Kan de stand van mijn neus de oorzaak zijn van een ademhalingsprobleem?

5 jaar geleden had ik een ongelukje waarbij ik mijn neus verwondde. Het was op zich niks dramatisch, in de spiegel leek het iets gezwollen. Wel bloedde het even flink. Bij de KNO-arts bleek dat het botje terug geduwd moest worden. Weet me alleen niet meer te herinneren of het ook echt gebroken was. Met pijn en moeite werd het botje met de duim terug geduwd. De arts dat ik mijn oude neus weer terug zou hebben, maar ik heb het idee dat dat niet helemaal het geval is. De laatste tijd merk ik dat steeds 1 neusgat constant dicht zit. Ook staat mijn neus sinds het ongeluk niet helemaal perfect recht meer. Er zit geen rare bocht in, maar wijst gewoon in z'n geheel iets naar links. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van mijn 'ademhalingsprobleem' of is dat misschien normaal? En wat zou ik eraan kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Dit kan zeker, zelf ben ik begin dit jaar geopereerd aan een scheef neustussenschot. 1 neusgat zat bij mij altijd dicht, zodra ik ging liggen was dit erger.

'Het neustussenschot (septum nasi of, kortweg, septum) scheidt de beide neusholten. Het wordt gevormd door het loodrechte deel van het zeefbeen, het ploegschaarbeen en het kraakbenige tussenschot aan de voorzijde. Normaliter staat het neustussenschot recht, maar door trauma of aangeboren afwijking kan het scheef (komen te) staan en aanleiding tot verstopping geven wat makkelijk sinusitis kan veroorzaken. Ook een bloedneus ontstaat makkelijk bij een scheef neustussenschot. Een problemen veroorzakend scheef neustussenschot kan met behulp van een operatie worden rechtgezet (septumcorrectie).'

'Het neustussenschot (septum) zit tussen beide neushelften. Als uw neustussenschot scheef staat, kan dit de functie van uw neus verstoren. Het kan de volgende klachten geven:
neusverstopping;
hoofdpijn;
steeds terugkerende ontsteking van de neus/aan de neusbijholten.

Een scheve stand van het neustussenschot komt zeer vaak voor. Het rechtzetten van het neustussenschot is dan ook een veelvoorkomende operatie. Vaak wordt deze operatie uitgevoerd in combinatie met het verkleinen van de inwendige neusschelpen.'

Vraag aan je huisarts een doorverwijzing voor de KNO arts. Mogelijk kan dit telefonisch, dan is er geen huisartsbezoek voor nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi doki, Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide antwoord. De klachten die jij opnoemt komen inderdaad vaak voor bij mij. Vaak verstopte neus, hoofdpijn en ook af en toe pijn in de bijholten. Nu is bij mij de scheefstand niet ernstig, mijn ouders is het pas na 5 jaar opgevallen toen ik het er laatst zelf over had. Maar ik heb nu echt het idee dat de klachten toch daardoor komen. Ik denk zelfs dat ik er slechter door slaap. Ik ga deze week zeker even contact opnemen met mijn huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan! Ik zag bij mezelf de scheefstand helemaal niet, ook de huisarts zag het niet.
Ik sliep heel slecht, dat lukte alleen met flink wat kussens onder mijn hoofd.

Andere antwoorden (3)

Ja dat zou kunnen. Ga terug naar je KNO arts en laat het onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke vette min. Voor zoiets ga je naar je.huisarts en die verwijst je eventueel door. Als je zelf naar een specialist gaat dan veroorzaak je lange wachtrijen en moet je het (vaak) zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat niet een beetje overdreven Niels? Als b787 zijn KNO-arts belt waar hij destijds onder behandeling was, om een afspraak te maken, zal die zelf wel zeggen dat hij eerst langs de huisarts moet voor een verwijzing. Die lange wachtrijen slaat echt nergens op, zonder verwijsbrief en afspraak word je meteen bij de balie al teruggestuurd. AdrieK zegt nergens dat hij naar de spoedeisende hulp moet gaan.
Je kan het beste eerst naar je huisarts gaan. Hij/zij kan waarschijnlijk meteen al zien of het te maken heeft met het ongelukje dat je hebt gehad. Maar misschien is het iets anders dat de huisarts kan verhelpen. Zo niet word je vanzelf doorgestuurd naar de KNO-arts. Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je neus bestaat voor een klein deel (het bovenste deel) uit bot en kraakbeen. Dat kraakbeen is bij jou met PIJN en moeite teruggezet.
Als je je goed naar de mensen kijkt zul je zien dat veel neuzen iets scheef staan. Gelukkig geeft dat bijna nooit problemen.
Door je ongelukje kan ook je neustussenschot scheef zijn komen te staan. Ook dat is iets wat lang niet altijd problemen geeft.

Laat eerst de huisarts eens in je neus kijken en ook naar je bijholtes. Daarna kun je eventueel naar de KNO-arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel interessant om te lezen. Maar als het kraakbeen terug werd gezet, waarom mocht ik dan 6 weken niet aan sport en dergelijke doen? Ik meen me te herinneren dat de arts echt met zijn duim op het bot drukte; ik hoorde ook een knak toen het weer op z'n plek schoot. Maar het is alweer een hele tijd geleden en allemaal niet meer helder voor mij, dus het kan best waar zijn wat je zegt. Bedankt voor je reactie!