mijn vriendin wil afvallen. ik wil helpen maar hoe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ze zo oud is als jij dan moet ik haar afraden om zelfstandig af te vallen. In principe is het op jullie leeftijd voldoende om niet aan te komen, tenzij je echt heel veel overgewicht hebt. Doordat je groeit en niet aankomt wordt je slanker. Mocht ze eigenlijk niet te dik zijn, maar toch willen afvallen, dan zou ik mensen (volwassenen) in je omgeving waarschuwen. Dat is namelijk niet gezond en kan tot veel problemen leiden. Mocht ze door haar huisarts of door een dietist begeleid worden, dan kun je haar steunen door regelmatig te vragen hoe het gaat, wat er moeilijk is en vooral zelf geen dingen te eten die zij niet mag hebben (maar wel heel lekker zijn) als zij erbij is. Succes!

Als ze echt serieus wil afvallen en jij wilt helpen kan dit door haar geen snacks aan te bieden als ze bij je op visite komt, en er ook niet om te vragen als je bij haar op visite komt. Verder zou je samen met haar naar de sportschool kunnen gaan. Dat is gezellig en zo raak je op een leuke manier ook nog wat kilootjes kwijt.

Wanneer je echt wil helpen stuur haar dan eerst even langs de huisarts of diëtiste. Dan weet je zeker dat het op een verantwoorde wijze gebeurd. Er zijn al genoeg schrijnende gevallen bekend die dit op eigen goeddunken hebben gedaan, met een vreselijk resultaat als gevolg. Dus, wanneer jij een goede vriendin bent, dan gun je haar toch het aller beste? Goed voor iemand zijn wil niet per definitie zeggen dat je meegaand moet reageren.

Dat kun je het beste geleidelijk doen door: •gevarieerd te eten en niet te veel vet, suiker en alcohol te nemen. De Schijf van Vijf kan je daarbij helpen. Als je minder calorieën binnenkrijgt dan het lichaam verbruikt, neemt het vetweefsel af. Het lichaam spreekt dan de vetreserves aan. •rustig eten en regelmaat aanbrengen in het eetpatroon •meer bewegen Vooral minder eten Om af te vallen is het vooral belangrijk minder te eten: beweging is meer ondersteunend. Je moet namelijk wel erg veel bewegen als je alleen op die manier wilt afvallen. Een combinatie van dieet en beweging zorgt niet voor extra gewichtsverlies in vergelijking met alleen een dieet. Wel helpt beweging om een dieet beter vol te houden en om na het afvallen op gewicht te blijven. Caloriechecker Mannen hebben per dag gemiddeld: 2500 kilocalorieën nodig. Vrouwen hebben per dag gemiddeld: 2000 kilocalorieën nodig. Volhouden Eet minder is makkelijk gezegd, maar vaak moeilijk vol te houden. Wat je nodig hebt is doorzettingsvermogen. Probeer gemiddeld een halve tot een kilo per week te halen. Val je meer dan een kilo af, dan bestaat het risico dat er spierweefsel wordt afgebroken. Of het leidt tot veel waterverlies en weinig vetafbraak. Dat is ongewenst. Tijdelijk heel weinig eten heeft met name effect op de korte termijn. Een streng dieet is bovendien moeilijk vol te houden. Op gewicht blijven Als het afvallen is gelukt, is het daarna uiteraard van belang de discipline te houden om op gewicht te blijven. Een bekend risico van afvallen is dat het gewicht er na enige tijd weer aan zit (het jojo-effect). Om dit te voorkomen, is het niet nodig continu ‘aan de lijn te doen’. Op gewicht blijven betekent wel: in de gaten houden dat het eten niet te veel calorieën levert, regelmatig bewegen en tijdig corrigeren als dat nodig is. Ongewenst gewichtsverlies Wie in korte tijd sterk vermagert zonder bewust iets te hebben gedaan om af te vallen, doet er goed aan de huisarts te raadplegen. In dat geval is mogelijk een bepaalde aandoening of ziekte de oorzaak.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezo...

Ze moet minder vet/zoet eten en meer bewegen. Je kunt haar alleen maar aanmoedigen want ze moet het zelf doen.

Dit schijnt ook goed te werken, elke maaltijd die je normaal eet HALVEREN. Dan eet je minder zonder dat je honger krijgt, en je hebt gewoon gegeten. Alleen wat minder dan normaal. Of drinken voor de maaltijd, dan zit je ook al wat voller. Maar afvallen alleen als het echt noodzakelijk is. Toegevoegd na 2 minuten: En veel bewegen natuurlijk, is ook nog goed. Ga samen activiteiten doen, is dan ook een stuk gezelliger. Fietsen of wandelen..

Echt afvallen is niet goed voor een meisje van jullie leeftijd. Dat moet ze alleen doen als ze begeleid wordt door een diëtist. Maar het gevoel kan ik me nog goed herinneren, de mollige 12-jarige te zijn tussen allemaal slanke meisjes. Daarom toch wat advies, op een veilige manier. Wat je vriendin vooral *niet* moet doen, is minder eten. Een portie chips minder kan geen kwaad. Wat wel kwaad kan, is maaltijden overslaan (gooit ze haar lunch weg?), halveren, helemaal geen vet of koolhydraten meer eten, alleen nog maar fruit eten en meer van dat soort rare eetgewoontes. Als je dat soort dingen merkt, kun je haar het beste helpen door een volwassene te waarschuwen. Je vriendin is in de groei, binnenkort worden jullie voor het eerst ongesteld, er verandert van alles in jullie lichaam, en daar heeft het lichaam energie voor nodig. Je vriendin heeft daarom drie gewone, maaltijden per dag nodig: ontbijt, lunch en avondeten. En één of twee tussendoortjes kunnen ook helemaal geen kwaad. Als ze op wil letten, kan ze altijd een tussendoortje (dus niet een maaltijd!) vervangen door een stuk fruit. Waarschijnlijk heeft je vriendin het idee dat ze mollig of dik is. Ze kan er wel iets aan doen hoe ze eruit ziet zónder af te vallen. Als jullie samen één of twee keer per week gaan sporten, een half uur tot maximaal een uur per keer, hoeft ze niet af te vallen, maar wordt haar lichaam wel vanzelf strakker. En voor jezelf is het ook gezond, ook al zie je er prima uit. Jullie zouden bijvoorbeeld samen naar de schaatsbaan kunnen, of naar het zwembad. Dat is leuk én gezond. En in de zomer zouden jullie samen een stuk kunnen gaan fietsen. Of bedenk maar iets dat jullie samen kunnen doen. Die één of twee keer per week is trouwens ook genoeg, ze moet niet een totale obsessie met sporten krijgen. Het moet letterlijk wel leuk blijven.

Zeg haar dat ze minder moet eten en doe haar voor hoe JIJ dat doet... (Je kunt ducktape gebruiken, voor de doorgewinterde gebruikers, (spuug en bierviltjes helpen hier niet))... Elk pondje komt door het mondje, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo zijn... Maar als haar eetgewoonte komt door compensatie van haar eigenwaarde, dan ben ik bang dat het je niet gaat lukken als vriendin en dan moet je accepteren... Toegevoegd na 1 uur: Ik ga ervan uit dat het meisje in kwestie te dik is en omdat ik dat niet weet, moet ik even een kanttekening plaatsen... De raad die ik geef geldt alleen voor als je te dik BENT en niet als je je te dik VOELT... Dus doe niet wat ik zeg als je anorexia-achtige symptomen hebt, want dan is opvolgen van dat wat ik zeg UIT DEN BOZE... Dan moet je namelijk die ander HEEL en HEEL anders helpen... DUS PAS OP, DAT JE je vriendin gaat helpen met HAAR ZIEKTE, dan moet je meteen naar de andere instanties en naar je ouders toe, zowel naar je eigen ouders als naar de ouders van je vriendin, om een signaal af te geven dat JIJ WEL KRIJGT en wellicht de ouders niet... LET WEL...

Als ze net zo oud is als jij, dan is afvallen niet echt een goed plan. Wel kan ze proberen om de ongezonde snacks te laten staan; geen chips, frituur-eten enzo. Laatst las ik nog dat afvallen niet eens effect heeft tussen de 12 en 18 jaar. En het heeft een groot risico, want je groeit nog en dus heb je wel een hoop energie nodig. Kortom: probeer gewoon gezond te eten, maar ga er niet minder om eten (tenzij je wel heel extreem veel eet natuurlijk).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100