Een mevrouw geeft zich uit als klinisch psycholoog. Hoe kan ik achterhalen of ze bij een betrouwbare overkoepelende organisatie staat geregistreerd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag haar naar haar beroepsregistratie.

Het beste antwoord

In België is de titel psycholoog beschermd sedert de wet van 8 november 1993. Alleen wie een universitaire masteropleiding in de psychologie heeft voltooid en opgenomen is op de lijst van de Psychologencommissie, mag zich psycholoog noemen.

In Nederland was de titel "psycholoog" beschermd tot 1993.[1] Om toch onderscheid te maken tussen mensen die zich eenvoudigweg "psycholoog" noemen en mensen die een universitaire studie afgerond hebben, heeft het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) de classificatie "Psycholoog NIP" ingesteld. Dit houdt in dat enkel psychologen met een afgeronde universitaire opleiding tot "master in de psychologie", aangevuld met een jaar praktijkervaring zich "Psycholoog NIP" mogen noemen.[

Op dit moment is de voorwaarde een afgeronde opleiding en registratie in het BIG-register. Het BIG-register is openbaar. Indien een geregistreerde beroepsbeoefenaar slechts onder voorwaarden zijn beroep mag uitoefenen, of helemaal niet meer, dan staat dit in het register vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zou kunnen kijken naar haar big registratie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd het big register checken of ze echt therapeut is.
Dit is alleen niet een overkoepelende organisatie, maar meer of je ook daadwerkelijk je diploma hebt.
Overkoepelende organisaties zijn er verschillende bijv: http://www.psynip.nl/
http://www.nvvp.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook eens kijken of de psycholoog (Nederland) op onderstaande site voorkomt. De site is o.a. door de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie in het leven geroepen. Het is nog niet volledig. Het wil dus niet zeggen dat als de psycholoog hierop niet voorkomt, het geen erkende psycholoog is! http://www.zorgkaartnederland.nl/overzicht/beroepen