wat te verwachten bij "long-revalidatie" ? houdt wat in ?

"aangeboden" door de longarts (vergoed 3 maanden door de verzekering):"long-revalidatie" bij een fysiotherapeut, 3 keer per week.
wat betekent het? als ik zeg "begeleide gymnastiek"?
is het dat, of is het heel iets anders ? wat kan ik dan verwachten, toestellen ?

Toegevoegd na 2 uur:
is er misschien iemand met longproblemen die ervaring heeft met long/revalidatie ? ervaringsverhalen zouden fijn zijn!

Toegevoegd na 6 dagen:
hartelijk dank voor de antwoorden, kan er maar ééntje kiezen als beste!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Longrevalidatie geeft u geen nieuwe longen of luchtwegen, maar biedt u de mogelijkheid beter met de chronische aandoening om te gaan. De gevolgen van een chronische ziekte kunnen uw dagelijks leven negatief beïnvloeden. Door het volgen van een revalidatieprogramma is dit te beperken. Revalideren is leren omgaan met de problemen die u door de longaandoening ervaart. Wanneer dit lukt, verbetert in veel gevallen de kwaliteit van leven.
Er wordt gewerkt aan uw conditie en aan het leren omgaan met uw aandoening. Het aan de conditie werken zullen cardio oefeningen zijn, dus fietsen, lopen en roeien. Met de daarbij behorende apparaten.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is afhankelijk van uw klachten en hoe uw conditie nu is.

Dit kan het traject zijn:
U brengt een of meerdere bezoeken aan de fysiotherapeut. Deze stelt een aantal vragen over uw
longaandoening, over uw beperkingen en over uw eigen doelstellingen voor de longrevalidatie.
Daarnaast wordt er gekeken naar uw ademhaling. U krijgt, indien nodig, aanwijzingen om u
ademhaling beter te reguleren. U krijgt u tips wat te doen bij kortademigheid.
Daarnaast worden er bij u ook een aantal testen afgenomen, namelijk:
- een looptest om uw maximale loopafstand te bepalen
- een test om de kracht van uw ademhalingsspieren te bepalen
- een test om de kracht van uw armen en benen te bepalen.
Naar aanleiding van alle testresultaten stelt de fysiotherapeut een trainingsschema voor u op. Dit
wordt met u doorgenomen en indien nodig bijgesteld. Wanneer u start met de training wordt
regelmatig bekeken of u uw schema kan opbouwen om het voor uw maximale niveau te bereiken.
Aan de hand van de gesprekken en onderzoeken bepalen we in gezamenlijk overleg uw persoonlijke
doelen. Die vormen de basis voor uw revalidatieprogramma.

E zullen ongetwijfeld met toestellen gewerkt worden, zoals de loopband, hometrainer, enz.

Zie verder op bijgaande website.