Kan ik zelf in mijn EPD (electronisch patiënten dossier) kijken?

Het gaat immers over mij. Dan zou ik toch ook in mijn EPD moeten kunnen kijken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

natuurlijk gaat het over jou, maar het is een mistverstand dat je er zomaar in kan kijken, het is namelijk geen dossier.
het is een mogelijkheid om medische gegevens onderling in te zien/op te vragen door huisartsen, apotheken en medische specialisten.

wel kan je schriftelijk een overzicht opvragen over o.a. de gegevens die medici met elkaar hebben uitgewisseld.

uit de bron:

Wat is het Elektronisch Patiëntendossier (EPD)?
De naam Elektronisch Patiëntendossier suggereert dat er online een dossier bestaat met de medische gegevens van elke Nederlander, dat door allerlei artsen bekeken kan worden. Dit is niet waar.

Een EPD is eigenlijk een softwareprogramma, dat het mogelijk maakt medische gegevens beschikbaar te stellen aan derden. In Nederland kunnen alleen huisartsen, apotheken en medisch specialisten bij onderling informatie opvragen.

Kan iedere patiënt zijn eigen EPD inzien?
Nee. Er bestaat geen website waar iemand kan inloggen en zijn gegevens kan bekijken. Via de website www.infoepd.nl kan wel schriftelijk een overzicht worden opgevraagd over onder meer de gegevens die medici met elkaar hebben uitgewisseld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@jiw73: wat bedoel je? bagger ? graag antwoord.
zo'n reactie verdient uitleg. (zeker als het over een correct antwoord gaat.) mijn antwoord is juist: er is GEEN DOSSIER ! dus ook geen mogelijkheid tot inzage.

Andere antwoorden (1)

Ja, in principe wel, maar in de praktijk is dat nog niet zo eenvoudig. Je moet aardig wat stappen doen alvorens je zelf in jezelf mag kijken:

https://secure.security.nl/artikel/34407/1/EPD_te_onveilig_voor_inzage_pati%C3%ABnten_.html