Hoe komt het dat je weer scherp ziet door een bril met veel te hoge sterkte als je scheel kijkt?

Ik heb -7 en kan als ik mijn lenzen in heb natuurlijk niks zien door mijn bril, tenzij ik scheel kijk. Dan zie ik weliswaar een beetje dubbel, maar ik zie wel helder! Hoe kan dit??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek

Het beste antwoord

Indien je een bril nodig hebt, dan is die bril er voor dat je linker en je rechter oog, samen een beeld vormen.
Hierdoor krijg je pas scherpte in het beeld dat je ziet.
Eigenlijk moeten kleine spiertjes de ogen zo in kunnen stellen dat je geen bril hoeft te dragen.
Een bril vangt dus een deel van de taak van die kleine spiertjes op.
Kijk je nu door een bril heen van -7 en ga je daarna scheel kijken, dan kom er een moment, dat beide ogen ingesteld zijn op het zelfde beeld, dus zie je dan even scherp.