Wanneer is een balzak "vol" en wanneer is deze "slap/leeg"?

Ik zie bij mijzelf geen verband met een zaadlozing, dus lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het met de opgeslagen hoeveelheid sperma te maken heeft. Of zie ik dit verkeerd?

Wanneer heb je als man een volle balzak en wanneer is deze slap of leeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
86.1K

Het beste antwoord

De balzak is niet vol of leeg. Sperma wordt geproduceerd door aan zaadcellen vocht toe te voegen. Dat gebeurt door de prostaat en o.a. klieren van Cowper. Zaadcellen zijn zo klein dat je die niet ziet.

Als je gesteriliseerd bent en zaadleiders zijn doorgeknipt produceer je ook nog steeds sperma, terwijl er geen zaadcellen in zitten.

Op elk willekeurig moment zijn er rijpe zaadcellen in de bijballen. Zaadcellen worden geproduceerd in de teelballen en opgeslagen in de bijbal.

Kortom, je kunt niet spreken van vol of leeg m.b.t. de balzak.

Toegevoegd na 9 minuten:
NB. Als je vaak masturbeert blijven er dus altijd wel levende zaadcellen in het sperma zitten. ALs je als man lange tijd niet masturbeert / klaar komt hopen de rijpe zaadcellen zich ook niet op. Na een tijd worden die weer afgebroken. Het is een cyclus die zich voortdurend herhaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, maar waarom is de balzak dan op sommige momenten slap en op andere momenten opgezet (of "vol", kan er niet echt een passend woord voor vinden)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De balzak bevat twee teelballen en aan die teelballen liggen de bijballen. Ze "hangen" an de zaadleiders. Afhankelijk van de temperatuur kunnen die wat hoger of lager komen te liggen. Meer richting buik is het warmer, meer richting zak koeler. Voor de ontwikkeling van de zaadcellen is de juiste temperatuur belangrijk. Die moet iets lager zijn dan de lichaamstemperatuur. Misschien verklaart dit het gevoel. Daarnaast is de balzak gewoon een stuk huid. Wellicht speelt vocht (hoeveel je drinkt) een kleine rol. Vergelijk het met opgezette handen als je vocht vast houdt. In je vraag doe je het voorkomen alsof de balzak geheel gevuld is met sperma. Als een ballon. Dat is een onjuiste voorstelling. Het sperma wordt daar niet eens gemaakt. Ik heb dat kort uitgelegd, maar meer uitleg kan je vinden in de bron op wikipedia bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is ook dat er een voller gevoel is als er even niets gebeurt is. Even een andere vraag; komt er bij iemand die 'geholpen' is nog wel wat uit en verschilt dit in kleur of substantie als je 'geholpen' bent door de dokter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Yellowflag. Ik probeer vanuit mijn vakgebied aan te geven hoe dit werkt. Als de zaadleiders worden doorgesneden vindt dit plaats voor de plek waar sperma wordt gevormd. Dus nee, er is geen verschil in kleur en substantie. Een voller gevoel is echt onzin. Prima dat dit door de minnaars ;o) in twijfel wordt gebracht. Ik heb nog geen wetenschappelijk onderbouwd tegendeel gelezen. Ik heb hier zelf wel voor geleerd, dus spreek vanuit mijn vakgebied.

Andere antwoorden (2)

Of je balzak vol of leeg is dat is niet
te voelen.
het zaad zit in je ballen en niet in je balzak.
Heb je een zaadlozing,is dat zo weinig dat
het niet te voelen is.
Dat jij het gevoel hebt dat hij vol of leeg is,
heeft denk te maken of je balzak ontspannen
is of gekrompen, je ken dat toch wel,als het
koud is dan is hij veel kleiner,kijk maar bij
het zwemmen,dan heb je bijna niets over.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Dat zeg ik ook.
Het zaad in sperma vormt maar enige duizendsten van een milliliter, het sperma zelf bestaat voor het overgrootste deel uit prostaatvocht.
Dus zelfs tientallen zaadlozingen hebben geen meetbare invloed op het volume van de inhoud balzak.

Toegevoegd na 13 minuten:
Volumeveranderingen in de balzak hangen dan ook veel meer samen met zaken als vocht - en hormoonhuishouding.
Het is (vrijwel) onmogelijk om zo vaak te ejaculeren dat ballen "leeg raken".

Bij mannen met een dwarslaesie en een kinderwens wordt ejaculatie met electrische stroom opgewekt, eerst in kleine hoeveelheden om te zorgen dat het niet de blaas in schiet,
wat een soort training is en waarbij men dan kan zijn of het zaad vruchtbaar is en onder narcose geeft men dan een hogere stroomstoot om een heftige ejaculatie op te wekken om voldoende zaadcellen te verkrijgen.

Het kan zijn dat men op andere manieren zaad verkrijgt door punctie in de bal of andere methoden.
maar zelfs dan is het volume wat uit de balzak verkregen wordt minimaal.

Bij flinke veranderingen en het ontstaan van verschillen in de ballen die eerder niet aanwezig waren alsmede harde plekjes en andere afwijkingen raad ik met klem aan de arts te raadplegen, zeker als er ook andere problemen aan het uro-genitale systeem zijn.