Wat is precies het hoge piepje wat ik af en toe in mijn linker- en rechteroor hoor?

Het komt af en toe voor dat ik, zonder enige aanleiding of 'trigger', een heel hoog piepje/hoge toon in óf mijn linker- óf mijn rechteroor hoor.

Het hoge piepje wat ik hoor, duurt slechts een aantal seconden en ebt erna weer weg. Het langste wat het ooit in mijn oren 'gepiept' heeft, is volgens mij 10 seconden.

Ik weet zeker dat het geen gehoorbeschadiging is, want ik ga nooit naar concerten met de welbekende hoge piep in je oren na. Dit is ook nog nooit geconstateerd door de dokter.

In ons gezin wordt er ook wel gezegd 'als je een piepje in je oor hoort, dan heeft iemand het over jou'. Dit kan natuurlijk niet, maar ik zou toch wel eens graag willen weten wat de mogelijke oorzaak is van het hoge piepje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Haha wij zeiden vroeger altijd dat er dan iemand over je loopt te roddelen.

Het beste antwoord

Dat lijkt op tinnitus
Oorspronkelijk werd aangenomen dat de oorzaak van tinnitus lag in het gehoororgaan. De oorzaak van tinnitus ligt echter waarschijnlijk in de hersenen. Overactieve delen van de hersenen in het gehoorgebied geven continu signalen, terwijl het geluid er niet meer is ("fantoomgeluid"). Om deze reden wordt tinnitus ook wel vergeleken met fantoompijn. De overactiviteit van de hersenen kan worden aangetoond met positronemissietomografie of functionele MRI technieken.

Er kunnen vele soorten oorzaken zijn al is voor ongeveer 40% van de gevallen de exacte oorzaak onbekend.

Maar in de bron vind je vele mogelijke oorzaken ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tinnitus of oorsuizen is het horen van sis-, fluit-, brom- of pieptonen in één of beide oren. De waarneming wordt door de lijder gedaan maar niet door anderen.
Oorsuizen kan veroorzaakt worden door:

* plotselinge harde geluiden
* gehoorverlies
* schedelfractuur
* medicijnen: aspirine, diuretica, aminoglycosiden, kinine
* chronische middenoorontsteking
* otosclerose
* oorsmeer
* ziekte van Ménière
* ontsteking van een verstandskies
* hoge bloeddruk en atherosclerose
* stress en depressiviteit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit ook wel eens.Niets om je druk om te maken,hoor .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Hardloper ik heb dit van een website. Er zijn ook veel meer veroorzaken.
Er wordt dan over je gepraat:
- Het rechter hoe slechter
- Het linker hoe flinker.

Dit zei mijn oma al.

Als dat niet de reden is ;-) moet je naar de andere antwoorden kijken.

Zelf piept het ook wel eens mijn oor, meestal rechts.