Moet je ook bij een gaskachel zorgen voor het verversen van zuurstof of is dat alleen bij echte kachels/haarden?

Ik denk dat de vraag genoeg zegt. Zo niet vraag het bij reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (5)

Ja dat moet.
Anders brand hij ook niet. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook een gaskachel vraagt om zuurstof dus als je genoeg zuurstof in huis wilt hebben moet je luchten.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
luchten en 24 uur per dag ventileren
Alles wat brand heeft zuurstof nodig .
Een kaars laten branden is zelfs goed om te zien of er genoeg zuurstof in de kamer is.
Goedkope co-melder :.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een gashaard of een kolenhaard te weinig toevoer krijgt van verse lucht dan is er kans op onvolledige verbranding.

Er ontstaat dan koolmonoxide (CO) dat is een zeer gevaarlijk gas dat je niet ruikt.

Elk jaar zijn er een paar doden als gevolg van koolmonoxide vergiftiging.

De mensen sluiten de kamer waarin de haard staat potdicht af omdat ze het een beetje koud hebben als verse koude lucht de kamer binnenstroomt. Maar dat kost hun wel het leven.
11 jaar geleden
Elke gashaard heeft zuurstof nodig. Die zorgt immers voor de verbranding. Waar die zuurstof vandaan komt, verschilt echter. U kunt kiezen uit een ‘open’ systeem en een ‘gesloten’ systeem. Daarom moet je altijd voor verse lucht in de kamer zorgen. Is er te weinig zuurstof, dan is de verbranding niet volledig en vormt zich koolmonoxide. De koolmonoxide kan niet naar buiten en zo ontstaat een levensgroot gevaar van vergiftiging.