Hoe kom je van dwangneurose af?

Dat houdt in dat je van jezelf dingen moet doen bijvoorbeeld : de 5de trede van de trap met je linkervoet en de 6de bijvoorbeeld ook, en de 7de met links en rechts... zulke dingen, lijken heel onschuldig maar ik moet steeds meer dingen van mezelf... ookal is het iets stoms op de fiets ofzo, ik merk dat ik er steeds meer last van krijg. Weet iemand hoe ik daar vanaf kan komen? Ik doe vaak expres iets anders dan dat van mezelf moet... maar dan krijg je er een slecht gevoel over van binnen... en dat is voor mij geen oplossing.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (6)

Dit is tijdelijk, heb het zelf ook gedaan toen ik jonger was. Op den duur denk je er niet meer aan en ben je er van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal inderdaad vaak het geval zijn als je nog erg jong bent. Maar als je al ouder (volwassen) bent is het veel moeilijker om er mee te stoppen. Dan kan het wel zinvol zijn om hier hulp bij te zoeken als je je er erg ongelukkig bij voelt.
als je het echt heel vervelend vind, ga dan met mensen praten. misschien kun je er ook mee naar de dokter.
je moet zelf bepalen hoe erg je het vind of hoe erg het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden voor de behandeling van een dwangneurose. Gedragstherapie kan voor veel mensen een uitkomst zijn. Vooral vormen van cognitieve gedragstherapie. Verschillende studies tonen aan dat gedragstherapie effectief is voor mensen met een dwangneurose.

Denk je dat je last hebt van een dwangneurose en vormt dit een groot probleem in je dagelijkse leven? Kun je niet meer goed functioneren? Dan is het verstandig om er met je huisarts over te praten. Hij of zij kan samen met jou opzoek gaan naar een oplossing. Schaam je vooral niet. Een behandeling kan ervoor zorgen dat de dwangneurose jouw dagelijks leven niet meer belemmert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van je dwangneurose kun je afraken door je 'verstand even uit te schakelen' of denk sterk aan andere dingen.

Ik bedoel hiermee dat je de dingen niet meer zo vreselijk bewust moet doen.

Gewoon niet nadenken en de dingen automatisch gaan doen/verrichten.

Als je bewust iets op een andere, dus tegengestelde, wijze gaat doen..ga je de dwangneurose eerder versterken dan afzwakken..dus doe dat maar niet meer.

Denk maar bewust aan heel andere zaken en 'vergeet' gewoon even wat je aan het doen bent.

Ik wens je in elk geval alle succes toe..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is lastig om van dwangneurose af te komen, het beste kun je hulp zoeken en je omgeving laten weten dat je het hebt, ze kunnen je namelijk heel erg goed helpen en steunen. Vaak krijg je er therapie voor en medicijnen, ligt eraan hoe erg je het hebt. Hier is een handige link, misschien heb je er iets aan: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/79752-alles-over-dwangneurosedwangstoornis.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is het bij dwanghandelingen zo dat ze sterker worden als je je angstig of onzeker voelt.
Als je zelf wil proberen van deze dwanghandelingen af te komen, kun je proberen om op momenten dat je je sterker voelt, jezelf te dwingen het op de "verkeerde" manier te doen. Dit levert waarschijnlijk spanning op maar omdat je je daarvoor sterker voelde, kun je die spanning waarschijnlijk wel doorstaan.
Je voelt je waarschijnlijk zeker de eerste tijd niet goed als je tegen die dwang in gaat maar je merkt ook dat je je iets later toch weer rustiger voelt.
Als je dit vaker doet, krijg je er meer vertrouwen in dat het niet nodig is om deze dwanghandelingen uit te voeren en kunnen ze meer op de achtergrond raken.

Oefenen als je je al gespannen of angstig voelt, is niet handig omdat je de angst / spanning dan alleen maar nog verder opvoert waardoor je daarna alleen maar meer het gevoel krijgt dat het beter is om toch de dingen op die bepaalde manier te blijven doen.
Wat je kunt proberen is om met jezelf af te spreken dat het niet erg is als je deze dwanghandelingen uitvoert als je je slecht voelt en dat je gaat experimenteren als je je sterker voelt.

Mochten jouw klachten zo erg zijn dat je er in je dagelijks leven echt last van hebt (als voorbeeld: je moet zoveel van jezelf in bepaalde volgordes doen dat je daardoor te laat komt op afspraken of je wordt zo in beslag genomen door deze dwanghandelingen dat je niet meer toekomt aan de dingen die je eigenlijk zou willen doen of de spanning loopt zo op rondom het al dan niet uitvoeren van je dwanghandelingen dat je het zelf niet meer aankan)
dan zou ik met je huisarts overleggen. Het is best moeilijk om in je eentje van dwanghandelingen af te komen en je huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog die je verder kan helpen, bijvoorbeeld met behulp van cognitieve gedragstherapie.