Ik heb hier al enige tijd last van....zie uitleg.

Ik heb al een tijdje pijn aan de achterkant van mijn bovenbeen. Als ik te veel loop straalt het uit naar mijn kuit en s'avonds voelt mijn enkel en voet wat gevoelloos en tintelent aan. Als het kouder word doet mijn been meer pijn ook als ik een tijdje gezeten heb en dan weer opsta. Wie heeft dit ook (gehad)? en wie weet wat dit kan zijn.
Eigenlijk is het begonnen sinds ik een tijdje in de catering werk (veel lopen en staan).

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en die zei dat mijn onderste ruggenwervel scheef zit en daardoor uitstraling van pijn naar mijn been. Ze heeft me doorverwezen naar de fysio.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Klinkt als een beklemming van je zenuwwortel die komt vanuit je onderrug (L4-5, L5-S1). Mogelijke oorzaak is een irritatie van je tussenwervelschijf, welke in de loop van de dag meer belast wordt en daardoor meer klachten op de zenuw kan geven.
Echter, de zenuw kan ook op zijn route richting been beklemd raken. Een veel voorkomende plek is rond de musculus piriformis (even googlen) in de bil.

Andere mogelijkheid is uitstralende pijn vanuit je SI gewricht (verbinding heiligbeen - bekken), echter dit straalt over het algemeen uit via achterzijde van bovenbeen tot aan de knie en geeft niet direct tintelingen tot in de voet.

Consult huisarts is een optie. Grote kans dat hij / zij je adviseert richting een fysio te gaan, zodat de oorzaak van de klacht meer nauwkeurig kan worden vastgesteld.

Overigens zijn fysiotherapeuten ook vrij toegankelijk, dus bezoek huisarts is niet perse noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Klinkt als Ischias.
Heb hieronder een site waar je de symptomen kunt checken.
Morgen wel even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je beginnende spataderen, in ieder geval een afspraak maken met je huisarts.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij horeca medewerkers komt het nogal eens voor, zie ook de site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klinkt als een geval van een zenuwbeknelling. De zenuw is hoogstwaarschijnlijk de nervus ischiadicus. Dat is de grootste beenzenuw die vanuit de heiligbeen ontspringt en in tweeën splits rond de knie . De huisarts kan je prima verwijzen naar de juiste specialist en je advies geven.. wellicht een oefentherapeut of een fysiotherapeut.