Is het verantwoord om deze 8 (vitamine)pillen tegelijk te slikken 's ochtends?

Na wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn (chronische) vermoeidheid wellicht te maken heeft met een gebrek aan diverse vitaminen. Is het geschikt om onderstaand lijstje elke ochtend te slikken, qua combinatie en hoeveelheid?

Flindall Vitamine B complex 1x

Flindall Glucosamine+ 1x

Centrum compleet van A tot Zink 1x

Echinaforce kauwtablet 1x

Omega-3 Fish-oil 1x

Methyl B-12 1x

Chlorella 1x

Vitamine D 5000 IU 1x

De eerste 3 pillen kan ik op termijn wellicht weglaten denk ik, aangezien vitamine B ook al vertegenwoordigd is in Methyl B-12 en Chlorella.

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoals velen al zeggen: gezonde voeding is belangrijk. Eet je gezond en gevarieerd (hou je bijvoorbeeld goed aan de 2x2), slaap je op regelmatige tijden en heb je regelmatig lichaamsbeweging, dan heeft dit al een bevorderende werking op je lichaam en neemt meestal (een deel van) de vermoeidheidsklachten al weg. Bovendien moet je ook naar je omgevingsfactoren kijken; stressvolle baan, jonge kinderen opvoeden, ga zo maar door. Verder is het niet aangeraden zoveel supplementen tegelijk te slikken, één omdat je mogelijk veel te veel binnenkrijgt (wat leidt tot ziekte) en twee omdat je van veel van die vitaminen zeer waarschijnlijk geen tekort hebt. Van veel vitaminen heb je een grote voorraad in je lichaam, en heb je alleen tekorten als je weken tot maanden achtereen die stof niet binnenkrijgt. Ik raad je aan je persoonlijke onderzoek te laten voor wat het is en even bij de huisarts langs te gaan en te bespreken wat jij denkt dat er aan de hand is, en vragen of hij een bloedonderzoek een goed idee vindt om daadwerkelijk na te gaan of je die tekorten hebt. Daarna kan je navenant gaan aanvullen.

Beste mensen bedankt voor jullie reacties (ik ben degene die de vraag stelde). Na het lezen van jullie reacties ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat 8 van deze (vitamine)pillen wellicht te veel van het goede is. Uiteraard had ik mij wel enigszins ingelezen en heb ik achter alle pillen wel een gegronde reden. Ik ben het echter niet met enkelen eens dat een gezonde voeding genoeg moet zijn om zonder supplementen op de juiste condities te zitten. Ik heb besloten om de Flinndal Vitamine B complex, Flinndal Glucosamine en Centrum compleet van A tot Zink te laten vallen. Ik weet dat er vitamines zijn die in vet oplosbaar zijn (zoals Vit A, D, E en K) en in water (Vit B, C). Het teveel van water vitamines kan dus via urine worden afgevoerd, hetgeen niet geldt voor de vet vitamines. Eigenlijk zou dus alleen de pil van Vitamine D "gevaarlijk" kunnen zijn. Er zijn echter veel onderzoeken te vinden die de recente maatstaven voor aanbevolen eenheden vitamine D ondermijnen. Zo geldt in Nederland een ADH van 200 IU vitamine D, terwijl ik dus 5000 IU wil gaan slikken. Daar ben ik uiteraard niet lukraak op gekomen. In Nederland halen wij relatief gezien al minder vitamine D uit de zon op en vooral in de wintermaanden lopen we veel vitamine D mis. Ik zal wat bronnen toevoegen voor degenen die zich hierin willen verdiepen. Het feit dat veronderstelt wordt uit diverse ervaringen en onderzoeken dat 5000 IU vitamine D per dag gezond en wenselijk is (hetgeen 25 keer hoger is dan de ADH in Nederland) is misschien reden om te twijfelen aan ook andere ADH van vitamines. Maar dit is misschien een discussie die op zichzelf staat.

Bronnen:
http://andrewwilmot.blogspot.nl/2007/11/is...
http://curezone.com/forums/am.asp?i=1122448
http://forum.dutchbodybuilding.com/f135/vi...
http://www.lef.org/magazine/mag2010/jan201...

Een kennis van mij was ook chronisch vermoeid. dat bleek lymfeklierkanker te zijn. Anders gezegd, ga eerst naar de dokter en laat je bloed nazien Chronische vermoeidheid is er onder andere soms ook na een zware virusinfectie, denk ook aan Pfeiffer, je kunt ME hebben , er kan sprake zijn van een depressie en diverse soorten kanker, om maar een greep te doen. Ik ben geen dokter en jij ook niet, dat is duidelijk. Ga dus eerst naar een deskundige. De dokter dus. Ik neem aan dat het onderzoek dat je noemt door jezelf is uitgevoerd. Stop met die vracht pillen die meer kwaad dan goed doen. Je nieren en lever krijgen dagelijks een lekkere klap en te veel van sommige vitaminesoorten en bepaalde mineralen is schadelijk. Verder is normaal gezonden gevarieerd eten met volkorenproducten nooit verkeerd.

Vitamine d heb je al teveel. zit in centrum natuurlijk ook. Zoals iemand voor mij al zei, vitamines à d e k worden in het vet opgeslagen. En niet uitgeplast als je teveel hebt dit kan gevaar opleveren. Toegevoegd na 4 minuten: Daarnaast teveel vit d lijd tot vermoeidheid!!!!! En hart en nier problemen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100