Wat voor sport kan ik het beste doen als ik beter in m’n vel wil zitten maar niet wil afvallen?

Ik wil gaan sporten om weer beter in m'n vel te zitten. Ik ben 185 cm, weeg 58 kilo en heb een ontzettend snelle spijsvertering waardoor ik alles kan eten en nóóit aankom.

Ik wil sporten puur voor mijn conditie en 'geestelijke staat', maar wil dus absoluut niet nóg dunner worden.

(Ik ben thuis in het bezit van een roeimachine en fietsmachine. Geld voor de sportschool heb ik niet en ben dus op zoek naar iets wat ik zelf/thuis kan doen.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Je kunt alles eten zonder aan te komen zeg je. Ik neem aan dat je wel voornamelijk gezond eet? Voldoende eiwitten, groente etc. Ik ken het probleem van snelle spijsvertering wel, ik moet elke 2-3 uur eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka, ja ik eet voornamelijk gezond, en sinds kort 'extra gezond'; beter opletten qua variatie, organisch/biologisch eten, en minder ongezond. Ik at de afgelopen tijd gewoon gezond en daar tussendoor vaak ongezonde dingen als cakejes, muffins e.d., dat wil ik nu ook minderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer zwemmen en dan echt trim zwemmen.
Ritsuka
11 jaar geleden
cakejes hebben wel veel eiwit en vet, maar ik zou toch voornamelijk proberen om ze uit gezondere bronnen te halen.
Je weet niet precies wat vraagsteller aan activiteit doet op een dag, ik denk dat een cakeje beter voor af en toe kan blijven.

Het beste antwoord

Van sporten an sich val je niet af. Het gaat om de calorieën die je binnen krijgt versus de calorieën die je verbruikt. Is dit saldo positief dan kom je bij, is het negatief dan val je af.
Bereken eens je dagelijkse energieverbruik (zie link) en zorg dan dat je per dag zo'n 200-300 Kcal meer binnen krijgt. Kijk na een maand of je bent aangekomen en pas hierop je voeding, indien nodig, aan.

Welke sport je dan gaat doen is geheel aan jezelf, maar gezien je vraag raad ik je aan gebruik te maken van de apparaten die je hebt. Zet bijvoorbeeld de fietsmachine voor de televisie neer en ga dan trappen terwijl je naar je favoriete serie kijkt!
Indien je gaat voor gezelligheid kun je met wat vrienden/vriendinnen gaan wandelen of hardlopen. Kost ook niks!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Yoga en meditatie zijn ideaal als je je beter bewust wilt worden van je lichaam en beter in je vel wilt zitten.
Het enige wat je nodig hebt is een rustige kamer met wat ruimte, een yogamatje, en iets waarop je een yogafilmpje/instructies kunt afspelen.
Tara Stiles op Youtube heeft veel mooie filmpjes, je kunt ook googlen of zoeken op Youtube naar beginner yoga.

Dansen, vooral dingen als salsa zijn ook ideaal om beter in je vel te gaan zitten. Erg leuk om te doen.
Ritsuka
11 jaar geleden
als je wilt sporten voor je conditie en geestelijk welzijn, denk ik aan een teamsport, maar ook aan fietsen of om de kosten laag te houden, wordt lid van een wandelclub.
ook zwemmen (de gezondste sport) is niet duur en baantjes trekken kan iedereen eigenlijk.

als je naast de roeimachine en de fietsmachine(spinnen) iets thuis wilt doen: kan je natuurlijk met gewichten werken, veel mensen doen dat, maar ook, te simpel voor woorden eigenlijk: gebruik maken van de trap, op en af, op en af.

er was een heel bekende club (u.s.a. baseball, dacht ik) waar ze goed gebruik maakten van het stadion. de spelers moesten van boven naar beneden rennen op en neer, en oefeningen -van de ene naar de andere trede springen.

nou, opties genoeg, zowel met als zonder anderen, ligt er natuurlijk aan wat je leuk vind en wat voor jou goed werkt!

veel plezier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou, 9, 70 is schandalig duur! maar ook 5,80 is niet weinig, hier in rotterdam kost het een keer 4,30, maar het kan goedkoper (jaarabonnement voor 275,- of een 12 of 25 banenkaart voor 43,- of 86,-).
uiteindelijk ligt het wel aan je portemonnee, dat is zo, en of je nou 1 of 5 keer per week gaat zwemmen: het abonnement van 275,- is veel geld. dat is wel zo.
Ik zou als eerste gaan wandelen. Beginnen met een half uurtje en steeds een kwartiertje verder. Lopen, lopen, lopen. De wind door je haren. Kou in je gezicht en verder warm aangekleed. Ik heb zelf op het laatst uuuuuren gelopen en mijn hoofd leeg laten waaien. Daar kan geen roei/fiets machine tegenop.

Succes!