Volgens de piramide van Maslow hebben we meer behoefte aan seks dan aan relaties. Waarom willen mensen dan eerst een relatie voordat er seks gebeurd?

Immers staan sociale contacten / relaties, hoger op de piramide, dus hoe komt het dat dan seks / voortplanting op de onderste laag staat. En betekent het dat een zwever die behoefte ook heeft, naast slaap, eten en drinken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat de piramide van Maslow niet gestaafd wordt door onderzoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vooral dat er zeker in een verzorgingsstaat nog wel een en ander op valt af te dingen.

Het beste antwoord

Mensen willen eerst een relatie, doordat dit 'zo hoort'. In de loop der jaren is het normaal geworden (in Nederland in ieder geval), om eerst iemand beter te leren kennen.
Dit wil niet zeggen dat dit volgens de natuur is!

Seks heeft als oorspronkelijke functie voortplanting. Deze staat op de onderste laag omdat het een primaire behoefte is. Zonder eten, drinken, slapen en voortplanting sterft de mens uit.

Zeker heeft een zwerver ook deze behoeften, dit komt bij ieder mens terug (bijvoorbeeld ook mensen met een ernstige verstandelijke beperking).

Uiteraard zijn er mensen die geen behoefte hebben aan seks. Maslow schreef de piramide in 1943, toen werd hier nog niet over gesproken. Je trouwde en had seks (punt).

Extra aanvulling:
'Organische of lichamelijke behoeften, deze fysiologische behoeften houden verband met de homeostase van het organisme en het lichamelijk evenwicht. Hieronder vallen onder meer behoefte aan slaap, voedsel, drinken en het uitscheiden van ontlasting. Maslow classificeert hieronder ook seks en andere lichamelijke zaken zoals sport en comfort.'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Uit een vaste relatie krijg je normaal gesproken vanzelf een seksuele relatie voor de voortplanting. De meeste mensen willen naast de seks voor de voortplanting extra seks voor de lichamelijke behoefte. Daarnaast is er ook nog een groep mensen die alleen seks willen voor hun lichamelijke behoefte (genot) en die zichzelf niet willen voortplanten. Nagenoeg ieder mens heeft op één of andere manier behoefte aan seks.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar volgens Maslows principes, zou je eerst seks hebben, voordat je een relatie krijgt. Wat is daar de verklaring achter?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
seks staat niet gelijk aan relatie, relatie staat wel gelijk aan sociale contacten.
Het is de mores dat er uit een relatie seks voort vloeit en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De piramide van Maslow is een mooi theoretisch concept maar heeft weinig met de werkelijkheid te maken en naar mijn mening ook niet met wetenschap.
Wat we werkelijk doen, kan veel meer gedreven zijn door zaken aan de top van de piramide dan zaken aan de bodem, bijvoorbeeld nog doorwerken aan een boek terwijl de honger knaagt. Zo kun je goed een relatie hebben zonder seks of andersom.

Zoals ik al vermoedde is er dan ook geen empirische bewijs voor dit model en zou het naar mijn idee van het curriculum moeten verdwijnen.

Het is natuurlijk logisch dat seks slaap eten drinken op de onderste laag staan vanwege de directe relatie met overleven en reproductie c.q. evolutie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De piramide laat onderaan zien wat noodzakelijk is om te overleven. Dit vind je in heel het dierenrijk terug, niet meer, niet minder.
In de 2e kolom staat wat de mens best kan doen om aan die primaire behoefte te kunnen voldoen. Werk verschaft voedsel, drank, warmte, alsook onderdak om veilig te kunnen wonen, uiteraard ook slapen.
Aangezien de mens al in de oertijd stammen vormden (kleine sociale gemeenschappen zonder wetten, maar wel met strikte regels) werd het verwezenlijken van de onderste kolom handiger, zoals in groep jagen, wonen en vrouw en kinderen verdedigen. Het beschikken over een vaste partner gaf ze zekerheid van seks en het opvoeden van de kinderen. (zie je nu ook nog bij hogere diersoorten) Seks zonder relatie bestaat meestal in de natuur, dat komt omdat vele wijfjes maar een korte periode beschikbaar zijn voor seks, een relatie is dus overbodig.
De bovenst 2 delen zijn een logisch gevolg van het mens zijn, onze vrij wil, en besef van goed en kwaad.
Eigenlijk is die piramide niet meer dan de evolutie van de mens, ten opzichte van het dier.
Beschouw dus een relatie als een verbintenis tussen 2 partners die lang samen moeten zijn om nakomelingen groot te brengen, nakomelingen die ontstaan door seks. Zij zorgen er eveneens voor dat de soort blijft bestaan.
Seks zonder relatie kan, is ook een vrij keuze, maar niet ideaal om een gezonde samenleving in stand te houden.

Toegevoegd na 20 uur:
Wat een zwerver betreft, die heeft uiteraard ook deze behoefte. Alles begint onderaan de piramide, en klimt verder naar omhoog. De zwerver zal het daar uiteraard moeilijk mee hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat het natuurlijk en een biologische oerdrang is voor mensen, en vooral voor vrouwen om eerst te kijken of degene met wie je wil zijn een goede opvoeder is voor je potentiële nakomelingen zodat die nakomelingen op hun beurt een betere toekomst hebben. Om erachter te komen of degene die je leuk vind wel goed voor de potentiele nakomelingen kan zorgen vinden wij het als mens wel prettig om hem/haar eerst beter te leren kennen door een relatie aan te gaan en dan pas gaan reproduceren. Maarja dat is ook slechts een theorie net als bovengenoemde. Dit zou misschien ook wel kunnen verklaren waarom vrouwen meer behoefte hebben aan een relatie met een sterke man om het zogenaamde nest te kunnen verdedigen en niet zomaar in een onenightstand want als ze zwanger raken zitten ze met de gebakken peren. en dit zou misschien ook wel kunnen verklaren waarom mannen zo veel meer gefocust zijn op seks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is al een aantal keren gezegd, maar de lust naar sex dwingt mensen tot een relatie, voor een uur, een dag een jaar of een leven.
De hoogste trap is trouwens voor weinige weggelegd, alleen mensen die financieel onafhankelijk zijn, creatief zijn zullen zichzelf ontplooien