Waarom slaat een menselijk hart soms over?( met kloppen)?

Hart slaat over

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan met meerdere dingen te maken hebben zoals:
- gebruik van bepaalde medicatie waarbij werkzame stoffen dit kunnen veroorzaken.
- gebruik van drugs
- storingen van de bloedsomloop
- ook wel vaker bij bepaalde ziekten o.a.: diabetes
- een versnelde ademhaling of bijv. bij hyperventilatie. Er zijn dus best vele oorzaken voor het overslaan van het hart te vinden.

Antwoorden (3)

Eigenlijk slaat het hart geen slag over, maar is het ritme iets verstoord. De ene slag is sterker dan de andere en het kan iets onregelmatiger zijn.

Als de voorafgaande slag net iets te vroeg is dan knijpt het hart daarna iets sterker samen, wat je ervaart als extra slag of het overslaan van de slag.

De tijd waarin het hart samentrekt wordt gestuurd door zenuwen in het hart. Een verstoring kan door stress komen of andere externe factoren of kan aangeboren zijn. Bij ernstige hartritmestoornissen moet dit goed worden uitgezocht. Als je er vaak last van krijgt is het altijd goed om een huisarts te raadplegen. Via hartfilmpjes kan dan eerst de ernst van de situatie worden bekeken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op veel sites staat dat het hart een extra slag maakt. Maar dit is m.i. meestal niet het geval. In de meeste gevallen is de volgende slag krachtiger omdat er meer tijd tussen de slagen zit en er hierdoor meer bloed in het hart zit. Om dit weg te pompen moet het hart harder samentrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan dat. Er zijn ook heel ernstige vormen van hartritmestoornissen. Ik zeg alleen dat dit meestal niet het geval is als je een keer een hartklopping voelt.
Overslaan van het hart - zo wordt het in de volksmond genoemd. In feite slaat het hart geen slag over, maar maakt het een slag extra. Het hart slaat een extra slag waardoor de tijd tussen deze en de volgende slag net iets langer duurt. Dit kan even benauwend aanvoelen. Vaak komt dit eenmalig voor, maar het kan ook meerdere keren achter elkaar zijn.

Het hart is erop geprogrammeerd om in een bepaald ritme te slaan. Al tijdens de aanleg van het ongeboren kind, de 22e dag na de bevruchting, beginnen de ritmische samentrekkingen. Dat ritme kan soms verstoord worden. Het kan komen door bijvoorbeeld nicotine, cafeïne, of alcohol in het bloed. Maar ook door bepaalde ziekten een aandoeningen kan het hart verkeerde prikkels krijgen. Ook stress en koorts kunnen het hart doen overslaan. Het hart krijgt even een verkeerde prikkel en slaat een extra slag.

Ieder hart maakt wel eens een sprongetje. Net zoals een andere spier wel eens even ongewild samen trekt. Het hart is namelijk ook een spier, en ook deze spier doet wel eens iets anders dan gebruikelijk.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal is er wel iets meer aan de hand dan zomaar een sprongetje. Het hart is wel een spier, maar je kunt dit niet zomaar vergelijken met een armspier. De verstoring ligt meestal niet in de spier, maar in de neuronale aansturing in het prikkelgeleidingsysteem. Volgens mij is een overslaand hart meestal een krachtigere slag nadat de vorige slag net iets te vroeg kwam. Ik vind het artikel op Mens en gezondheid minder goed dan dat op hartwijzer.nl Het kán natuurlijk ook wel, een extra systole.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een extra systole is meestal een slag (uitpompen van het bloed) die te vroeg komt ofwel in de kamer ofwel in de boezem. Een foutje in de zenuwgeleiding (meestal één van de knooppunten) op dat moment. http://www.gezondheidsnet.nl/diagnosehulp/info.php3?ziekten=.331.&modus=2
Een veelvoorkomende hartritmestoornis is 'overslaan van het hart' (extrasystolie). Dit komt bij iedereen wel eens voor en is bijna altijd onschuldig. Bij extrasystolie is er sprake van een plotseling te vroege hartslag in een verder normaal, regelmatig ritme. Die kortdurende onregelmatigheid in het hartritme kun je voelen omdat het hart na deze hartslag plotseling een grotere hoeveelheid bloed uitpompt.
'Overslaan van het hart' kan soms het gevolg zijn van kransslagaderverkalking, prikkeling van de hartspier door overmatig gebruik van koffie, thee of cola, maar kan ook in een 'gezond' hart spontaan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar in feite is er dus juist geen extra systole (dat is een ander woord voor het samentrekken), maar is de vorige systole iets vertraagd en de volgende slag extra sterk. Dat voelt niet fijn aan. Op hartwijzer wordt het mooi omschreven als iemand die op de grote trom in regelmatig tempo slaat en dan net te vroeg is en de volgende slag net te hard. Dan hoor je meteen dat het uit ritme is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.
Die extrasystole (het uitpompen) komt zo vroeg dat de hartkamer of boezem nog nauwelijks gevuld is met bloed. Dus pomp je nauwelijks iets weg. Daardoor voel je de hartslag niet of nauwelijks. De volgende hartslag duurt iets langer dan normaal voordat die komt. Gevolg: het hart is met meer bloed dan bij een normale hartslag gevuld. Er wordt dus meer bloed bij die slag weggepompt. Dat voel je dan als een harde slag, vooral in je keel. Voelt niet prettig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, mee eens.