Is het verantwoord om deze 8 (vitamine)pillen tegelijk te slikken 's ochtends?

Na wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn (chronische) vermoeidheid wellicht te maken heeft met een gebrek aan diverse vitaminen. Is het geschikt om onderstaand lijstje elke ochtend te slikken, qua combinatie en hoeveelheid?

Flindall Vitamine B complex 1x

Flindall Glucosamine+ 1x

Centrum compleet van A tot Zink 1x

Echinaforce kauwtablet 1x

Omega-3 Fish-oil 1x

Methyl B-12 1x

Chlorella 1x

Vitamine D 5000 IU 1x

De eerste 3 pillen kan ik op termijn wellicht weglaten denk ik, aangezien vitamine B ook al vertegenwoordigd is in Methyl B-12 en Chlorella.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (13)

Dat is wel erg veel vitamines ineens, zou ik niet doen.
Kijk eerst eens om je voeding te verbeteren, je lichaam neemt daar veel beter voedingsstoffen uit op.
Supplementen zijn een aanvulling, geen vervanging voor een gezonde levensstijl.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meer groente, meer fruit, meer gezonde producten etc.
Doe dit eerst voor een paar weken en kijk dan hoe je je voelt.
Laat dan eens je waardes meten bij een huisarts, om te kijken of je nog tekorten hebt aan bepaalde vitamines.
En DAN kun je iets gaan aanvullen met vitaminepillen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Vitamine B: kun je uit voeding halen
Glucosamine: kun je nemen bij gewrichtspijn
Centrum compleet: niet nodig bij gezonde voeding
Echinaforce: weet niet precies wat dat doet, maar lijkt mij niet nodig.
Omega 3: kun je nemen, maar je kunt dit ook halen uit o.a. vis en chiazaad
Methyl b12: kan uit voeding, hooguit nodig als vegetarier
Chlorella: meningen verdeeld of het werkt, eigen keuze of je dit neemt.
Vitamine D: niet nodig, tenzij huisarts zegt dat je een tekort hebt. Elke dag minstens half uur zon kan al schelen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Waarom de minnen? Ik zou graag weten wat er fout is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat ook op alle potjes vitamines:het is geen vervanging van een gevarieerde voeding of compensatie van een ongezonde levensstijl.
Ik kreeg daar deze week nog een opmerking over,dat het goed is dat ik vitamines in neem,maar dat ik me pas beter en gezonder zal gaan voelen als ik weer alles binnen via gezonde voeding.
Gewoon goed antwoord hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
=binnen krijg
Ritsuka
11 jaar geleden
Dank je wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flauw, zo'n berg anonieme minaars. Er is niks mis met je antwoord hoor. Plusje om te compenseren!
jodyenboyke
11 jaar geleden
Van mij ook een plus hoor!
Nee. Je neemt erg veel vitaminen in, op dezelfde tijd en dezelfde wijze. Iedere vitamine heeft een andere manier van inname. Zo neem je de een in met water, de ander met vast voedsel enz.

'Men kan echter ook teveel vitaminen opnemen. In dat geval treden vergiftigingsverschijnselen op. Een vitaminevergiftiging komt vrijwel alleen voor bij vetoplosbare vitaminen, daar die moeilijker uitgescheiden worden. Een teveel aan water oplosbare vitaminen plast men in normale omstandigheden weer uit'

Je kunt met een diëtist kijken naar je voedingspatroon en deze indien nodig aanpassen, zodat je de meeste vitaminen uit je voeding haalt. De diëtist kan je goed adviseren over het afzonderlijk in te nemen vitaminen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was in de veronderstelling dat al deze pillen/vitaminen met water ingenomen moet worden? Welke wijken daar volgens u van af?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat erom wat je erbij eet en dat je de vitaminen niet verdeelt. De ene vitamine kan de andere afbreken en dan slik je ze eigenlijk voor niets.: 'Omdat het tegenwoordig om talloze redenen vrij moeilijk is om een optimale hoeveelheid (er is een groot verschil tussen 'voldoende' en 'optimaal') voedingsstoffen via voeding alleen binnen te krijgen is een multivitamine zeker een goed idee. Omdat de benodigde optimale hoeveelheden vitamine C te groot zijn voor een multivitamine preparaat is het inderdaad aan te raden deze antioxidant daarnaast apart in te nemen.
Maar omdat de hoeveelheden voedingsstoffen die je nodig hebt niet in 1 multivitamine en multimineraal te vangen zijn, doe je er goed aan deze supplementen bij zowel je ontbijt als je lunch (en eventueel ook nog het diner) in te nemen. Het past simpelweg niet in één pilletje en ook voor je lijf is het beter om de hoeveelheden te verspreiden. De reden dat het bij de maaltijd moet gebeuren is omdat de meeste vitaminen (A, D, E en K) vetoplosbaar zijn en het vet in je eten nodig hebben om opgenomen te worden. Een multivitamine op een nuchtere maag innemen heeft dus niet zoveel zin.
Begin wel altijd meteen bij het ontbijt, omdat de B-vitaminen die ook in zo'n complex zitten als prettige bijkomstigheid hebben dat ze je energie geven en deze dus vlak voor je gaat slapen niet zo handig zijn. Slik je schildklier medicijnen, wacht dan minstens 3 uur alvorens je een ijzerhoudend multimineraal tot je neemt, want dit gaat niet goed samen met je schildkliermedicijnen. Vitamine C is wateroplosbaar en heeft dus geen vet nodig om goed opgenomen te worden, je kunt deze dus zowel tijdens of tussen de maaltijden door tot je nemen. De vitamine C uit het multivitaminepreparaat helpt je al het ijzer beter op te nemen dus ook daarom hoef je het aanvullende supplement het niet perse bij je voeding te doen, het mag op ieder willekeurig tijdstip.' http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_leven/article20264818.ece
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou, voor je vermoeidheidsklachten, ook eens goed naar hormonen kunnen kijken. Hier zijn diverse onderzoeken naar geweest, waaruit is gebleken dat je hormonen kunt beïnvloeden door gezonde voeding.
Uit eigen ervaring, mijn zwager is officieel hormoonbalans trainer, kan ik zeggen dat hij veel resultaat ervaart.
http://dehormoonfactor.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar doki, als ik het goed lees dan moet ik dus wel alle pillen met het ontbijt innemen...? Overigens had ik vanochtend inderdaad al deze pillen ingenomen (zelfs ik vond het wel teveel van het goede 8 pillen...), maar ik voel me vandaag kiplekker. Ik weet niet of het een placebo effect is, maar ik blijf in de wintermaanden doorgaan met chlorella, omega 3, b12 en vitamine d. Of het moet echt aantoonbaar slecht voor mij zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er staat dat je vitamine B bij voorkeur met het ontbijt inneemt. De rest dient verdeeld te worden over de lunch en het diner.
Laat er even een deskundige naar kijken. Zij kan je precies vertellen welke vitamine je dient aan te vullen en op welke wijze / hoeveelheid.
Verantwoord voor wat of wie?
Jij mag natuurlijk slikken wat je wilt en denken dat je daar beter van wordt. Dat zal niemand verbieden.
Maar heeft het zin?
Is het ergens goed voor?

Ik zou het houden bij:
Centrum compleet van A tot Zink 1x
Daar zit toch al alles in?

Dan ga je na een poosje naar de dokter en vraagt om een bloedonderzoek naar eventuele tekorten van Vit D en B en nog wat dingen.........

Chronische vermoeidheid kan allerlei oorzaken hebben en zoals jij het schrijft is dat niet vastgesteld door bloedonderzoek.
Wat je nu doet - of van plan bent - heeft geen enkele zin.
Je komt op die manier absoluut niet tot een diagnose waar je wat aan hebt.

Heel slecht voor je portemonnee en niet goed voor je lijf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde vooral of het slikken van 5 tot 8 pillen tegelijk niet elkaar tegen kon werken en of dat je systeem in de war kan brengen. Het vermoeidheidscentrum beveelt vooral B12 aan.
http://www.vermoeidheidcentrum.nl/behandeling/vitamine
Zoals velen al zeggen: gezonde voeding is belangrijk. Eet je gezond en gevarieerd (hou je bijvoorbeeld goed aan de 2x2), slaap je op regelmatige tijden en heb je regelmatig lichaamsbeweging, dan heeft dit al een bevorderende werking op je lichaam en neemt meestal (een deel van) de vermoeidheidsklachten al weg. Bovendien moet je ook naar je omgevingsfactoren kijken; stressvolle baan, jonge kinderen opvoeden, ga zo maar door.

Verder is het niet aangeraden zoveel supplementen tegelijk te slikken, één omdat je mogelijk veel te veel binnenkrijgt (wat leidt tot ziekte) en twee omdat je van veel van die vitaminen zeer waarschijnlijk geen tekort hebt. Van veel vitaminen heb je een grote voorraad in je lichaam, en heb je alleen tekorten als je weken tot maanden achtereen die stof niet binnenkrijgt.

Ik raad je aan je persoonlijke onderzoek te laten voor wat het is en even bij de huisarts langs te gaan en te bespreken wat jij denkt dat er aan de hand is, en vragen of hij een bloedonderzoek een goed idee vindt om daadwerkelijk na te gaan of je die tekorten hebt. Daarna kan je navenant gaan aanvullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is echt teveel. In veel van de pillen die je inneemt zitten dezelfde bestanddelen, waardoor je het zicht kwijt bent hoeveel je daarvan binnenkrijgt. Ik vind Pool plus een goede multi en gebruik het al jaren. Zit alles in wat je nu apart gebruikt en de vitamines en mineralen zijn afkomstig van groenten en fruit, dus niks chemisch en veeeel goedkoper.
Dit zit erin:
koninginnegelei, knoflook, spirulina, echinacea, octacosanol, smilax officinalis (struikwinde), gamma oryzanol (rijstzemelenolie), bloemkool, rozenbottel, citrus bioflavonoidenn complex, rutine, hesperidine, acerola, vers gemalen gersteloof, alfalfapoeder, selderijpoeder, spinaziepoeder, waterkerspoeder, bromeline, blauwe bosbes, extract van druivenpitten en pijnboomschors, broccoli, boerenkool, radijs, tomaat, ginkgo biloba, guarana, groene thee, groene papaya, gember, panax ginseng, vitaminen en mineralen.

Hoop dat je je snel weer beter zult voelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is totaal afhankelijk van of je man/vrouw bent, leeftijd en andere gezondheid gerelateerde zaken die voor jou persoonlijk zijn. Je kan een bloedtest laten doen om te kijken van welke vitamines je tekort komt en dus extra kunt innemen. Ik ben bijvoorbeeld nier patiënt, en daardoor heeft mijn lichaam moeite met het opnemen van vit B. Om deze reden slik ik deze extra (maar niet zoveel als jij inneemt). Als je deze vraag voorlegt aan een willekeurige arts/huisarts of vitamine coach dan zullen ze altijd zeggen dat als je gezond eet je voldoende binnen krijgt.
Bij de natuurarts kun je testen laten doen om te kijken wat jij persoonlijk nodig hebt. Je zou ook een NES-scan kunnen laten maken, maar dit gaat wel weer meer richting de alternatieve geneeswijzen. Als ik je een boek mag aanraden: Risicofactor vitaminegebrek (zou je misschien bij de bieb kunnen lenen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is veels te veel ineens. Eén multivitamine zou voldoende zijn, voor even een extra boost kan je een kuurtje van de echinaforce doen. De rest is overdaad.
Verder gevarieerd eten (als je gewoon 'goed' eet met de juiste hoeveelheden fruit, groentes en vette vis voor de omega krijg je genoeg aan vitamines binnen) en lekker af en toe de buitenlucht in.
Mocht het zo zijn dat je door een ziekte een tekort hebt aan een bepaalde vitamine dan is het ander zaak maar dat is een taak voor de huisarts om uit te zoeken (dmv bv bloedonderzoek). Hij of zij zal je dan een bepaalde vitamine of medicijn aanraden of voorschrijven.
Maar niet zomaar zelf zo veel tegelijk innemen. Van veel vitamines plas een teveel zo weer uit, dus is het zonde van je geld (vitamines zijn best duur) maar een aantal vitamines zijn zelf schadelijk voor je in een te hoge dosis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echinaforce is een placebo, verder ben ik het wel met je eens.
Eventjes kijken! Centrum vitamine pillen zijn goedkope verbindingen als je toch een vitaminepil (liever een capsule) wilt slikken kies dan voor merken Als Now Food, Solgar. Bij de vitaminestore weten ze wel welke andere merken ook goed zijn. Vetoplosbare vitamine ( A D E en K ) dus ook de multi vitamine altijd bij de hoofdmaaltijd innemen of bij genoeg vet anders worden deze niet opgenomen

Vitamine D 5000 IU is teveel, behalve dan als je een laaggehalte hebt en je wilt je vitamine d gehalte omhoog krikken. Als dat niet het geval is niet meer dan 1000 IU en op zomerse of lente dagen waar je in de zon zit 20 minuten onbeschermd dan is het ook niet nodig om vitamine D te slikken.

B12 heel af en toe, of je moet een IF factor hebben als je minder goed opneemt of een tekort hebben om weer bij te vullen dan kan het wel raadzaam zijn om te gebruiken. Vitamine B complex hoef niet elke dag en echinaforce alleen als verkouden bent of je weerstand onderdruk staat. Stop daar mee als je je weer beter voelt.

Chlorella kan je wel wat meer nemen dan 1 maar ook hier geldt niet perse altijd, afwisselen van tijden wel en niet nemen kan helpen je lichaam gezond te houden.

Ps. Laat je eens onderzoeken door een Natuur arts op eventuele bijnieruitputting. Bijnieruitputting kan ontstaan na tijden van grote stress. De reguliere artsen zullen dit eventuele probleem niet onderkennen. CV heeft een duidelijke link met bijnieruitputting

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De chlorella en omega 3 heb ik inderdaad ook van Now Food. Ik denk dat ik de multivitamine, glucosamine en vitamine b complex laat vallen. In de reactie die ik hieronder heb gegeven heb ik enkele links geplaatst wat betreft de vitamine D. Er gaan veel beweringen dat 5.000 IU zeker niet te veel zou zijn ook al lijkt dit extreem afgezet tegenover de ADH in Nederland. Ik was wel al van plan dit alleen in de wintermaanden te slikken en in de lente/zomer dit te stoppen of af te bouwen naar 1.000/2000 IU (als het lekkere zonnetje gelukkig weer terug is)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de multivitamine is de basis. Vitaminen werken samen dus koop een goed merk. Ook het voedsel wat je eet is belangrijk veel groente en fruit liefst onbespoten, varieer zoveel mogelijk en probeer ook groente rauw te eten 5000 IU is echt om je levels te verhogen pas daar mee op! Als je het toch slikt neem magnesium en neem vitamine D altijd met vet in. Ik zou het in de wintermaanden op max 2000 IU houden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dus dan zou ik wellicht 1 pil van 5000 per 2 dagen kunnen nemen. U raadt dan aan om dit met de avondmaaltijd te doen ipv het ontbijt ivm met de vet opname?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vet oplosbare vitamines worden alleen opgenomen als je er voldoende vet bij eet, doe je dat niet dat heeft het nadelige gevolgen voor je gezondheid. Vet oplosbare kunnen niet via de nieren worden uitgescheiden zoals water oplosbare vitamine en daarom moet je er voorzichtiger mee omgaan dan water oplosbare vitamines zoals de B vitamines 5000 IU zou ik er drie dagen doen, dat is gemiddeld 1650 IU per dag, genoeg zou ik zeggen, tenzij je een tekort hebt ( alles onder de 50 nmol is zeer zeker een tekort ) Weet je je vitamine d gehalte? Neem een magnesium ( cityraat ) supplement erbij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees deze link magnesium tekort ( wat bijna iedereen heeft ) belemmert de opname van vitamine D dus daarom bij hoge innames kan het eventueel meer kwaad dan goed doen http://www.praktijk-advance.nl/blog/voeding/voldoende-magnesium-nodig-voor-opname-vitamine-d Google ook eens op : Bijnieruitputting
Of je teveel of te weinig vitamines gebruikt is niet zozeer afhankelijk van wat je gebruikt. Het hangt veel meer af van je persoonlijke omstandigheden, zoals leeftijd huidskleur, voeding, ziekten of andere oorzaken of je tekorten aan noodzakelijke vitamines en mineralen hebt. Alleen al omdat de meeste mensen geen optimaal voedingspatroon hebben lopen ze een kans op tekorten. Vanuit dat perspectief is het begrijpelijk dat velen supplementen gebruiken. Je lijstje is in sommige opzichten wat dubbelop, hoewel je nergens tot gevaarlijke overdoseringen komt, voor zover ik kan overzien. Vitamine D vind ik wel aan de hoge kant als er geen tekort geconstateerd is. Met deze dosering ben je lichtelijk aan het stapelen. Verder mis ik vitamine C, waar je het eerste aan zou denken om aan te vullen. In een multi zit een te verwaarlozen hoeveelheid. Maak een optelsom en ga zelf eens na aan de hand van onderstaande website wat eventuele voor- en nadelen en risico's zijn van wat je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kennis van mij was ook chronisch vermoeid. dat bleek lymfeklierkanker te zijn. Anders gezegd, ga eerst naar de dokter en laat je bloed nazien
Chronische vermoeidheid is er onder andere soms ook na een zware virusinfectie, denk ook aan Pfeiffer, je kunt ME hebben , er kan sprake zijn van een depressie en diverse soorten kanker, om maar een greep te doen. Ik ben geen dokter en jij ook niet, dat is duidelijk. Ga dus eerst naar een deskundige. De dokter dus. Ik neem aan dat het onderzoek dat je noemt door jezelf is uitgevoerd.
Stop met die vracht pillen die meer kwaad dan goed doen. Je nieren en lever krijgen dagelijks een lekkere klap en te veel van sommige vitaminesoorten en bepaalde mineralen is schadelijk.
Verder is normaal gezonden gevarieerd eten met volkorenproducten nooit verkeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent na "wat onderzoek" tot de conclusie gekomen dat je chronische vermoeidheid te maken heeft met een gebrek aan vitamines? Hoe heb je dat dan wel gedaan? Je eigen bloed geanalyseerd? Of gewoon op internet wat rondgekeken en zelf even een diagnose gesteld?
Je kreeg hier al de zeer goede raad om je eens te laten onderzoeken. Je hoeft nu ook niet meteen aan rampenscenario's te denken (wat vele mensen tegenhoudt om zich naar een arts te wenden : bang van slecht nieuws). Chronische vermoeidheid kan zeer veel oorzaken hebben. Schildklier, nieren, lever, darmen, eetgewoontes enz enz enz. Dus even laten nakijken is in IEDER GEVAL aangewezen!!!! Dan kan er ook vastgesteld worden waar die vermoeidheid écht aan gelegen is en een passende remedie worden uitgeschreven.
Wat je vraag zelf betreft : er zijn verschillende soorten vitamines. Er zijn vitamines die wateroplosbaar zijn. als je daar wat teveel van inneemt, plas je het grotendeels gewoon terug uit. een voorbeeld hiervan zijn de vitamines B en C. Je lichaam kan er maar een bepaalde hoeveelheid van opnemen, de rest gooit het weg. Toch kan een te grote hoeveelheid ook klachten geven, zoals bv. diarree bij een te grote inname van vitamine C.
Andere vitamines zijn vetoplosbaar. En die kunnen wel degelijke een groter gevaar inhouden als je er teveel van inneemt. Die vetoplosbare vitamines plas je nl. niet uit. Die blijven in dus in je lichaam hangen en kunnen schade toebrengen. Het gaat hier bv. over de vitamines A en D.
Zoals je al in andere antwoorden hebt kunnen lezen, moeten eventuele voedingssupplementen nauwkeurig worden vastgelegd op basis van jouw specifieke situatie.
En ja, teveel vitamines innemen die je niet nodig hebt is dus wel degelijk gevaarlijk en kan je ziek maken. "Hypervitaminose" is één van de mogelijke gevolgen. en ook een teveel aan omega 3 of 6 houdt gevaren in.
Het is onverantwoord dat zowel drogisterijen als apothekers vrij en vrolijk voedingssupplementen mogen verkopen. Gecombineerd met de reclame zou een mens op de duur denken dat het heel ongezond is om géén supplementen te gebruiken. Wel, als je goed en gevarieerd eet en je lichaamsfuncties toelaten om voedingsstoffen in voldoende mate op te nemen dan heb je heel die toestand niet nodig.
Daarom is het ook zo belangrijk eerst een diagnose te laten maken van je vermoeidheid. Supplementen zijn een tijdelijk lapmiddel, tenminste als ze aangepast zijn aan je lichaam. Maar tegelijk moet de oorzaak van de vermoeidheid worden opgespoord!
11 jaar geleden
Ik vind dat je te weinig info geeft om antwoord te geven op die vraag, tenzij wij zelf moeten gaan uitzoeken wat er allemaal in die pillen zit die jij opgeeft. Het probleem zit hem in de in vetoplosbare vitamines die je in grote getale opgeeft, wanneer je chronisch te hoge doseringen neemt van deze vitamines kun je allerlei beschadigingen krijgen (neurologisch, zenuwbeschadigingen en ook lever beschadigingen) die niet meer te herstellen zijn. Wat ik enorm MIS in je lijstje is een flinke dosis Vitamine C. Vitamine C is een wateroplosbare vitamine en daarom heel onschuldig, je kunt hier prima hele hoge doseringen van slikken die veel kunnen doen voor je lichaam. Ik heb het dan over 1000mg Vitamine C per dag, Dit haal je niét uit je voeding, want staat gelijk aan ca 20 sinaasappels per dag en dat eet geen mens weg. Het doet veel voor je weerstand en je energie en als je teveel binnenkrijgt, plas je het gewoon weer uit.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even over de evt. bijwerking die Vitamine C kan geven nl. diarree. dit is alleen als je zéér hoge doseringen neemt en is eenvoudig te verhelpen door de dosis te verlagen of over de dag te verspreiden. zie bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamine d heb je al teveel. zit in centrum natuurlijk ook. Zoals iemand voor mij al zei, vitamines à d e k worden in het vet opgeslagen. En niet uitgeplast als je teveel hebt dit kan gevaar opleveren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarnaast teveel vit d lijd tot vermoeidheid!!!!!

En hart en nier problemen