Ik moet binnenkort een colonoscopie laten doen, kan ik mijn vriend meenemen (17 jaar)?

Ik heb binnenkort een colonoscopie en vroeg me af of ik ipv me moeder, ook mijn vriend van 17 mag meenemen. Als ik dan weer vertrek dan zou mijn moeder me wel willen ophalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Doorgaans vind een colonoscopie plaats met een roesje, je bent dan niet(helemaal) bij kennis.
Ik weet niet hoeveel je vriend kan hebben maar aan zijn aanwezigheid tijdens de ingreep heb je daarom niet veel.
Tevens is het maar de vraag of de arts dat toelaat en 17 jaar een coloscopie van je vriendin (M/V) meemaken kan een rare ervaring zijn.

Dat roesje dient overigens ook om de spieren etc wat te verslappen anders is het inbrengen moeilijker en daardoor pijnlijk.
Met dat roesje lost men die problemen op en is de ingreep goed te doen.

Je zou kunnen vragen /verlangen dat je vriend tot het roesje goed werkt in ieder geval bij je is EN als je weer bij kennis komt. DAAR heb je wel wat aan.

Toegevoegd na 1 dag:
Heb het even gecheckt, je krijgt inderdaad een dormicum-roesje. (dikwijls als IV injectie gegeven)
Je merkt dan niets van de colonoscopie, het aanwezig zijn van je vriend is dan niet alleen zinloos als je slaapt maar de vraag is of het verstandig is dat hij als 17 jarige ziet wat er gebeurt.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat hij bij de procedure mag zijn mar als je bijkomt zal hij er vast voor je mogen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je wordt opgevangen met meerdere mensen in een kamer, waar je je gedeeltelijk kunt uitkleden (afgeschermd). hier kan een begeleider bij zijn. daarna wordt je naar de onderzoekskamer gereden en daar ben je dus alleen.
Dus je vriend mag er wel gedeeltelijk bij zijn, vooropgesteld, dat het ZKH geen andere normen hanteert.