Vragen over giftige stoffen?

Ik moet voor biologie een verslag maken over gevaarlijke stoffen, alleen nu heb ik drie vragen waar ik het antwoord van maar niet kan vinden;

- Hoe komen wetten en voorschriften met betrekking tot het toelaten van gevaarlijke stoffen in onze voeding en in de lucht tot stand?
- Welke rol spelen dierproeven hierbij?
- Welke rol speelt de keuringsdienst van Waren hierbij?

Iemand die me kan helpen? Dankjewel!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

1. Via de politiek. Wetsvoorstellen worden ingediend, getoetst en wel of niet door de eerste kamer geloodst.
2. Dierproeven worden uitgevoerd om de eventuele schadelijkheid van een stof te onderzoeken.
3. De Kvw heeft in elk geval een controlerende taak en kijkt of de wetten worden nageleefd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij sla je bij 1 een hele grote stap over: wetenschappelijk onderzoek, door onafhankelijke instituten en het RIVM die vervolgens het ministerie adviseren om tot wetgeving over te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja, dat leek me wel al logisch, want die wetsvoorstellen komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. Bij vraag 2 komt het onderzoek nl. al aan de orde.