Waarom bestaat er geen tandsteen-oplosmiddel?

We kunnen mensen op de maan zetten, maar een spoelmiddeltje om tandsteen op te lossen is niet uitgevonden.
Wel middeltjes om de vorming ietwat tegen te gaan, maar er is geen vloeistof die bestaand tandsteen oplost. Hoe komt dat?

14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Tandsteen is verkalkte tandsteen. Om kalk te verwijderen, heb je een zuur nodig. Zelf spoelen met azijn zal vast werken, maar zuur tast ook je glazuur aan. Dus ik denk dat et probleem erin ligt dat het spul dat ndig is om je tandsteen te verwijderen dmv een spoeling, even hard je glazuur aantast.

Echter, tandplak vormt altijd de basis voor tandsteen, en die kan je wel met bv listerine bestrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een gokje, op basis van onderstaande stukje van Wikipedia (link bij bron).

Het speeksel in de mond is rijk is aan calcium en fosfaat, dat kan neerslaan op de tanden. Deze zouten reageren met de aanwezige tandplak en hierdoor ontstaat tandsteen. Een hoge pH-waarde in de mond leidt tot snellere vorming van tandsteen, terwijl gaatjes juist worden veroorzaakt door een lage pH-waarde.

Als een hogere pH waarde zorgt voor tandplak (basisch dus) dan ligt het voor de hand dat een lagere (zuurdere) spoeling, gecombineerd met fysiek verwijderenn (mechanisch) kan leiden tot verwijderd tandsteen. De tandarst verwijdert het ook inderdaad met een stuk gereedschap.

In het bovenstaande stukje wordt ook aangegeven dat te zuur kennelijk zorgt voor gaatjes, dat lijkt me dan ook het bezwaar bij een middel zoals je dat voorstelt, het lijkt mij dus niet mogelijk omdat je om zuiver fysische redenen zit met wat ze in het Engels een 'trade-off' zouden noemen tussen zuur en basisch met het aanmerkelijke risico op gaatjes dat denk ik erger is dan tandsteen die blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tandarts borstelt het eraf, met een polijstpasta en een tamelijk harde borstel. Oplossen zal wel gaan, maar met een vreselijk zure stof, die dan ook je glazuur aanvalt, dus dat is niet gewenst en ook niet lekker.