Lichen sclerosus is een vrij zeldzame huidaandoening waarvan de oorzaak niet geheel duidelijk is. De aandoening komt vooral voor aan de huid van de geslachtsdelen, maar ook gewone huid kan door de ziekte worden aangedaan. Lichen sclerosus in de schaamstreek geeft vaak ernstige klachten.
Lichen sclerosus is een sterk onderschat probleem. Patienten, vooral vrouwen, blijven vaak lang met de klachten rondlopen zonder hun arts te raadplegen. Dit gebeurt vaak uit een gevoel van gêne. Helaas zijn er momenteel maar weinig artsen met gespecialiseerde interesse in deze in meerdere opzichten pijnlijke problematiek.

Richtlijnen om (proberen) te voorkomen dat je het krijgt:
Draag katoen onderbroeken. heel belangrijk!
Goed je schaamstreek droogmaken na het wassen. Eventueel fohnen.
Nooit deodorant gebruiken in je schaamstreek.

Lichen is zeer hardnekkig. Als je eenmaal lichen hebt gaat het niet of nauwelijks meer weg. Het steekt telkens weer de kop op.

Er is een vulva poli waar je terecht kan voor informatie en medicijnen (2e link)

http://www.huidinfo.nl/lichensclerosus.htm

http://www.lichenplanus.nl/informatie/verenigings-lezingen/70-vulva-polikliniek-erasmus-mc.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan verliest de huid zijn eksticiteit en voelt strak aan. Vaak verkleurd t ook wit, dat bedoel je?
Komt vaker voor bij vrouw dan man, vaak tussen 40 en 55 als ik me niet vergis.
Wat is je vraag verder?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elasticiteit, sorry!