Helpt water drinken beter dan een energie drank bij een energietekort?

Hallo,

Ik vroeg me af of (koud?) water drinken beter helpt dan een energiedrank of soortgelijke bij een energietekort.
(Gapen, na/tijdens het sporten en tijdens mijn werk).
Of is het beter om een middenweg te hanteren
door limonade bij het water toe te voegen?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Controleer eerst eens of je eten en slapen in orde is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zit tot 1 uur snachts achter de pc,te chatten,heb weinig energie overdag
Ritsuka
11 jaar geleden
tsja harriet, je zegt het eigenlijk zelf al. Je gaat te laat slapen, en je zit lang achter de pc in de avond.
Het onnatuurlijk licht wat de hele tijd op je gezicht schijnt, brengt je slaapritme in de war.
Veel electronica gebruiken 's nachts en zo laat gaan slapen kan ook leiden tot o.a. depressie.

Het beste antwoord

Wat tegenwoordig 'energiedrank' heet is eigenlijk een mix van verschillende soorten suiker en wat andere zaken die het menselijk lichaam niet nodig heeft; het is een leuke zakkenvuller voor de fabrikanten, en verder niets.

Het energietekort waar jij het over hebt, is een uiting van je lichaam dat eigenlijk zegt: 'ik heb ff rust nodig'. We zijn echter dusdanig geprogrammeerd dat we om wat voor reden dan ook onszelf die rust niet (kunnen) geven, dus 'gaan we voor de suiker' - die het volgende doet met ons lichaam. Zodra suiker (in welke vorm dan ook) in onze bloedbaan terechtkomt, schiet de bloedsuikerspiegel als een raket omhoog. Dit staat bekend als een 'sugar high'; het begint ongeveer een half uur na inname van de suiker, houdt zo ongeveer een half uur aan - en dondert daarna als een baksteen naar beneden. Gevolg: een 'sugar low' oftewel lage bloedsuikerspiegel met als kenmerken gapen, sloom gevoel etc. Niet zo best dus, want het kan op de lange duur zelfs diabetes veroorzaken.

Maar wat dan wel?
Het beste om te drinken is water, of het uit flessen of de kraan komt maakt niet veel uit. Verder iets eten dat je bloedsuikerspiegel langzaam laat stijgen, zoals bijvoorbeeld een volkoren boterham met pindakaas (evt. met jam). Of een handje noten en rozijnen. Of een bakje fruityoghurt. Of een stukje pure chocola. Kijk voor meer tips hieronder.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zou kunnen mits je t combineert met goed en gezond eten, slapen ... zeg maar leven. Van energiedrank krijg je geen energie dat lijkt zo. Door alle suiker lijkt alsof je een boost krijgt. Die duurt alleen kort en daarna moet je lichaam weer herstellen en kan je slaperig worden. Energiedranken zijn naar mijn mening pure smeerpijperij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Water heeft (bijna) geen voedingswaarde (geen kcal, suikers, etc.) en geeft dus geen energie, dus het zal niet helpen bij een energietekort. In energiedrank zitten wel suikers en kcal en geven dus wel energie. Maar of energiedrank nou zo goed voor je is... Drink liever een vruchtendrank, daar eerder natuurlijke suikers in en is zozo beter dan energiedrank.
Let verder goed op je voeding, eet genoeg en gevarieerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom neem je geen dextro(druivensuiker)
niet schadelijk en je suikerpeil gaat ophoog waardoor je meer energie krijgt.je kunt het in allerlei soorten smaken kopen.
het is iniedergeval gezonder dan energiedrank.
en het werkt