Klopt het dat vitamines en ijzer niet goed of bijna niet door je lichaam worden opgenomen als je weinig en eenzijdig eet?

Dat zei iemand tegen mij deze week.
Ik neem elke dag ijzer en alle vitamines in die er zijn omdat ik tekorten heb.
Deze persoon zei tegen mij dat bijv. ijzertabletten innemen geen zin heeft als ik er geen voedsel bij eet waar ook ijzer in zit omdat het een aanvulling is en geen vervanging.
Ik geloof het niet want ik had een tijdje geleden haaruitval en dat is gestopt toen ik vitamine B ging innemen en toen at ik toch nog weinig en eenzijdig.
Weet iemand hoe het precies zit?
In de kliniek waar ik was opgenomen voor mn eetstoornis kreeg ik ook elke dag ijzer en vitamines maar toen moest ik me aan een eetschema houden,nu thuis heb ik daar moeite mee,en eet ik te weinig en eenzijdig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er zijn voedingsmiddelen, die invloed hebben, op de opname van ijzer en vitamines. Maar die invloed kan ook juist averechts zijn. Zo moet je ijzer niet innemen met melk. Het innemen van ijzer kan je beter doen in combinatie met vit. C, dus een glas sinasappelsap.

Wat de opmerking van jouw vraag betreft. Ik denk dat deze persoon bepoelde dat je met pillen nooit je voeding kan vervangen, maar nutteloos is het nemen van vit. pillen niet als je slecht of bijna niets eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem alles in met water. Dus het helpt wel hè,vitamines innemen.
Beter dan niks binnenkrijgen toch?
Bedankt voor je antwoord.
Ritsuka
11 jaar geleden
het is beter dan niks, maar je kunt hebben dat sommige vitamines een verminderde werking hebben.
Ritsuka
11 jaar geleden
ik weet zo snel niet meer om welke vitamines het precies gaat, maar veel vitamines zijn vetoplosbaar. als je dus een los pilletje neemt met wat water, zonder eten erbij, kan het niet goed opgenomen worden in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka
Het klopt dus wel wat ik gehoord heb?
Ik probeer de laatste weken wel beter te eten(en iets meer) en ik hoop dat ik ook genoeg binnen krijg wat vitamines betreft.
Ik wordt deze week weer gecontroleerd op tekorten omdat ik erg moe ben en mijn gewicht weer erg laag is.
Ik ben erg bang in het ziekenhuis (weer) aan de sondevoeding terecht te komen.
Dus neem ik elke dag die vitamines,ijzer enz in en dan hoor ik dat dat bijna geen zin heeft als ik zo slecht en weinig eet..

Andere antwoorden (4)

Op pillen alleen kan je niet leven...dus tracht toch je voeding aan te passen...anderzijds kan je die pillen gewoon bij je maaltijden innemen.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,die pillen blijf ik sowieso innemen.
Toch bedankt voor je antwoord.
Dat klopt wel, zeker voor vitamines die vet nodig hebben om op te lossen. Je moet dus echt minimaal je boterham met boter of margarine besmeren zodat je vet binnenkrijgt.
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord:)
Weet je misschien of het ook voldoende is als ik dan visoliecapsules neem?
Ik doe mn best,want ik weet dat een mens ook vetten nodig heeft om gezond te blijven(zelfs om te blijven leven)maar het is moelijk als je zoiets niet (meer) durft te eten.
anneliez
11 jaar geleden
ben bang dat die capsules niet genoeg zijn
Nee, dat zijn mensen die elkaar napraten. In de diervoeding is het heel gebruikelijk om tekorten te voorkomen door vitamines, mineralen en synthetische aminozuren toe te voegen. Te weinig calorieën eten en te weinig eiwit leidt er natuurlijk wel toe dat je uiteindelijk je eigen lichaam opeet. Dan zijn die supplementen meer doekjes voor het bloeden die er gedurende de achteruitgang voor zorgen dat je geen bloedarmoede of haaruitval krijgt. In de kliniek gaf men die middelen ook om de meest dreigende problemen zo snel mogelijk op te lossen, zodat je geen permanente hersenschade op zou lopen. Zonder een eenvoudige basisvoeding erbij met wat koolhydraten, essentiële vetzuren en eiwitten zijn vitaminepreparaten inderdaad alleen maar uitstel van executie.
Op zich is een gevarieerde voeding niet nodig, maar hij is voor normale mensen prettiger en met een goede gevarieerde voeding zul je ook geen tekorten krijgen. De pillen willen ook nog wel eens voor problemen zorgen, obstipatie door staalpillen en vergiftiging door A en D vitamines.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor 'n overzicht van de vitaminen zoals die ook in voedingssupplementen zitten kun je hier terecht:

http://www.mycaloriecoach.nl/handleiding/vitaminen.html

In dit overzicht lees je alle nuttige informatie over vitaminen, waar het in zit en hun schadelijkheid bij overdosering.

Het kan je wellicht helpen zaken in de gaten te houden en overdosering van bepaalde vitaminen als A en B(..) te voorkomen.