Ik heb om de twee maanden last van een oorprop in mij rechteroor waardoor ik slecht hoor. Wat kun je het doen als je last hebt van veel oorsmeer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8K

Antwoorden (6)

Je kan je oorsmeer week maken met behulp van (zonnebloem)olie, dan gaat het er gemakkelijker uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je dan zonnebloem olie in je oor gieten?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf nooit last gehad van veel oorsmeer, maar mijn zusje wel. De dokter zei ook tegen haar dat ze n druppeltje olie in haar oor moest druppelen, geen halve fles dus haha. Olijf- of zonnebloem olie. Ook staat dit op de 3 sites die ik gevonden heb. dus..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord, theelepeltje in je oor voor het slapen, watje om het er in te houden en de volgende dag watje er uit halen. Helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen watje erin! Gewoon met je hoofd een tijdje schuin zitten. Watjes kunnen namelijk je gehoorgang in 'glijden' gedurende de nacht. 'S ochtends ben je dan het watje kwijt en 'ach, dat vind ik nog wel een keer'. Mijn oom heeft zo meerdere watjes door de dokter moeten laten verwijderen :-s.
Je zou je oren kunnen laten uitspuiten bij de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het zelf proberen met Audispray, te koop bij de apotheek. Lukt dat niet, dan wordt het uitspuiten bij de dokter en daarna zelf schoonhouden met Audispray. Als je naar de dokter moet, kun je het best enkele dagen voorafgaand met zonnebloemolie druppelen.

Audispray gebruik ik al jaren, het werkt prima.
11 jaar geleden
Je oren regelmatig druppelen met wat oordruppels, dit maakt het oorsmeer zacht. Stop daarna een watje in je oor. Het volgende klinkt smerig, maar soms loopt het dan vanzelf uit je oor. Je kunt aan een ander vragen of deze met een grote spuit met water voorzichtig in je oren te spuiten (als je dit niet vertrouwt kun je naar een dokter gaan, alleen regelmatig uitspuiten is slecht voor je oren). Als je veel met oordopjes of koptelefoon of iets dergelijks rondloopt of veel naar hard geluid luistert, probeer dit te minderen, het kan een oorzaak zijn van overdadig oorsmeer.
Je zou kunnen proberen met een vochtig wattenstaafje, alleen dit is vaak juist slechter voor je omdat er een kans bestaat dat je het verder naar binnen drukt.
Anders kun je nog eerder genoemde Audispray gebruiken.
Audi is niet het automerk in dit geval, maar staat het voor oren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een wattenstaafje kan je al heel wat oorsmeer weghalen, daarbij is het handig om goed te druppelen in je oren.
Je kan je oren ook eens in de zoveel tijd laten uitspuiten. Hier zijn speciale apparaten voor maar je kan het ook door een specialist laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een wattenstaafje druk je vaak het oorsmeer verder het oor in, niet doen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@waterleeuw
O, wat apart! Mijn vader heeft ook last van 'volle' oren en hem werd wel aangeraden het meeste weg te halen met een wattenstaafje..
Zelf ook snel last, dus wel eens laten uitspuiten door de dokter.

Nooit met wattenstokjes in het oor. Daarmee druk je het oorsmeer naar achteren als het een prop is en het trilhaar wat moet zorgen voor transport naar buiten wordt beschadigd. In het verleden wel gedaan en dan had ik minstens twee maand extra veel oorsmeerproblemen.

Zelf zorg ik dat ik minstens één keer per week onder de douche de stralen van de douche in mijn oor laat spuiten. Soms doe ik dan eerst wat shampoo of zeep in mijn oor. Als ik dit regelmatig doe heb ik geen last.
Bij het spoelen met de ene hand de glijstang van de douche vasthouden voor het evenwicht (het evenwichtsorgaan zit vlak bij en als het water te koud is of te warm merk je dat). Met de andere hand trek je de bovenste oorpunt iets naar boven en naar achteren. Hierdoor wordt de kromme oorgang iets rechter en spoelt je oor beter uit.

Laatste jaren weinig problemen (afkloppen op ongelakt hout).