatschappij je ook wil wijsmaken). Ik heb ook een pakje met vier sigaretten thuis liggen (die zijn wel heel oud nu!). Want door die in huis te hebben, heb ik nooit meer een pakje gekocht. Ik heb immers sigaretten in huis voor als ik wél wil roken. Ik heb alleen geen behoefte meer om te roken. Ik mis het soms best, en natuurlijk heb ik hele moeilijke momenten gehad, maar het zijn idd momenten, Ze gaan weer voorbij. Ik heb eens zogenaamd in een etalage staan kijken omdat er twee mensen een peuk stonden te roken, stond ik lekker mee te roken van hun tweedehands rook. Dat hielp me toen, want ik hoefde niet meer zelf een peuk op te steken. Inmiddels heb ik die behoefte niet meer. Ik ben heel blij dat ik niet meer afhankelijk ben, en ik ben zelfs begonnen met hardlopen (dat kan ik nu, want ik heb nu een beetje long-inhoud). Voor mij was de beste hulp dus de gedachte dat ik wel mocht roken, maar het niet nodig had. O ja, en soms dus even tweedehandsrook inademen. En gewoon blijven bedenken dat de momenten dat je het moeilijk hebt, inderdaad alleen maar momenten zijn, die over gaan, Bovendien komen die momenten steeds minder vaak voor na een tijdje. Succes ermee, ik denk wel dat t je gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste paar trekjes zijn prettig en bevredigen je trek naar een sigaret. De rest van de sigaret rook je vaak op, omdat het zonde is om hem weg te gooien. Dat laatste moet je dus wel doen. Probeer minder vaak te roken en als je rookt, gooi dan je sigaret na drie trekjes weg. Zo kom je over je lichamelijke afhankelijkheid heen. Dan kun je de tips van de mensen hierboven toepassen en makkelijker helemaal stoppen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon doen! niks plannen geen voornemens...gewoon doen. Ik ben nu 3,5 week gestopt! net voor nieuwjaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij heel erg geholpen heeft is het spel ''Stoppen met roken coach'' op de Nintendo DS.
Daar leer je onder andere dat roken een hele smerige gewoonte is, en dat het zo`n vreselijke rotzooi is, dat zelfs je brein erdoor word gemanipuleerd, die laat je namelijk denken dat het lekker is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De manier hoe mijn opa is gestopt vind ik wel mooi, ookal werkt 'ie niet bij iedereen die ik het heb verteld.

Hij had nooit eerder over stoppen gepraat. Op een dag vond hij gewoon; dit is genoeg. Hij pakte een etiket, schreef de datum en tijd erop en sealde het pakje daarmee dicht.

Iedere keer dat je denkt; ik hou het niet vol, zie je het zegel en vind je het zonde om dat de doorbreken nadat je zo ver gekomen bent.

Hij heeft me dat pakje met etiket al een paar keer laten zien; het ligt nog steeds gewoon in de la van zijn tafeltje, Met de datum; 2001. De rest van de voorraad is in de tussentijd aan visite etc. uitgedeeld.

Succes!! Ik hoop dat dit werkt voor je!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor je verhaal van opa, knap hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk idee ....
Geef je opa maar een plusje van me
Geen truks , één woord : WILSKRACHT
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het echt wil, heb je niets nodig.

Ik ben vorig jaar gestopt van de een op de andere dag, besloten dat ik ging stoppen.

Zelf heb ik om mezelf te testen nog een vol pakje gekocht en bewaard zodat ik kon roken als ik echt wou en niet niet rookte omdat er niets in huis was.

Ik rookte niet erg lang, 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha,
Wat dacht je van ergens anders aan verslaafd worden wat wat 'gezonder' is of gewoon naar de dokter gaan en pillen inslikken probeer je zelf te beheersen minder roken en later merk je zelf dat je geen zin hebt om te roken en dan gaat dat gevoel vanzelf weg
Maar ga maar eerst pillen slikken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon,omdraaien die knop en stoppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 27 jaar ketting gerookt en sinds 26 november 2009, 7 weken en 2 dagen geleden dus, ben ik gestopt met roken.

Mijn werkgever bood de stoppen met roken cursus van Allen Car aan. Die heb ik gevolgd en ik moet zeggen, tot mijn eigen verbazing, ik ben gestopt met roken en het gaat me nog redelijk gemakkelijk af ook.

Ik heb niet echt een tip. Ik weet wel dat ik de eerste dagen na het stoppen niet lang op een stoel zat. Direct na het eten de tafel afruimen en alles opruimen, na het ontbijt en de koffie direct naar het werk vertrekken i.p.v. krant lezen met een peukie, ik ben allemaal achterstallige regeldingetjes gaan oppakken. Ik ben niet aan de nicotinevervanger gegaan omdat je (volgens Car) daarmee de verslaving in stand houdt, net als een junk die aan de methadon gaat. Gewoon cold turkey..... de momenten dat je wilt roken komen vanzelf, maar die moet je uitzitten (doorleven) of afleiding zoeken door iets te gaan doen. Dat lukt mij tot nu toe wonderbaarlijk goed, maar ik besef dat ik er nog niet ben.

Wel neem ik op mijn werk soms nog steeds een (niet-rook)pauze en ga ik met de rokers mee naar buiten zonder zelf te roken. Simpel omdat ik anders mezelf over de kop werk. Ik moet gewoon af en toe een break, mijn hoofd even leegmaken. Dat heb ik nu eenmaal 27 jaar zo gedaan en dat kan ik nog niet direct loslaten. Ik geef mezelf daarin de ruimte, ik heb geen enkele behoefte om mee te roken, maar ik heb wel het gezellige praatje en de onstpanning.

Maar het belangrijkste is dat ik positief denk en de voordelen die ik zie, flink herhaal in mijn hoofd. Dus een vriendin die na uit eten naar buiten moest om haar nicotineverslaving te bevredigen. Ze mist hele stukken van de gesprekken. Ik heb dat niet meer. Ik hoef niet meer de kou in. Of als collega's gerookt hebben en ze komen terug. Dan STINKEN ze, werkelijk waar. Nooit heb ik gedacht dat ik dit zou vinden of heb ik ook maar beseft dat ik ook zo stonk. Mijn zus zei het wel eens tegen mij, maar nu ruik ik het zelf en snap ik pas wat ze bedoelde.

Voor de rest, tja, gewoon doen en niet te veel nadenken, zoek afleiding en wees aardig voor jezelf. Je levert tenslotte toch een prestatie!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het Nederlandse boek "de opluchting" is een stapje verder dan de Alan Carr methode. Ik heb het gelezen, en nooit meer gerookt, eigenlijk zonder verdere problemen. Om de drogredenen die ik hierboven lees, moet ik dan ook vooral glimlachen. Maar er staan ook goede tips tussen. Vroeger kon je ook cursussen doen van "de opluchting", ik weet niet of dat nog steeds zo is (en of het nodig is).

Leuk detail: tijdens het lezen van het boek mag je nog gewoon roken, stoppen doe je daarna.

En ik geloofde 9 jaar gelden OOK niet dat je kon stoppen door een boek te lezen. Maar het boek las ik in 1 ruk uit, en het heeft toch gewerkt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen kan wel goedkoop zijn (weet ik wel zeker; hoe duur zijn sigaretten?), maar niet gemakkelijk. Meestal. Mijn moeder en een vriendin zijn binnen 1 dag gestopt met roken. Je moet er echt van overtuigd zijn dat je het nu gewoon niet meer gaat doen. Je hebt er geen zin meer in.

Terugval hoort overigens bij definitief stoppen, daar helpt in de meeste gevallen niemand je mee. Maar blííf steeds opnieuw ophouden en wees je bewust van de voordelen.
Al bemoeien zich er nog zo veel mensen mee, jij bent degene die de beslissingen maakt.

Verslaving is heel erg gebonden aan gewoonte. Op vakantie of in het ziekenhuis is het makkelijker om voor langere tijd te stoppen dan thuis.

Stel jezelf haalbare doelen: begin er bijvoorbeeld mee om je rookgedrag terug te brengen van 2 sigaretten per dag naar anderhalf.

En houd jezelf niet voortdurend bezig met de gedachte dat je aan het stoppen bent. Die gedachte is namelijk uitputtend; geen mens kan de hele dag bezig zijn om zijn grenzen te verleggen. In feite ben je dat ook niet, want als je wel rookt dan denk je ook aan banale dingen. Zo lang je de uitdaging maar niet te groot maakt kun je je routine gewoon volhouden.

Beloon jezelf zo nu en dan met iets wat je echt geweldig vind. Denk niet dat je de halve sigaret die je gisteren niet gerookt hebt nu kunt gebruiken als schouderklopje ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag iemand, in je nabije omgeving, je iedere keer als je weer een sigaret opsteekt, je een schop onder je kont te geven.