Welke organen en weefsels kun je missen?

Dus als je donor bent..wat kun je dan missen? en toch blijven leven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor ikke niet;-)
Vroeg het me gewoon af...

Het beste antwoord

Van ieder volgend genoemd orgaan één: long, oog, nier. de milt. gedeelte van de lever, de maag, spieren, stukjes stukjes huid. schildklier. botten, bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

je kan in ieder geval een nier missen, en een deel van je lever.
stukken huid kunnen ook natuurlijk.
ik dacht dat je de rest bij leven maar beter kunt houden ;)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huid kun je niet missen. Zie wikipedia. Staat echt bij overleden donor. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook eerst dacht, maar oeps...
Rieneke1
14 jaar geleden
ok, bedankt! :)
ik zoek antwoorden nooit op, en dan kan je de fout ingaan.
1 nier van de 2, huid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ongelofelijk veel missen en toch blijven leven.
Veel organen zijn dubbel uitgevoerd en zonder ledematen kun je ook blijven leven. Maar leuk is het niet.
Ik wilde een fotootje plaatsen waar ik aan dacht, maar ik wil jullie etenslust niet bederven.
14 jaar geleden
Een nier, bloed (of plasma), stamcellen of beenmerg, bot (dat nog goed is bij het verwijderen van een heupkop bij een heupvervangende operatie bv), moedermelk, sperma. Zie link.

Ik zit zelf dan ook nog aan eicellen te denken.

Toegevoegd na 37 seconden:
Huid en hoornvlies trouwens ook nog.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps, die laatste twee toch alleen als je dood bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, Al is moedermelk en sperma geen orgaan of weefsel... ;-)
Volgens sommigen kunnen we delen van onze hersenen missen, omdat die toch niet gebruikt worden. Ikzelf ben hier niet zo van overtuigd.

Maar je kunt een nier missen, je kunt huid en bloed doneren omdat dat weer aangroeit/vult, hetzelfde geldt voor haar (ja, sommige haarstukjes zijn toch echt van menselijk donorhaar).

Mensen lijken ook prima te kunnen zonder amandelen, verstandskiezen, en blindedarm bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat je je Milt kunt missen ,mijn Oma moest 'm missen na een ernstig ongeluk en is 98 jaar geworden ,ze was haar milt vanaf haar 70 ste kwijt !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb je ook gelijk in Cantara ! helder ben je hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihii
Hoofdvraag: Je hersenen... http://www.spitsnieuws.nl/archives/video/2009/12/hersenloze_baby_viert_verjaard.html

Toegevoegde vragen: Hij is er al één jaar mee geworden... En als hij het kan, dan komt dat in de nabije toekomst ook voor volwassenen om te doneren... En te blijven leven, jazeker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh..die zou ik best kunnen missen;-)
Ik gebruik ze toch haast niet...LOL..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Link werkt niet......this item has been removed by the uploader ?? Dat is snel......
Het clericaal orgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meeste waarvan je er twee hebt
mits goed gezond
en van sommige onder-delen een stukje....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gezond mens kan missen:
-EEN nier
-een liter bloed
-een stukje van je lever
- de milt
-beenmerg
-een stuk huid.
en wellicht onderdelen die ik niet genoemd heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sharona30;

Ik zou verder mijn amandelen en blinde darm ook best kunnen missen, maar ik denk alleen dat niemand daar echt op zit te wachten.