gechanteerd met foto's, wat nu?

Mijn beste vriendin heeft mij in vertrouwen verteld dat zij gechanteerd word met naaktfoto's (die zijn genomen door eerdere chantage van die gast), ze weet de gast zijn echte naam niet, ze heeft hem alleen op skype, hij zegt dat ie in amerika woont, ze is 16 en weet niet wat ze kan doen en ik weet ook niet hoe ik kan helpen, enige hulp?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (3)

Bel/mail de politie met het skype adres van die man. Leg de hele situatie uit en zeg dat je wenst dat de familie dit niet te weten komt.
Geloof me, politie kan je beter helpen dan iemand anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze geen stappen gaat ondernemen gaat het van kwaad tot erger.
En blijft ze altijd met de angst leven dat dat er de dreigementen tot verspreiding van het materiaal waarheid worden. Bedenk ook even dat als die persoon dat wel doet hij bezig is met het verspreiden van kinderporno. En dat is een zwaar vergrijp en heeft voor de verspreider als die achterhaald wordt dan ook vergaande consequenties. Wijs je vriendin eens op de site helpwanted http://www.helpwanted.nl/jongeren/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.politie.nl/onderwerpen/kinderporno.html
Hoewel dit op de grens zit wat als kinderporno wordt gezien kan je het ook zo zien:
Het laten zien van geslachtsorganen is een seksuele handelingen en iemand daarmee chanteren is zeker misbruik. Als er foto's bijzitten van toen ze 15 jaar was, staat ze nog veel sterker. ps. Als die gast echt in de V.S. woont zal hij heel erg oppassen met kinderporno, daar wil je echt niet om die reden in de gevangenis belanden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het Nederlandse Wetboek van Strafrecht luidt artikel 240b:
Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken, verspreidt, aanbiedt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert, verwerft, in bezit heeft of zich door middel van een geautomatiseerd werk of met gebruikmaking van een communicatiedienst de toegang daartoe verschaft.
Met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt.
(1) neem iemand in vertrouwen waar je alles aan kunt vertellen. Dat heeft je vriendin al met jou gedaan, complimenten hiervoor.
(2) Dit soort gemene zaken zijn gebaseerd op intimidatie en op het vertrouwen dat het slachtoffer te bang is om iets te doen. omdat je er niet al te veel te koop mee wilt lopen, is Meld Misdaad Anoniem misschien iets? Dat is ook van de politie. Die zal nooit misbruik maken. Ik ben het geheel eens met de eerste beantwoorder.
(3) reageer niet op verdere contacten, oproepen enz. van degene die haar chanteert, tenzij in overleg met de politie. Soms kunnen ze mensen uit hun tent lokken en zo achterhalen wie het is.

Verder wens ik jullie veel sterkte en hoop ik dat het goed afloopt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze kan verschillende stappen ondernemen.

1) Verzamel alle gesprekken, mails, sms'jes, facebookberichten. Copypasten of het maken van een printscreen is een handig middeltje als je bepaalde gegevens niet op een andere manier kan bewaren. Stuur alles zeker ook door naar een ander e-mailadres of sla het op op een usb-stick of externe harde schijf. Zo vermijd ze dat ze alle bewijzen kwijt is als die 'gast' haar account hackt.
2) Schrijf het e-mailadres van die 'gast' op en rapporteer het misbruik via haar Skype-account.
3) Werden er al foto's of andere dingen verspreid? Neem dan contact op met de uitgever(s) van die website. TIP: via Facebook kan je misbruik melden door op het pijltje (rechterbovenhoek van het bericht) en "misbruik rapporteren" te kiezen. Worden er youtubevideo's verspreid? Dan kan je ook deze rapporteren. Klik op het vlagje onder de video en volg de procedure.
4) Werd er informatie en/of foto's op het internet gezet en kan je ze nu terugvinden op Google? Verzamel dan de links naar de betreffende pagina's, surf naar de "Vergeet-mij-pagina van Google. Dat is een dienst die je kan gebruiken als er (ongewenst) gegevens of foto's in de Google zoekresultaten belanden die je (sociale) leven kunnen schaden: https://support.google.com/legal/contact/lr_eudpa?product=websearch#
5) Foto's en ander beeldmateriaal van iemand verspreiden zonder diens toestemming is sowieso strafbaar, maar als het slachtoffer minderjarig is gaat het over "verspreiden van kinderpornografie" en dus raad ik ook aan om meteen een klacht in te dienen bij de politie. Online is dat niet mogelijk, dus moet je vriendin daarvoor (met alle bewijsmateriaal) naar het politiekantoor gaan.

Met stap 1, 2, 3 en 4 bereik je al heel wat. Als het hier gaat om iemand die je op een gemakkelijke manier angst aan wilt jagen, dan kan dit al voldoende ontmoedigend werken. De politie erbij halen is sowieso noodzakelijk als je je bedreigd voelt en je het gevoel hebt dat je de situatie zelf niet meer onder controle kan houden.

Toegevoegd na 3 uur:
Jij als vriendin kan ook juridische stappen ondernemen door (indien je in België woont), een melding te doen bij de eCops, dat is de Computer Crime Unit van de Federale Politie: https://www.ecops.be/webforms/Default.aspx?Lang=NL

Je kan enkel melding bij de eCops doen als je getuige bent van strafbare feiten op het internet (zoals kinderpornografie, frauduleuze praktijken, ...). Slachtoffers moeten zich wenden tot de lokale politiediensten om een officiële klacht.