Waarom voel ik mij pas goed uitgerust als ik meer dan 10 uur heb geslapen?

Op een normale werkdag, waarbij ik om 6 uur op moet staan, red ik deze 10 uur dus niet en kan ik erg moeilijk uit bed komen en lukt het mij maar niet om wakker te worden. Last van veel stress heb ik niet en heb een behoorlijk gestructureerd leven wat ik erg fijn vind.

Ik ga meestal rond een uurtje of 10 slapen, zodat ik ruim 8 uur slaap pak. Wat al behoorlijk goed hoort te zijn lijkt mij.

Toch kom ik een stuk meer uitgerust mijn bed uit als ik toch echt eerder ga slapen.

Hoe kan het dat ik zoveel slaap nodig heb? Als ik bijvoorbeeld in het weekend langer dan 10 uur slaap kan ik er zonder problemen uit komen, geen ochtendhumeur en geen slaperig gevoel de eerste uren.

Ik snap er helemaal niks van.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Niet iedereen heeft 8 uur slaap per nacht nodig, voor sommige is 6 uur ruim voldoende. Zelf heb ik 9 uur slaap nodig en jij mischien 10. Wat mogelijk is, dat er toch ergens in je lichaam nog iets moet herstellen, waardoor je wat meer slaap nodig hebt. Misschien haal je niet voldoende energie uit je voeding. Misschien zijn er zaken in je leven van nu. of van vroeger , die veel energie kosten. Je luistert goed naar je lichaam, veel mensen kunnen dat niet, gaan te laat naar bed en kunnen alleen maar met vele bakken koffie wakker worden. Blijf naar je lichaam luisteren, die geeft perfect aan hoeveel slaap je nodig hebt, weltrusten.

Dan slaap je niet op JOUW tijd, dan gaat die slaap heel moeizaam en tergend langzaam... En dat schiet niet op... Zoek je goede tijdstip om te gaan liggen EN om op te staan... Daar zijn sites voor die je daarin helpen, zoek even op dan kun je daarmee aan de slag... Ontspan ook beter, dat helpt met het slapen... Dromen is een resultaat van stress... Dus vind je persoonlijke tijden en doe er je voordeel mee... Als je heel gezond bent kun je met 5 uur slaap goed terecht, ik doe dat meestal, 5 uur is genoeg voor mij... Slaap efficiënter door de juiste tijden aan te houden...

Voor jouw is de enige mogelijkheid om nog eerder naar bed gaan. Maar dan is je sociale leven helemaal weg. Het kan een gewenning gevoel zijn. Er is dus geen andere oplossing dan, of, eerder naar bed of laten zoals het is.

Zoals hierboven al door anderen aangehaald heeft iedereen zijn eigen slaapbehoefte. Bij de een is dat veel en bij de ander weinig. Wat mij zelf altijd opvalt is dat mijn behoefte in de winter veel groter is dan in de zomer. Als ik in de zomer wekenlang (door de warmte bv) maar een paar uur slaap, heb ik daar helemaal geen problemen mee. In de winter heb ik echt veel meer slaap nodig. Of dit met de temperatuur te maken heeft of met het aantal lichturen op een dag, dat durf ik niet te zeggen. Daarnaast klink je gewoon als een avondmens... Ik ben ook een avondmens en geniet ook enorm van het weekend als ik me wel aan mijn eigen uren kan houden (dus laat naar bed en laat op).

kan me ook goed vinden in de al genoemde aantwoorden, maar omdat ikzelf ook veel slaap nodig heb, en bij mij komt het denk ik persoonlijk dat mijn ijzergehalte altijd erg laag is en als ik dan extra ijzer eet gaat het een stuk beter met mijn slaapgedrag, dan voel ik me stuk beter en lang niet zo snel moe. Misschien kan het jou ook helpen om een keer wat extra ijzerproducten te eten. Zoals spinazie taugé gedroogd fruit enz succes!

Het kan een aantal oorzaken hebben. Of je bed is niet goed, ik bedoel je matras. Of je bent onbewust bezig met "Als ik niet genoeg slaap ben ik niet uitgerust" Of je hecht te veel waarde aan slaap etc. Of er is een medische reden waardoor je moe wakker wordt. In de winter is het wat moeilijker om uit bed te komen. Slaap is niet het enige middel om tot rust te komen. Een avondje ontspannen met vrienden kan net zo goed ontspannend werken als een paar uur slaap. Ook is het zo dat mensen denken dat ze geen stress hebben, maar in de tussentijd enorm lijden aan stress. 10 uur slaap voor een volwassenen is erg veel. Ga voortaan gewoon naar bed wanneer je zin hebt en denk niet te veel aan het aantal uren slaap. Zet je wekker op het tijdstip dat je er uit moet, niet eerder of later, en ga er dan gewoon uit. Na een tijdje zul je merken dat niet het aantal uren maar de kwaliteit van de slaap telt en hoe je je hebt gevoeld die dag. Loslaten is het enige wat helpt.

Misschien gaat de wekker wel af als je in je diepe-slaapfase zit. Een mens gaat van liche slaap naar diepe slaap en vervolgens weer lichte slaap. Zo'n cyclus duurt ongeveer 1,5 uur. Dus als je X maal 1.5 uur slaapt zit je goed.

Je voelt je pas goed na 10 uur slaap omdat je lichaam daar kennelijk behoefte aan heeft. Daar is niets mis mee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100