Wat is het verschil tussen de hartslag van een man en een vrouw?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Naar mijn weten niks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hartslag van de mens in rust is tussen ruwweg 60 en 80 slagen per minuut (30-40 voor sporters in topconditie; 70 is een gemiddelde waarde). De maximaal bereikbare normale hartslag van de mens is afhankelijk van de leeftijd, en is ruwweg als volgt te schatten: voor niet-sporters:
vrouwen 226 - leeftijd = max. hartslag
mannen 220 - leeftijd = max. hartslag

Dus de max hartslag is anders voor mannen als vrouwen

Antwoorden (1)

Eigenlijk wel.

De hartslag van de mens in rust is tussen ruwweg 60 en 80 slagen per minuut (30-40 voor sporters in topconditie; 70 is een gemiddelde waarde).

De maximaal bereikbare normale hartslag van de mens is afhankelijk van de leeftijd, en is ruwweg als volgt te schatten:
voor niet-sporters:
vrouwen 226 - leeftijd = maximale hartslag
mannen 220 - leeftijd = maximale hartslag
voor sporters (met een lang sportverleden): 205 - de helft van de leeftijd = maximale hartslag.

De hartslag wordt zeer veel gebruikt om trainingsintensiteit te meten en om met een bepaald doel te trainen. Zo neemt men aan dat vanaf 50% van de maximale hartslag de conditie verbetert. Ideaal voor conditietraining is echter tussen de 70-80% van de maximale hartslag, en voor vetverbranding wordt dit gesteld tussen de 60-70%. Echter wordt er bij een hogere intensiteit absoluut gezien meer vet verbrand ook al is de verhouding vet-koolhydraten dat gebruikt wordt minder. Over de stelling dat er pas na 30 minuten vet wordt verbrand zijn veel meningsverschillen.

Het verschil zit hem eigenlijk in fysiek. Een man heeft (over het algemeen) meer spiermassa, waar dus bloed doorheen gepompt moet worden.

De verschillen:

-Lengte, de man is gemiddeld 11 cm groter dan de vrouw.
-Gewicht, de man is gemiddeld 12 kilo zwaarder dan de vrouw.
-Romp, de gemiddelde vrouw heeft een grotere romp dan de gemiddelde man.
-Vetweefsel, bij de man is dit ongeveer 15% en bij de vrouw ongeveer 25% van het lichaamsgewicht.
-Kracht, de man heeft meer testosteron (hormoon) en daardoor meer spieren, de vrouw heeft gemiddeld 30% spierweefsel en de man 40%.
-Hartvolume, dit is bij de gemiddelde man 770 cc en bij de gemiddelde vrouw 560 cc.
-Hartslag, De gemiddelde hartslag ligt voor mannen tussen de 70 en 85 slagen per minuut en is bij vrouwen in dezelfde situatie iets sneller namelijk tussen de 75 en 90 slagen per minuut.
-Bloed, de gemiddelde man heeft 5,5 liter bloed en de gemiddelde vrouw 4,5 liter.
-Heupen, heupen van een man zijn gebouwd om snel te kunnen lopen, die van de vrouw om een kind te kunnen dragen en baren. Door dit verschil zijn vrouwen tijdens een hardloopwedstrijd (op snelheid) altijd in het nadeel ten opzichte van een man.

Hopelijk heb je er wat aan!

http://www.heinpragt.com/manvrouw/manvrouw.php#Deel3
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hartslag
http://www.zweminfo.org/Html/paginas_veel_gestelde_vragen/pagina_zijn_er_lichamelijke_verschillen_tussen_mannen_en_vrouwen.htm