bestaat er een website dat de door jou ingevoerde symptomen naar ziektebeelden omzet?

vb je hebt hoofdpijn - vermoeidheid etc.. etc...
bestaat er een website dat je een lijst geeft (gebaseerd op je symptomen) van je eventuele mogelijke ziektebeelden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Hieronder staan enkele voorbeelden, maar laat me je vertellen:
Vermoeidheid....dit is een symptoom, die eigenlijk bij ELKE aandoening / ziekte voorkomt. Van verkoudheid tot kanker, van een winterdip tot anorexia. Ook hoofdpijn is een vrij veel voorkomend symptoom. Dan kan je wel leuk allemaal ziektebeelden gaan opzoeken, maar je hebt er niets aan.
Tevens, ik heb voor de grap eens op zo een site een test gedaan die heet "Heb ik ...." (en daar stond dan de spierziekte die ik heb). En, nee hoor, volgens die site had ik die ziekte helemaal niet! Simpelweg omdat ik te weinig van de standaarsymptomen had, en te veel afwijkende symptomen. Ik had trouwens wel een andere ziekte volgens die site, eentje waar artsen nog nooit mee gekomen zijn. Een ziekte die ik ook niet heb.

Volkomen onzin dus. Je maakt jezelf er alleen maar bang mee, probeer je te concentreren liever op wat je klachten zijn. Schrijf ze op, en ga ermee naar je (huis)arts.
Wat je natuurlijk wel kan doen, maar dan moet je wel goed en eerlijk naar jezelf kijken of je niet te hypochondrisch hiervoor bent aangelegd, is opzoeken zodat je het aan je huisarts kan voorleggen. Bijv. wilt u eens dit en dit onderzoeken. Maar maak het niet te dol.

Maar, wil je echt kijken, dan zou ik zeggen: leef je uit!
www.gezondheidsplein.nl
www.consumed.nl
www.ziektes.startzoeken.nl
www.kiesbeter.nl
http://www.gezondiza.nl/%7Bb10edcb4-ca28-417d-8048-17fef6a2e4ab%7D
www.gezondheidsnet.nl
En type bij www.blackle.nl in: ziekte zoeken op symptomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er zijn inderdaad sites die dat claimen, maar vertrouwen doe ik dat niet, je betaaldt rond de 100 euro per maand premie voor de zorgverzekering, dus ik zou zeggen niet kwakzalven maar gewoon naar de huisarts (om te beginnen) dan weet je waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor zo'n geweldig antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+mijn huisarts háát dat soort web-sites...en de medische boeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens Jeroen, maar het is wel een reactie en geen antwoord, aangezien je haar vraag niet wilt beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie beheerd zo'n site?
mischien wel je gekke buurman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fynnya, de vraag is wel beantwoord en wel in het begin waar ik stel dat die sites bestaan. ik ga echter iemand niet helpen aan adressen waar ik niet achter sta.
Hier heb je een voorbeeld van zo'n site. Daar zou ik nu helemaal gek van worden om op symptomen te zoeken, dan denk ik meteen dat ik vanalles heb.
Ach ja ik kan hier allerlei voorbehouden gaan typen maar volgens mij kun je zelf wel bedenken dat dit niet hetzelfde is als een dokter bezoeken hé ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een mooie Amerikaanse website.
Je moet wel registeren.
14 jaar geleden
http://www.kiesbeter.nl/MedischeInformatie/ziekteklacht/
http://www.consumed.nl/zoeken
http://www.gezondheidsnet.nl/ziekten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wel een boek hiervoor:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-sleutel-tot-zelf-bevrijding/1001004001567247/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, er is een twitterende huisarts waar je je klachten kunt opsommen en waar je dan een diagnose kunt krijgen:
http://twitter.com/tweetspreekuur

Hiernaast zou ik toch altijd even langs je eigen huisarts gaan als je vermoedt echt problemen te hebben, dat is altijd veiliger dan iemand die op afstand probeert uit te dokteren wat jou mankeert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met google kom je al een end, maar dit levert niet veel voor je op. Dokters kijken niet alleen naar symptomen, maar bestuderen ook het bloed en kijken naar binnen in je lichaam met scans of röntgenfoto's. Iets wat een site niet kan. Alle mogelijke ziektes die je als antwoord krijgt, levert alleen maar stress en onduidelijkheid op.

Ben je bang voor een bepaalde ziekte, of wil je gewoon van de klachten af? Bepaal dat voor jezelf en ga met deze gedachte naar je huisarts.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen vast wel van die sites bestaan. Maar of je er wat aan hebt? Dat denk ik dan weer niet.
Het belangrijkste van een diagnose is de combinatie van klachten, lichamelijk onderzoek en eventuele uitslagen van testen. Waarvan het minst belangrijk de klachten zijn. Die kunnen namelijk alleen maar sturen naar een richting waarin je kan zoeken. Dat komt omdat je een mens bent. En mensen zijn uniek. Ieder mens reageerd ook uniek op een ziektebeeld.

Voorbeeld: Ik had een tijd terug last van mijn oren. Met alle typische klachten van een oorontsteking. Ik heb al eerder een ooronsteking gehad, dus ik weet ook hoe het voelt. Nu had ik dus precies dezelfde klachten.
Ben met mijn klachten en conclusie naar de huisarts gegaan. Hij kijkt in mijn oren en ziet niks. Behalve dan dat ik hele mooie oren heb.
Dus nogmaals uitgebreid de klachten doorgenomen. Toen is hij verder gaan kijken. Met als uiteindelijke conclusie overbelaste kaakkopjes. Blijkt dat je dus symptomen van een oorsteking voelt bij een hele andere diagnose'.