Heb na 2 weken een 2e kuur gekregen. Hoe groot is de kans dat ik immuun ben?

In oktober kreeg ik een flinke longontsteking te verduren, maar herstelde hier heel snel. Zo snel, dat ik slechts één week een kuur nodig had. Ik deed mijn ding, maar maakte na 2 weken voor de zekerheid toch nog een afspraak. Bij nader onderzoek bleek de longontsteking helemaal niet over. Ik ben nu opnieuw aan de antibioticum, maar nu vraag ik mij dus af hoe groot de kans is dat ik immuun ben?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb dus beide keren dezelfde kuur gekregen.

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik was een belangrijk deel vergeten. Ik heb dus door de dokter bevestigd gekregen dat ik een bacteriële longontsteking had. De eerste keer kreeg ik Doxycycl en herstelde ik heel erg snel.
Twee weken later bleek uit een longfoto, dat ik nog steeds longontsteking had, terwijl ik me superfit voelde. Toen kreeg ik opnieuw Doxycycl (afgelopen vrijdag) en deze kuur was iets langer. Ik mag gewoon werken, maar vraag me af of de bacteriën hierdoor immuun geworden kunnen zijn. De eerste kuur werkte wel effectief.

1 seconde geleden

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

De eerste kuur was te kort, de dokter
Heeft zich dat ook gerealiseerd en je dus een tweede kuur gegeven.
Hij weet je medische geschiedenis en zal dat niet met dezelfde antibiotica doen als de kans bestaat dat je resistent bent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kans dat JIJ immuun bent voor antibiotica is niet zo groot ;)
De kans dat de BACTERIEEN die je bij je draagt immuun zijn is natuurlijk groter, met name wanneer je zeer regelmatig antibiotica krijgt en daarbij ook nog eens kuren niet geheel afmaakt.

Maar ook bij zorgvuldig gebruik kan het gebeuren dat je een resistente stam baceterieen bij je draagt, die niet reageert op de eerste antibiotica. De tweede keer zal dan ook een ander antibioticum ingezet zijn.

Nog groter is echter de kans dat je geen bacteriele maar een virale longontsteking hebt. En daar is geen antibioticum tegen gewassen, hoeveel kuurtjes je ook krijgt. Som heepn antivirale middelen daar tegen, maar vaker is het gewoon uitzieken....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dokters moeten in de eerste plaats afgaan op de klachten van een patiënt. Op die controlefoto zal zeker iets te zien zijn geweest maar dat is niets bijzonders na een stevige longontsteking, ook niet twee weken later. Ik denk dat de huisarts voor de zekerheid nog een kuur voorgeschreven heeft onder het motto 'als je iets vindt moet je behandelen' en dat de kans levensgroot is dat er niets aan de hand was geweest als je dat controleconsult overgeslagen had. Maar goed, dat is mijn inschatting op basis van de hier gegeven informatie en op afstand. Misschien zou ik als dokter wel precies hetzelfde hebben gehandeld. Wel is er nu onduidelijkheid ontstaan over waarom een superfitte jonge vent een tweede ab-kuur nodig heeft.
je lichaam kan heel wat aan, anders zouden we sneller het loodje leggen.

in december vorig jaar werd ik ziek, de antibiotica-kuur die ik kreeg hielp niet goed genoeg, ik kreeg een tweede werd daar erg beroerd van (geen kerstdiner, geen oud&nieuw: ziek), voor iets anders naar het ziekenhuis (spoedeisende hulp) weer een kuur, en een paar weken later de 4e...
2 maanden geleden kreeg ik weer een kuur voor een ontsteking en heb ik dus 5 kuren gehad.

ja, dat is veel, maar het was nodig.
de vraag is hoeveel kuren je kan hebben voordat 't geen zin meer heeft.
met 2 kuren hoef je daar zeker niet bang voor te zijn.
soms heeft je lichaam een beetje extra hulp nodig.